Sotar ur avgasröret, dags att tappa ut kallavfettningen?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Sotar ur avgasröret, dags att tappa ut kallavfettningen?

Inlägg av acer96 »

Tjena. För ett par timmar sedan hällde jag i kallavfettning i röret mitt för att sota ur det. Frågan är nu om det är bäst att tappa ut det nu, eller om det kan stå hela natten fram till klockan 2-3 på dagen? Låter sjukt ologiskt att det inte skulle kunna göra det, det låter ju faktiskt bättre ju längre det står :D Men är ändå lite nyfiken då jag läst att dom flesta tappar ut det efter ett par timmar, är det av någon speciell anledning?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Dom flesta tappar nog ur det tidigt i brist på tålamod. Skulle rekomendera att du har kallavfettningen ialafall en dag i röret. Sen se till att du sköljer ur röret noga med vanligt vatten och låter det ta sin tid att torka.
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Persson97 skrev:Dom flesta tappar nog ur det tidigt i brist på tålamod. Skulle rekomendera att du har kallavfettningen ialafall en dag i röret. Sen se till att du sköljer ur röret noga med vanligt vatten och låter det ta sin tid att torka.
Ja det var det jag tänkte, brist på tålamod! Absolut det får stå en dag och sen sköljer jag ut det, och låter det stå en dag till. Tack för hjälpen! :)
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Hejsan. Jag har nu försökt tappa ur all avfettning och även sprutat vatten med vattenslang i röret. Nu till problemet.. Vattnet / avfettningen vägrar rinna ut! Det sitter liksom fast i den tjocka delen av röret. Det går att tappa ut lite av det om jag skakar som fan och sen tar det via mynningen, men det kommer ju ta flera dygn.. Sen har jag inte heller spolat röret så noga med vatten som jag ville.. Eftersom det här uppstog. Tips på vad jag kan göra? Jag kan inte skruva av röret någonstans, och ljuddämparen är redan avmonterad. Har heller ingen tryckluft, men kan kanske få tag på en. Vad hade ni gjort?
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Peugeot vivacity 03, det lite äldre röret med en rund ljuddämpare.
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

acer96 skrev:Hejsan. Jag har nu försökt tappa ur all avfettning och även sprutat vatten med vattenslang i röret. Nu till problemet.. Vattnet / avfettningen vägrar rinna ut! Det sitter liksom fast i den tjocka delen av röret. Det går att tappa ut lite av det om jag skakar som fan och sen tar det via mynningen, men det kommer ju ta flera dygn.. Sen har jag inte heller spolat röret så noga med vatten som jag ville.. Eftersom det här uppstog. Tips på vad jag kan göra? Jag kan inte skruva av röret någonstans, och ljuddämparen är redan avmonterad. Har heller ingen tryckluft, men kan kanske få tag på en. Vad hade ni gjort?
Du säger att vattnet och avfattningen fastnar i röret. Jag skulle ha testat att köra med högtrycken i röret på mitt iallafall vet inte om det förstör på ett orginalrör men vet inte vad du har så :D

Mitt 100 inlägg. :D
Rieju rrx
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Filip ericsson skrev:
acer96 skrev:Hejsan. Jag har nu försökt tappa ur all avfettning och även sprutat vatten med vattenslang i röret. Nu till problemet.. Vattnet / avfettningen vägrar rinna ut! Det sitter liksom fast i den tjocka delen av röret. Det går att tappa ut lite av det om jag skakar som fan och sen tar det via mynningen, men det kommer ju ta flera dygn.. Sen har jag inte heller spolat röret så noga med vatten som jag ville.. Eftersom det här uppstog. Tips på vad jag kan göra? Jag kan inte skruva av röret någonstans, och ljuddämparen är redan avmonterad. Har heller ingen tryckluft, men kan kanske få tag på en. Vad hade ni gjort?
Du säger att vattnet och avfattningen fastnar i röret. Jag skulle ha testat att köra med högtrycken i röret på mitt iallafall vet inte om det förstör på ett orginalrör men vet inte vad du har så :D

Mitt 100 inlägg. :D
Gz :D Jaså det tror du blir bättre? Tror du att all vatten flyger ut då? Jag behöver ju nämligen tvätta det lite mer.. Finns nog högtryckstvätt på statoil. Något annat förslag från någon?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

jag brukar bara ha det i en natt sen låter jag det droppa ut några timmar sen funkar det bra :D
Rieju rrx
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Filip ericsson skrev:jag brukar bara ha det i en natt sen låter jag det droppa ut några timmar sen funkar det bra :D
Okej men för mig droppar det ingenting, det är helt instängt, tror nog vattnet sitter rätt så bra där inne..
Hej hej har en Rieju :D
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Tror ni jag kan sätta på rörjäveln och tuta o köra? :D Kommer inget vatten från mynningen så tror risken att det åker in i cylindern är minimal.
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Hade samma problem med ljuddämparen på min, jag använde mig av tryckluft för att få ut avfettningen. Gick ganska snabbt att få ut den. Du har säkert en kompis eller bekant som du kan låna tryckluft av, annars brukar det väll finnas på mackar?
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

LinkanTuning skrev:Hade samma problem med ljuddämparen på min, jag använde mig av tryckluft för att få ut avfettningen. Gick ganska snabbt att få ut den. Du har säkert en kompis eller bekant som du kan låna tryckluft av, annars brukar det väll finnas på mackar?
Ja det finns på statoil. Men jag löste det.. Satte på röret och då sprutade det ut all vatten ! =)
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar