Får inte loss kröken!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TuBbZZ1998
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 februari 2014, 17:55

Får inte loss kröken!

Inlägg av TuBbZZ1998 »

Jag har en Rieju drac 04 original som jag ska snygga till. Tänkte lacka om avgasröret men jag får inte loss kröken :?: Vet att den sitter fast med två fjädrar men sitter den fast med nån bult eller liknande också eller har den bara rostat fast ganska rejält? Och vad ska jag isf göra för att få loss den? :?

Tack för svar :)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

var sitter bulten?
TuBbZZ1998
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 februari 2014, 17:55

Inlägg av TuBbZZ1998 »

gilerahjärnan skrev:var sitter bulten?


Det är det jag undrar? Om det finns nån bult elr liknande som gör så att kröken sitter fast i cylindern elr om den bara har rostat fast? :?
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

jag känner en som har haft samma problem och han smörjde med 5-56 och knackade och vicka på kröken tills den lossnade.
ta det lugnt ta en toy äh dem är så små ta två

https://www.youtube.com/watch?v=vaTpNO64ZzM
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Börja med att smörja med 5-56 och låt det lösa nån minut, knacka försiktigt med en hammare (använd inte våld) om inte den lossnar kan du slipa ned bulten/skruven :lol:
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
TuBbZZ1998
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 februari 2014, 17:55

Inlägg av TuBbZZ1998 »

derbiogge skrev:jag känner en som har haft samma problem och han smörjde med 5-56 och knackade och vicka på kröken tills den lossnade.


Så kröken sitter bara fast med fjädrarna? :)
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

hur dum får man vara, den sitter fast skruvad ovanför kröken under vänstra kylarvinge.
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
TriqnTPH
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 november 2013, 23:21

Inlägg av TriqnTPH »

Visa lite respekt, killen ville bara ha hjälp och du svarar respektlöst tror inte du skulle ha vilja ha samma svår när du vill ha hjälp med något.
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

TriqnTPH skrev:Visa lite respekt, killen ville bara ha hjälp och du svarar respektlöst tror inte du skulle ha vilja ha samma svår när du vill ha hjälp med något.
Sluta grina.

Och vem fan vet inte att bulten han skrev i första posten är nån annan än den som sitter under kylarvingen?

Rätt svar är: Sätt i en insektsnyckel med rätt storlek i bulten, och använd ett järnrör eller vad fan som helst som gör att du får mer kraft genom hävstångsprincipen, bör lossa direkt sålänge du inte rundat bulten
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Mrdt50r: Sätta fast en bult med rätt storlek på skallen sen klämma åt den med t.ex en svettstång brukar vara ett säkrare sätt än insexnyklar om du brukar runda skruvar ;)

Ts: Rieju Drac har bara som två fjädrarna, sen den vid kylarvingen med såklart. Vad du än gör så värm inte bara! Gjutjärn får inte värmas på bara ett ställe, då spricker det gärna! :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

TriqnTPH skrev:Visa lite respekt, killen ville bara ha hjälp och du svarar respektlöst tror inte du skulle ha vilja ha samma svår när du vill ha hjälp med något.
jag gav ett svar som skulle hjälpa honom att fixa hans problem så jo jag skulle gärna villja att någon skulle svara så till mig sålänge det hjälper mig med mitt problem.
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Hade liknande problem som dig. Min krök satt som satan i cylindern. Gjorde rent så mycket som möjligt och sprutade på en massa 5-56 och lät det verka över natten. försökte knacka, dra och vick så mycket som möjligt men tillslut svarade kröken med att gå av precis före cylindern. Så är du rädd om krök och cylinder bör du fortsätta väldigt varsamt!

Så ta det lugnt när du rycker och drar i den ;-)
FiskmåseN
Avstängd
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 februari 2014, 12:30

Inlägg av FiskmåseN »

Sitter en helt vanlig bult med mutter under kylarvingen. Ingen jävla insekts...
WP
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

FiskmåseN skrev:Sitter en helt vanlig bult med mutter under kylarvingen. Ingen jävla insekts...
Är det ens relevant med vad den sitter fast? Poängen bör väl vara vart den sitter fast? Med vad den sitter fast kan dessutom variera beroende på om den varit demonterad någon gång.
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Bulten sitter under oljetanken typ, under vänstra kylarvinge.

Oftast med en bult, men som sagt,den kan vara utbytt :)
Skriv svar