Bästa tvåtaktsoljan?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

albinb97
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 februari 2014, 20:27

Bästa tvåtaktsoljan?

Inlägg av albinb97 »

Hej! Vilken tvåtaktsolja är bäst egentligen ? Har bestämt mig att i alla fall köra helsyntet. Men vilka märken kör ni på? Samt vilken av castrol och mobil tvåtaktsoljor funkar bäst?
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

De brukar väll vara lite olika kör man näst intill original kanske man kör på någon vanlig olja, kör man hyfsat trimmat så kanske man väljer att köra på en finare olja, tex castrol
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

kör på biltemas billiga. Har säkert kört 1000 mil med den och har inte varit något problem. 4 liter för 279kr :wink:
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Statoils 2T race-way olja tycker jag är den bästa, har alltid kört med den. 169kr för 1 liter :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

MOTUL är absolut det bästa som finns

Han frågade efter det bästa och ni ger Biltema och statoil som svar? Fy på er...
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Rexxy skrev:MOTUL är absolut det bästa som finns

Han frågade efter det bästa och ni ger Biltema och statoil som svar? Fy på er...
hur vet du att motul är det bästa som finns? Det finns många racinoljor som är lika bra eller bättre än motuls t.ex. Lucas oil. Skillnaden mellan de sämre märkerna och de lite bättre kvalitetsoljorna är att motorn (cylinder mm) smörjs bättre, mindre avlagringar på kolv cylinder topplock mm, vilket leder till att kolven håller längre och motorn mår allmänt bättre. Sedan kan mängden tvåtaktsrök variera mellan de olika märkerna. ursäktar för grötig text
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

motul 800 racing ska vara den bästa oljan för att den smörjer vid även de högsta temperaturerna.

alltså lägre risk för värmenyp då oljan klarar högre temperaturer innan smörjförmågan försämras.

jag kör själv på Castrol Racing r1 eller vad den hette. funkar helt okey för mig. inte hittat någon vettig hemsida eller återförsäljare för motul oljan :)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

LinkanTuning skrev:
Rexxy skrev:MOTUL är absolut det bästa som finns

Han frågade efter det bästa och ni ger Biltema och statoil som svar? Fy på er...
hur vet du att motul är det bästa som finns? Det finns många racinoljor som är lika bra eller bättre än motuls t.ex. Lucas oil. Skillnaden mellan de sämre märkerna och de lite bättre kvalitetsoljorna är att motorn (cylinder mm) smörjs bättre, mindre avlagringar på kolv cylinder topplock mm, vilket leder till att kolven håller längre och motorn mår allmänt bättre. Sedan kan mängden tvåtaktsrök variera mellan de olika märkerna. ursäktar för grötig text
För att VRM Roffe förespråkar Motul före allt. Hans ord inom 2T är lag! ;)
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

motorex, rekommenderas av ktm och husa. deras 2t crosspower funkar jävligt bra tycker jag
EDIT: luktar jävligt gott också :))
....
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Re: Bästa tvåtaktsoljan?

Inlägg av moppenissen96 »

albinb97 skrev:Hej! Vilken tvåtaktsolja är bäst egentligen ? Har bestämt mig att i alla fall köra helsyntet. Men vilka märken kör ni på? Samt vilken av castrol och mobil tvåtaktsoljor funkar bäst?
Kör du inte hyper så tror jag det är skitsamma om det är Motul eller biltemas olja.
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rexxy skrev:Han frågade efter det bästa...
...och ännu värre, han specificerade inte vad den ska vara bäst på. Är det bäst literpris han söker så ligger nog inte biltemaoljan så illa till (men jag skulle inte ta risken att hälla sånt i en dyr motor), är det bäst avgaslukt han vill ha så vinner någon ricinolja utan konkurrens (men dom sotar mycket så dom är måttligt lämpliga för bruksmotorer), och är det bästa smörjförmåga i en renodlad racingmotor så kan t.ex. Motul 800 vara ett bra alternativ (medan den inte är avsedd för bruksmotorer heller).

Rätt sak på rätt plats, och ställer man ospecifika frågor får man ospecifika svar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

Tycker att min Castrol 2-T sitter fint😊
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Skriv svar