Rieju Drac 01 Bluddrar och Bråkar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Simon Mattila
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 april 2014, 18:51
Ort: Göteborg

Rieju Drac 01 Bluddrar och Bråkar

Inlägg av Simon Mattila »

Tjena alla TSR:are! Tänkte be om hjälp angående min Rieju Drac -01 som inte vill starta sig pga att tändstiftet blir blött för snabbt (?).

Har haft så att den bluddrar i 30km/h fast den är urpluggad och den går jättedåligt, fast på den sista har jag inte kunnat köra då det läckte in allt kylarvätska intill cylindern etc.. tredje försöket med att fixa rätt packningar etc och nu verkar det som det KANSKE inte läcker, innan kunde den fyllas på en natt och nu verkar det som att kylarvätskan är på samma nivå som jag fyllde på den, på.

Men jag har fått skruva loss tändstiftet och torka det, sen skruva i det igen och försöka kicka för att få igång, har bara 1 försök på mig och misslyckas hela tiden. Kan det vara för mycket bensin? Har så att den nålen släpper i så mycket som möjligt då vi först trodde det var bensin problem.

Hade tidigare en annan likadan motor fast denna funkar bättre, men eftersom problemet är kvar och cylindern krånglar verkar det som att det är felet.. är ganska så okunnig när det gäller mopeder men försöker mitt bästa att lära mig.

Setup är följande:
  • * Urpluggat Originalrör
    * Okända munstycken från när jag köpte den
    * Bensinnålen (?) tillåter så mycket bensin som möjligt.
    * Skulle tro att Cylindern är Original.
    * Större Membran
    * Drevat till 11/54
Fråga på bara och all hjälp uppskattas till 110% då jag vill kunna åka nu när det är bra väder, så slipper jag gå 4km för att komma hem också! :)

P.S Detta är min andra moped, innan hade jag en samma modell fast -02, men den krånglade aldrig från start så lärde mig inget ifrån den.
Senast redigerad av Simon Mattila den 29 april 2014, 19:16, redigerad totalt 2 gång.
Min Rieju Drac 01 vill inte samarbeta! Hjälp uppskattas alltid till 110%! Tråd: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 204#620204 :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

kollat luftfiltret? låter som det kan vara igensatt och därmed dränka den.
Användarens profilbild
Simon Mattila
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 april 2014, 18:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Simon Mattila »

Agge0102 skrev:kollat luftfiltret? låter som det kan vara igensatt och därmed dränka den.
Rensat luftfiltret men det känns inte som att det kommer mycket igenom om man blåser, ska testa med tryckluft (för se om det faktist kommer igenom något) samt utan (Stilla stående vid starten)
Min Rieju Drac 01 vill inte samarbeta! Hjälp uppskattas alltid till 110%! Tråd: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 204#620204 :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Simon Mattila skrev:
Agge0102 skrev:kollat luftfiltret? låter som det kan vara igensatt och därmed dränka den.
Rensat luftfiltret men det känns inte som att det kommer mycket igenom om man blåser, ska testa med tryckluft (för se om det faktist kommer igenom något) samt utan (Stilla stående vid starten)
Funkar ju även om du monterar av luftboxen från förgasaren så att luften går direkt in i förgasaren för att vara 100% på att inget är igensatt.
Användarens profilbild
Simon Mattila
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 april 2014, 18:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Simon Mattila »

Agge0102 skrev:
Simon Mattila skrev:
Agge0102 skrev:kollat luftfiltret? låter som det kan vara igensatt och därmed dränka den.
Rensat luftfiltret men det känns inte som att det kommer mycket igenom om man blåser, ska testa med tryckluft (för se om det faktist kommer igenom något) samt utan (Stilla stående vid starten)
Funkar ju även om du monterar av luftboxen från förgasaren så att luften går direkt in i förgasaren för att vara 100% på att inget är igensatt.
Ser ut som att mitt luftfilter är detta: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1796

Men ja, skall testa utan någonting alls där men ska första käka, är ganska hungrig! :wink:

EDIT:

Testade den precis och den starta efter många försök.
Det är ju fortfarande mycket problem med det men märkte att när man åkte så funkade den mycket bättre om man höll in choken till fullt.

Finns video som jag spela in lite under gånger ifall någon är intresserade.

Men har bestämt mig att köpa ett billigt men bra cylinderkit då detta läcker och vi finner inga resultat som fungerar.

Har kollat på denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=34331
är den bra? Försöker ej hitta något för trimning utan bara något som ersätter och den i mina ögon såg bra ut.

Ska beställa ASAP då jag har mycket o göra så snabba svar hjälps mycket!

EDIT 2: Har beställt det nu samt två nya tändstift, återkommer när jag satt ihop allt!
Min Rieju Drac 01 vill inte samarbeta! Hjälp uppskattas alltid till 110%! Tråd: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 204#620204 :)
Skriv svar