Olja istället för rök

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Olja istället för rök

Inlägg av Jacke07 »

Tjena boysen, Jag har typ ett problem. Det är så att det ryker inte ur mitt avgasrör, utan det rinner olja ur dämparen så det droppar lite varsom, det rinne även ned vid mynningen(?) där man fäster röret. det kommer nästan aldrig rök när jag kör, när jag börnar så kan det ryka lite ur röret efter när jag gasar, men sen slutar det komma rök, och nae det är inte röken från däcket då ;)

Kör en Derbi Senda 05 med metrakit thrower...

ska plugga nu så vill ha lite svar ;)
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

o.O

Då bildas det ett enormt tryck i röret, du borde verkligen inte köra innan du har fixat det :s eller har jag fel?

Ta lös ljuddämparen och kolla om det sitter fast något, kanske har någon försökt att vara lustig och tryckt in en kotte eller nåt? :P
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

tacopaj skrev:o.O

Då bildas det ett enormt tryck i röret, du borde verkligen inte köra innan du har fixat det :s eller har jag fel?

Ta lös ljuddämparen och kolla om det sitter fast något, kanske har någon försökt att vara lustig och tryckt in en kotte eller nåt? :P
tror inte det är någon kotte eller nåt, kanske en smal pinne, kotte får inte plats.. har varit så ganska länge haha
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

skulle villja ha lite mer svar eftersom att det droppar ned på golvet i garaget på nätterna..
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Jacke07 skrev:skulle villja ha lite mer svar eftersom att det droppar ned på golvet i garaget på nätterna..
Ja alltså när röken blir allt för tät i röret så blir det såsmåningom flytande, olja. Det jag inte fattar är- hur kan du köra med detta? o_O

Är du säker på att det inte läcker ut rök någon annastans? Undersök röret ordentligt

Kottte, pinne, fågelunge .. kan vara var som helst, inte vet jag vad folk hittar på marken ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

tacopaj skrev:
Jacke07 skrev:skulle villja ha lite mer svar eftersom att det droppar ned på golvet i garaget på nätterna..
Ja alltså när röken blir allt för tät i röret så blir det såsmåningom flytande, olja. Det jag inte fattar är- hur kan du köra med detta? o_O

Är du säker på att det inte läcker ut rök någon annastans? Undersök röret ordentligt

Kottte, pinne, fågelunge .. kan vara var som helst, inte vet jag vad folk hittar på marken ;)
det läskiga var idag att kröken i stort sett hade lossnat ifrån cylindern.. kunde skruva skruvarna med fingrarna haha, men vad ska jag göra då? undersök? ska jag ta bort dämparen och kolla om det är någon plugg där i ? :O
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Jacke07 skrev:
tacopaj skrev:
Jacke07 skrev:skulle villja ha lite mer svar eftersom att det droppar ned på golvet i garaget på nätterna..
Ja alltså när röken blir allt för tät i röret så blir det såsmåningom flytande, olja. Det jag inte fattar är- hur kan du köra med detta? o_O

Är du säker på att det inte läcker ut rök någon annastans? Undersök röret ordentligt

Kottte, pinne, fågelunge .. kan vara var som helst, inte vet jag vad folk hittar på marken ;)
det läskiga var idag att kröken i stort sett hade lossnat ifrån cylindern.. kunde skruva skruvarna med fingrarna haha, men vad ska jag göra då? undersök? ska jag ta bort dämparen och kolla om det är någon plugg där i ? :O
öm.. ja

Hur långt brukar du köra åt gången, när det har varit såhär?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

tacopaj skrev:
Jacke07 skrev:
tacopaj skrev: Ja alltså när röken blir allt för tät i röret så blir det såsmåningom flytande, olja. Det jag inte fattar är- hur kan du köra med detta? o_O

Är du säker på att det inte läcker ut rök någon annastans? Undersök röret ordentligt

Kottte, pinne, fågelunge .. kan vara var som helst, inte vet jag vad folk hittar på marken ;)
det läskiga var idag att kröken i stort sett hade lossnat ifrån cylindern.. kunde skruva skruvarna med fingrarna haha, men vad ska jag göra då? undersök? ska jag ta bort dämparen och kolla om det är någon plugg där i ? :O
öm.. ja

Hur långt brukar du köra åt gången, när det har varit såhär?
det är så hur långt jag än kör, alltid olja på dämparen som droppar på kedjeskyddet + att det är olja på bög (vad fan heter det) bögläppen och vänstra sidan av reg skylten är också oljig
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

hade det varit stopp i röret hade moppe inte gått å köra.. den hade blivit slö som satan.. :evil:
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Börja med att sota ur röret med avfettning, öppna även ljuddämparen och packa om den med ny ljuddämparull. Hur många procent olja kör du med? Vilken olja kör du med?
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

LinkanTuning skrev:Börja med att sota ur röret med avfettning, öppna även ljuddämparen och packa om den med ny ljuddämparull. Hur många procent olja kör du med? Vilken olja kör du med?
jag kör ungefär med 2.75 dl (på 10L) jag kör med nån racing olja från statoil, kommer inte ihåg vad den heter.. ska testa när den här bensinen är slut att ta 2dl olja .
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

LinkanTuning skrev:Börja med att sota ur röret med avfettning, öppna även ljuddämparen och packa om den med ny ljuddämparull. Hur många procent olja kör du med? Vilken olja kör du med?
Oljan heter Racing way 2T Gogh performance syntethic PUL for two stroke gasoltuber engiftes operativt under extremt conditions
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Kanske ska säga att jag bytte precis till den oljan och har kört innan med Low smoke sak från Statoil. Torkade bort oljan från dämparen, ska åka till skolan imorn får se om det fixar sig!
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

LinkanTuning skrev:Börja med att sota ur röret med avfettning, öppna även ljuddämparen och packa om den med ny ljuddämparull. Hur många procent olja kör du med? Vilken olja kör du med?
en grej kanske kan vara att jag inte bytte munstycke nu när jag har drevat om den? jag hade 13/70 och nu har jag 13/46 och bytte inte munstcke
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Det där var ju nästan fyrdubbelpost :evil: :P

aja bajja..
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

tacopaj skrev:Det där var ju nästan fyrdubbelpost :evil: :P

aja bajja..
Förlåt förlåt, gick in på telefonen, allt är så rörigt haha
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

munstycke behöver du inte byta vid drevbyte :) men mina mopeder brukar det droppa elr rinna när det är för mycket bensin som går igenom cylindern, men då borde den gå dåligt
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Skriv svar