Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
Det är ett tjänstefel av besiktningsmannen om den inte är nerdrevad !rexzo skrev:jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månadermoppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backenrexzo skrev:jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.rexzo skrev:jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
jonkyboys skrev:vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backenrexzo skrev:jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
CEC486.streamjr skrev:skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.rexzo skrev:jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellådastreamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel
Men nu är det inte lamellcentrumet som går sönder (brukar förövrigt hålla på b20 motorer med 200hk) utan lagret på ingående axeln eller drevsatsen.moppenissen96 skrev:En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månadermoppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
Besiktningsmännen som gjort fel. Inte helt ovanligt. Det lurar dock de flesta poliserna, men åker man på flygande är det kört.rexzo skrev:CEC486.streamjr skrev:skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.rexzo skrev: jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
bensinskalle skrev:Men nu är det inte lamellcentrumet som går sönder (brukar förövrigt hålla på b20 motorer med 200hk) utan lagret på ingående axeln eller drevsatsen.moppenissen96 skrev:En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månadermoppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
M40, som nästan alla kör med, är helt enkelt för klena för momentet. Dock fungerar det för dom som har byggt seriöst och riktat upp mellanramen och svarvat en schysst adapter. Vissa sätter upp hardyskivan och skruvar sedan lamellcentrumet på, det blir inte stabilt för hur mycket pengar som helst.
Men iaf: Åter till topic. ALLA a-traktorer måste besiktas med dubbla lådor, om man inte byter drevsatsen i växellådan så det blir rätt utväxling. En A-traktor måste gå 30km/h på minst 2:a växeln på maxvarv/ det varv där högst effekt tas ut eller 10% under för förgasarmotorer. Det går inte att uppnå med en vanlig enkellåda.
Köra med varvregulator är således inte tillåtet. Så är det bara. Alla traktorer som inte uppfyller dessa kraven är olagliga, spelar ingen roll om "någon ni känner" har fått igenom traktorn med enkellåda, det blir ändå olovligt om ni råkar ut för flygande besiktning.
Besiktningsmännen som gjort fel. Inte helt ovanligt. Det lurar dock de flesta poliserna, men åker man på flygande är det kört.rexzo skrev:CEC486.streamjr skrev: skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Nope, reglerna för a-traktor har varit desamma. Har kanske varit någorlunda regler tidigare, dålig koll på det, men varvreg har i alla fall inte varit tillåtet. A-traktor bygger på samma princip som riktiga traktorer.adamsson_97 skrev:men kunde man inte besikta med enkelåda och varvreg för många år sen ?
Finns ingen begräsning i antalet växlar på en epa-traktor heller. Då det är utväxlingen som ska stämma.ZX skrev:jonkyboys skrev:vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backenrexzo skrev: jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda
Då har besiktningsmannen gjort fel, du måste ha 2 eller fler växlar (ja du får ha 5 växlar) men man måste fortfarande ha dubbla på en a-traktor.
På en Epa däremot får du ha enkellåda och 1,2.
Jag vet hur den där blev godkänd sådär.rexzo skrev:CEC486.streamjr skrev:skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.rexzo skrev: jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Inte absolut nödvändigtvis.zajkowski skrev:Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
sorry skulle stå minst två växlarDerbi_MackaN skrev:A-traktor får ha hur många växlar som de finns, så länge den går i 30och utväxlingen stämmer så kan man ha 5 växlar.
zajkowski skrev:Finns ingen begräsning i antalet växlar på en epa-traktor heller. Då det är utväxlingen som ska stämma.ZX skrev:jonkyboys skrev: vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backen
Då har besiktningsmannen gjort fel, du måste ha 2 eller fler växlar (ja du får ha 5 växlar) men man måste fortfarande ha dubbla på en a-traktor.
På en Epa däremot får du ha enkellåda och 1,2.
Så man kan ha 5 växlar om man vill, så länge utväxlingen stämmer.
(och kom inte och säg att jag har fel, för det har jag då inte).
Jag vet att det är rätt för det var det jag skrev
Jag vet hur den där blev godkänd sådär.rexzo skrev:CEC486.streamjr skrev: skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
Finns även en audi som är bessad med enkellåda, ja den var nerdrevad.
HAE096
KAROSSERI TYP PICKUP.
BARLASTFLAK SAKNAS.
EN VÄXELLÅDA.
Jo, den gick igenom som jag sa för det var en på epaforumet som kände han som besiktiga den första gången och berättade hur den egentligen var. Vet dock inte om de var släkt, eller nära vänner.Erik_ skrev:Inte absolut nödvändigtvis.zajkowski skrev:Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
D24 ska ha varvstopp på 5400rpm om Wikipedia har rätt.
Lägsta utväxlingen på ettan i M45 växellådan är 4,33:1, tror 4,03 var den högre (på annan årsmodell).
Lägsta originalutväxlingen jag är säker på att det suttit i bakaxeln på 240 är 4,1:1, men det finns även 4,56:1; 4,88:1; 5.38 att köpa.
Läste att någon mätt omkretsen på nått vanligt 14" däck och fått det till 1,88m, så vi kör på det - det finns andra storlekar för den som vill, både mindre och större.
Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!will3 skrev:Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
snarare du som ska läsa på!Runkenslider skrev:Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!will3 skrev:Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
bönderna ville ha mer kraft i Trakkarna där för hade dom dubbla. Men då fick man ha en växel spak till bakre men endas två växlar där med. Min broder hade 2 och 4 på bakre.
Sicket jävla forum... Orkar inte. Någon gång under 1990 ändrades reglerna till att det var OBLIGATORISKT med dubbla låder. DET VAR DET INTE INNAN. Man kunde spärra max varvet med Gasspär (Vanligast för att den var biligast) eller med vartals regulator.streamjr skrev:snarare du som ska läsa på!Runkenslider skrev:Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!will3 skrev: Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.
bönderna ville ha mer kraft i Trakkarna där för hade dom dubbla. Men då fick man ha en växel spak till bakre men endas två växlar där med. Min broder hade 2 och 4 på bakre.
har alltid varit obligatoriskt med dubbla lådor på en A-TRAKTOR, den ska varva fullt på högsta växeln och inte gå snabbare än 30. man får strypa varvet men inte med mer än 10-15% och då får du ner en standard volvo snurra till ca 4000rpm och då går den fortfarande för fort med enkellåda.
adamsson_97 skrev:Hej, jag har en a-traktor som vart reg besiktad för länge sen, den vart då godkänd med enkellåda, jag undrar om jag nu skulle få ombesiktning för den går lite för fort. måste jag sätta upp dubbla om jag får ombesiktning ?
sj413 har "dubbla lådor" original i och med att fördelningslådan funkar som en till växellådaEmilÅkerström skrev:adamsson_97 skrev:Hej, jag har en a-traktor som vart reg besiktad för länge sen, den vart då godkänd med enkellåda, jag undrar om jag nu skulle få ombesiktning för den går lite för fort. måste jag sätta upp dubbla om jag får ombesiktning ?
vad är det för a-traktor? det finns vissa A-traktorer som är bessad med enkelåda! min polare har en sj413 som är bessad med ettan och tvåan bara!