Aerox vill inte

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Aerox vill inte

Inlägg av oggew2 »

Tjena! Har försökt felsöka min aerox ett tag nu, bytt insug, bytt membran osv, t.om bytt förgasare från dellorto 17,5 till motoforce 17,5 men blir ingen skillnad :cry: Problemet är att den inte verkar vilja suga från förgasaren och ner till cylindern. Om jag lossar soppaslangen och häller rakt ner i insuget så puffar den i några sekunder och så kommer det rök men sen dör den för det inte fortsätter komma nån soppa :( Vad tror ni felet kan vara? Har testat det mesta men inget vill funka
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Ingen som vet nåt? Snälla vill verkligen få igång den så jag kan bli av med den nån gång!
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Läs reglerna, bumb efter minst sju dagar.
Sluter allt tätt?
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

jo men rärox kanske man vill ha igång den idag och inte vänta en vecka. Och tänk dom om ingen svara då heller då får han vänta en vecka till
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Voltfax skrev:jo men rärox kanske man vill ha igång den idag och inte vänta en vecka. Och tänk dom om ingen svara då heller då får han vänta en vecka till
Regler är till för att följas, fast det kanske inte TSR's gangsters bryr sig om?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Har redan testat allt, rengjort förgasaren osv... Kan tjuvluft orsaka att den inte orkar suga ner till membranen? Sitter sportluftfilter på kanske för mycket luft?

Och bumpade för den försvann ur senaste inlägg och då skulle jag aldrig få några svar :(
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

oggew2 skrev:
Har redan testat allt, rengjort förgasaren osv... Kan tjuvluft orsaka att den inte orkar suga ner till membranen? Sitter sportluftfilter på kanske för mycket luft?

Och bumpade för den försvann ur senaste inlägg och då skulle jag aldrig få några svar :(
Precis! din bump gjorde så den hamna högst upp igen, och trycke ner de andras! du skulle väl inte bumpat om den var högst upp?

Tillbaka till ämnet nu. ja tjuvluft kan göra så den inte får ner bränsle. kollat alla cylinderpackningarna? sprutar du startgas där packnigarna sitter och den varvar upp så är det där den läacker. det stod i nån guide här på forumet!
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Kopplat vacum och bensinslangen rätt på förgasaren?
Helt Räser
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

LuddeH98 skrev:
oggew2 skrev:
Har redan testat allt, rengjort förgasaren osv... Kan tjuvluft orsaka att den inte orkar suga ner till membranen? Sitter sportluftfilter på kanske för mycket luft?

Och bumpade för den försvann ur senaste inlägg och då skulle jag aldrig få några svar :(
Precis! din bump gjorde så den hamna högst upp igen, och trycke ner de andras! du skulle väl inte bumpat om den var högst upp?

Tillbaka till ämnet nu. ja tjuvluft kan göra så den inte får ner bränsle. kollat alla cylinderpackningarna? sprutar du startgas där packnigarna sitter och den varvar upp så är det där den läacker. det stod i nån guide här på forumet!
Får inte igång den så kan inte testa...'

Och ja soppaslang å vacuum sitter rätt, flottören fylls snabbt för det rinner även fast jag inte suger. Nu sitter 130 munstycke i för jag skulle testa om soppan kom då men hjälpte inte, innan 100
Juppe
Extra Varnad
Inlägg: 145
Blev medlem: 26 oktober 2013, 14:42

Inlägg av Juppe »

Men det är såklart att den inte startar om du har 130 i munstycke när du ska ha 30 storlekar mindre
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Juppe skrev:Men det är såklart att den inte startar om du har 130 i munstycke när du ska ha 30 storlekar mindre
Hade 100 först, provade att öka till 130 men soppan kommer fortfarande inte ner genom insuget, och så fort jag "slangar" in soppa i insuget börjar han puffa men han verkar inte vilja suga ner soppa själv, det är problemet :(
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Kan ha nått med reedsen att göra. För om dom inte håller tätt när det blir vakum när kolven går ner så åker soppan tillbaka in i förgasaren/har svårare att komma ner.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Okej, har kommit till roten av problemet nu, det kan bli ganska långt men läs gärna så ni förstår.

Jag tog en tygbit och stoppa in i luftintaget och kicka ett tag, och voila den börjar suga och tillslut vill den "puffa" men den drar aldrig igång, den puffar ett tag och sen dör den. Jag tror inte att det är brist på soppa för direkt efter kan jag kicka och den börjar "puffa" igen, det är ju tecken på att soppa finns där.
Sitter 98 i munstycke nu, men när den börjar "puffa" så läcker avgaser på flera ställen. Har en LC aerox med borttagen oljetank och det ska gå 2 slangar från pumpen och till cylindern, dom 2 hålen står öppna nu och det läcker avgaser därifrån. Sen har moppen ingen startmotor, och mitt emot där startmotorn ska sitta är det också ett hål som det läcker ifrån. Och sist men inte minst så sitter röret inte på ordentligt, det sitter typ snett och glappar, alltså fästet där man ska sätta röret i cylindern är böjt så avgasarena smiter ut där istället för att gå ut i röret.

Så nu frågar jag, kan det vara att den dör när det puffar för den läcker på så många ställen, ska jag testa att täppa för alla dom hör hålen och byta till ett annat rör som inte glappar? Vad är det bästa sättet att täta isåfall? Har biltemas flytande packning men tål inte över 250
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

En motor kan fortfarande starta om det läcker avgaser, men om det försvinner komp vid dessa hål så kan det vara ett problem. Men om du täpper iför luftintaget så är det inte så konstigt att den inte startade just då?
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Har för mig att TS-Daniel har jobbat på TS sen starten, kan tänka mig att TS köpte upp skiten utav Jonas, och att TS-Daniel kanske funktionerar som webbansvarig för själva TS, och således även får sköta TSR

Jag tror de går +/- 0, om ens det
Som tidigare nämnt så är det en sjukt stor fördel för TS att ha ett såhär stort forum kopplat till deras namn
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

2stroke skrev:Har för mig att TS-Daniel har jobbat på TS sen starten, kan tänka mig att TS köpte upp skiten utav Jonas, och att TS-Daniel kanske funktionerar som webbansvarig för själva TS, och således även får sköta TSR

Jag tror de går +/- 0, om ens det
Som tidigare nämnt så är det en sjukt stor fördel för TS att ha ett såhär stort forum kopplat till deras namn
Fel tråd ;)

Men jag tror att det kan läcka komp där. Jag täppte för luftintaget för att den började suga ner soppa till cylindern då, innan sög den inte ner soppa så det hjälpte ju lite iaf?
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

oggew2 skrev:
2stroke skrev:Har för mig att TS-Daniel har jobbat på TS sen starten, kan tänka mig att TS köpte upp skiten utav Jonas, och att TS-Daniel kanske funktionerar som webbansvarig för själva TS, och således även får sköta TSR

Jag tror de går +/- 0, om ens det
Som tidigare nämnt så är det en sjukt stor fördel för TS att ha ett såhär stort forum kopplat till deras namn
Fel tråd ;)

Men jag tror att det kan läcka komp där. Jag täppte för luftintaget för att den började suga ner soppa till cylindern då, innan sög den inte ner soppa så det hjälpte ju lite iaf?
ja, men du kan inte förvänta dig att den ska starta då=) Men om det läcker komp så kan det vara ett problem.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Betamekk skrev:
oggew2 skrev:
2stroke skrev:Har för mig att TS-Daniel har jobbat på TS sen starten, kan tänka mig att TS köpte upp skiten utav Jonas, och att TS-Daniel kanske funktionerar som webbansvarig för själva TS, och således även får sköta TSR

Jag tror de går +/- 0, om ens det
Som tidigare nämnt så är det en sjukt stor fördel för TS att ha ett såhär stort forum kopplat till deras namn
Fel tråd ;)

Men jag tror att det kan läcka komp där. Jag täppte för luftintaget för att den började suga ner soppa till cylindern då, innan sög den inte ner soppa så det hjälpte ju lite iaf?
ja, men du kan inte förvänta dig att den ska starta då=) Men om det läcker komp så kan det vara ett problem.
Vet du nåt smart sätt att täta då? :)
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Ja, om det är ett hål som det suttit en slang på så kan du sätta nett i hålen. Fatta inte riktigt vad som läckte...
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Betamekk skrev:Ja, om det är ett hål som det suttit en slang på så kan du sätta nett i hålen. Fatta inte riktigt vad som läckte...
Vad är nett? Kan skicka bild på hålen men dom
Sitter typ vid skyddes för tändningen och vattenpumpen bredvid cylindern
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Här ifrån läcker det avgaser Bild
Det är alltså precis bredvid cylindern som man ser på bilden, den högra "ploppen" läcker avgaser när den börjar puffa och finns en likadan precis under kylarslangen som också läcker avgaser. Efter som det läcker borde den lika gärna dra in luft där med eller? Vilket är bästa sättet att täta?
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Mena med nått. Har inte mekkat med aerox så vet inte vad som läcker. Om det är dåliga packningar eller någon/du som vart där och tattat.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Betamekk skrev:Mena med nått. Har inte mekkat med aerox så vet inte vad som läcker. Om det är dåliga packningar eller någon/du som vart där och tattat.
Förra ägaren renovera, inte pillat så mkt så inte jag :wink:
Men kan det funka att sätta nån slang mellan båda hålen eller? Vad ska jag täta med liksom?
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

oggew2 skrev:Här ifrån läcker det avgaser Bild
Det är alltså precis bredvid cylindern som man ser på bilden, den högra "ploppen" läcker avgaser när den börjar puffa och finns en likadan precis under kylarslangen som också läcker avgaser. Efter som det läcker borde den lika gärna dra in luft där med eller? Vilket är bästa sättet att täta?
Sitter inte oljepumpen där bakom plattan?
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

LuddeH98 skrev:
oggew2 skrev:Här ifrån läcker det avgaser Bild
Det är alltså precis bredvid cylindern som man ser på bilden, den högra "ploppen" läcker avgaser när den börjar puffa och finns en likadan precis under kylarslangen som också läcker avgaser. Efter som det läcker borde den lika gärna dra in luft där med eller? Vilket är bästa sättet att täta?
Sitter inte oljepumpen där bakom plattan?
Inte checkat, men eftersom den inte har nån oljetank så lär det inte finnas, eller så finns det men den gör ingen nytta... Iaf så drar den luft från dom 2 hålen och behöver nåt bra sätt att täta :)
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Det sitter ingen pump i utan det är ett öppet hål där den skulle suttit. Kan den dra luft där ifrån eller?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

oggew2 skrev:Det sitter ingen pump i utan det är ett öppet hål där den skulle suttit. Kan den dra luft där ifrån eller?
ja det gör den. drevet går rakt in i vevhuset. om det läcker där så blir det inget vakum i vevhuset och då drar den ingen soppa till cylindern. om han satt ett täcklock för så är nog packningen trasig där
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

vicke1112 skrev:
oggew2 skrev:Det sitter ingen pump i utan det är ett öppet hål där den skulle suttit. Kan den dra luft där ifrån eller?
ja det gör den. drevet går rakt in i vevhuset. om det läcker där så blir det inget vakum i vevhuset och då drar den ingen soppa till cylindern. om han satt ett täcklock för så är nog packningen trasig där
Fan va schysst! Äntligen ett bra svar! Men det var inga täcklock utan det var dom vanliga hålen där slangarna ska gå, men har täppt för dom nu med lite silikon.
Men är det bara att smeta lite silikon där pumpen skulle suttit eller? Är det öppet från andra sidan också vid tändningen in till "rummet" bakom pumpen?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

oggew2 skrev:
vicke1112 skrev:
oggew2 skrev:Det sitter ingen pump i utan det är ett öppet hål där den skulle suttit. Kan den dra luft där ifrån eller?
ja det gör den. drevet går rakt in i vevhuset. om det läcker där så blir det inget vakum i vevhuset och då drar den ingen soppa till cylindern. om han satt ett täcklock för så är nog packningen trasig där
Fan va schysst! Äntligen ett bra svar! Men det var inga täcklock utan det var dom vanliga hålen där slangarna ska gå, men har täppt för dom nu med lite silikon.
Men är det bara att smeta lite silikon där pumpen skulle suttit eller? Är det öppet från andra sidan också vid tändningen in till "rummet" bakom pumpen?
du ska ta loss det locket. sitter två skruvar. bakom där har oljepumpen suttit. där ska det va ett lock för hålet.
om den tål bensin funkar det.

förstår inte riktigt vad du menar där
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

vicke1112 skrev:
oggew2 skrev:
vicke1112 skrev: ja det gör den. drevet går rakt in i vevhuset. om det läcker där så blir det inget vakum i vevhuset och då drar den ingen soppa till cylindern. om han satt ett täcklock för så är nog packningen trasig där
Fan va schysst! Äntligen ett bra svar! Men det var inga täcklock utan det var dom vanliga hålen där slangarna ska gå, men har täppt för dom nu med lite silikon.
Men är det bara att smeta lite silikon där pumpen skulle suttit eller? Är det öppet från andra sidan också vid tändningen in till "rummet" bakom pumpen?
du ska ta loss det locket. sitter två skruvar. bakom där har oljepumpen suttit. där ska det va ett lock för hålet.
om den tål bensin funkar det.

förstår inte riktigt vad du menar där
Ja jag vet, locket är borta men jag har inget lock för det hålet men jag tänkte om jag kletar lite silikon finns de risk att det går in i motorn?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

oggew2 skrev:
vicke1112 skrev:
oggew2 skrev: Fan va schysst! Äntligen ett bra svar! Men det var inga täcklock utan det var dom vanliga hålen där slangarna ska gå, men har täppt för dom nu med lite silikon.
Men är det bara att smeta lite silikon där pumpen skulle suttit eller? Är det öppet från andra sidan också vid tändningen in till "rummet" bakom pumpen?
du ska ta loss det locket. sitter två skruvar. bakom där har oljepumpen suttit. där ska det va ett lock för hålet.
om den tål bensin funkar det.

förstår inte riktigt vad du menar där
Ja jag vet, locket är borta men jag har inget lock för det hålet men jag tänkte om jag kletar lite silikon finns de risk att det går in i motorn?
https://www.google.se/search?client=ms- ... ujRC2mM%3A

jämte där cylindern ska sitta ser du ett hål där har oljepumpen suttit. gör en bricka som du skruvar över hålet. täta med silicone oxå
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar