Frågor till er som har moped.

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Frågor till er som har moped.

Inlägg av Matlock »

Hej där alla goa människor på TSR!

Jag fyller 15 i år i juli och har lite frågor inför moped och lite runtom där, jag funderar på att skaffa crossmoped då och läsa på om några månader.

1. Vilken crossmoped är enklast att trimma och meka med? Vilket märke/modell samt år. Jag kommer plugga ur den och dreva om den, sedan i framtiden kanske köpa en ny cylinder och rör.

2. Hur fick du ihop pengar till din moped? Föräldrar betalade allt? Sommarjobb? Besparingar? etc.

3. Vad borde man lägga på en moped för att få en ganska okej en?

4. Hur snabbt tid tog det för dig att lära dig att växla?

5. Hur svåra är frågorna på teoritestet? Lär man sig allt på lektionerna, eller borde jag läsa/testa någonting annat?

6. Vad är uppkörningstestet egentligen?

7. Vad är andra bra saker att tänka på inför mopedkort?

Tack I förhand, dessa frågor kommer vara till enorm hjälp för mig och kanske många andra som läser detta.

Jag hittade tyvärr ingen liknande tråd, men ifall den tråden redan finns eller är i fel forum får Mod gärna flytta den.
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

1. Nåt av de populärare märkena, då det oftast är hög kvalité och bra utbud på eftermarknadsdelar - t.ex. Rieju, Derbi och Gilera

2. Jag skäms, men jag fick det betalt, så ska det självklart inte vara

3. Runt 10-13000 för att få en ok som är original med bra historik

4. Tja, tar väl max 30min-1h om man är lite smidig?

5. Jag har bara tagit B-körkort på det klassiska viset, dvs 70 frågor.. Använde bara en mobil-app, kolla om det finns något sånt

6. Ett test där de kontrollerar din körförmåga....?

7. Försäkring är dyrt
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

1. Rieju, beta osv. Derbi är svåra att plugga ur.

2. pengar från sommar jobb, dock inte den andre moppen, den fixade försäkringskassan.

3. 5-10 skulle jag säga, över det så får du såklart en fin moppe, men det är onödigt att punga ut allt för mycket pengar enligt mig.

4. växla klarade jag direkt, inte få kärringastopp tog några försök minsann..

5. lätta

6. man kör lite i trafiken typ..

7. knäppa hjälmen.
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Re: Frågor till er som har moped.

Inlägg av Brisingar »

1: Bra moped är dom kända, tex. Derbi, Gileria, Rieju, Motorhispania,Yamaha
Lättast att plugga ur är väll riejus senare modeller 06-14 som har org rör man kan dela och plocka ut pluggen på! Jag själv föredrar AM6 motorn som sitter på Rieju/MH blandannat.

2: jag köpte en Motorhispania Furia SM (rekommenderar SM fälgar personligen) den kostade 7000tror jag, den var fint skick & original.
Jag hade själv inte råd att betala moppen själv då (fick kortet betalt av mina föräldrar och de hade köpt mig en scooter men ville ha Cross så den bara står (inget värde precis en piaggio nrg 04) men jag hade typ 4k så jag dealade med mina föräldrar och sa att den dagen jag säljer mopeden får dom 3k och om jag inte får den såld är jag skyldig dom 3k :)

3:har polare som har fått fina Rieju för 6,5k en 07a original mrx original så allt från 6,5k-13k beror helt på vad du vill ha och din budget, jag menar hade jag haft 12lax när jag köpte min hade jag jo såklart köpt en dyrare moped :)

4: Jag kunde inget innan men det tog inte långtid komm bara ihop att mopeden är stark på låga växlar och svag på höga :) första gången jag körde körde jag en kompis och jag växlade upp i 6ans växel innan en brant backe och jag låg i typ 15km/h när jag gjorde det så den orkade inte såklart men det tar bara en timme så lär du dig!

5: jag klarade provet med 58p (minimum 52p) och jag hade varit med på alla lektioner läst hela am-boken och gjort internet testerna som ingår i kursen :)

6: nja ingen uppkörning du ska bara köra typ lektioner tills läraren är nöjd!

7: kör original någon månad först iallafall, ta det lugnt med frambromsen! Låna inte ut mopeden hur som, ska du köra trimmat kan du lika bra köra utan skylt och skita i att stanna :)

Hade jag köpt en ny moped nu hade jag satsat på en nyare Yamaha 04-14
Då dom är feta att styla och sjukt fina oavsett :) och inte lika vanliga som Derbi som 8/10 har nuförtiden känns det som :/

Hoppas du orka läsa för det var jobbigt att skriva men hoppas det hjälpte! :)

Lycka till! :)
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

1. Måste säga att Rieju drac/spike är lättast stt mecka med just pga det stora utrymmet vid motorn. Årsmodell spelar ingen roll då alla ser typ lika dana ut.
Jag hade en Derbi Senda xtreme 04 som första moppe och är sjukt nöjd med den. Krånglade aldrig och va otroligt mycket startkare än alla andra original moppe.

2. Jag hade nån lyx deal med mina föräldrar som va att så mycket som jag sparat ihop, så mycket la dom till. Jag sparade ihop 6 000kr ch önskade mig pengar i julklapp osv.. Så jag sparade alltså ihop 6k och dom la till 6k så jag kunde köpa derbin som kostade 12 000kr :)
Körkortet betalade dom x)

3. Lägg gärna över 10 000kr på din första moppe. Du kommer tacka dig själv för att du la lite mer pengar. Och TA DET LUGNT, köp inte första moppen du tittar på utan åk runt och kolla på ett par stycken till du hittar en som är felfri.

4. För mig tog det typ 30min att då in det där med dragläget osv. Sem när man lärt sig det växlar man utan att man tänker på det :p

5. Frågorna är ganska lätta tycker jag. Jag lyssnade påblektionerma och läste båda böckerna 1 gång och klarade det på 58 poäng :)

6. Ett test man inte kan misslyckas på typ haha. Man åker en tur i närheten av körskolan på en låne moppe med en lärare bakom på mc, han säger vart du ska svänga via en walkietalkie. Jätte lätt och bara att ta det lugnt och använda blinkers så klarar man det
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

1 - Mt5 ! :D

2 - Jag har sparat o gjort pappersjobb åt farsan :P

3 - Det beror på vilken modell, köper du en ciao får du en i toppskick för 6000kr medans man borde lägga cirka 10000kr på en crossmoped !

4 - Cirka 20min, det svåra är ju dock att vara snäll med kopplingen !

5 - Är 13 så har inte gjort något test :P
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

1. Om du skaffar effektrör så är i stort sett alla mopeder lika enkla, bara å byta rör å bestycka förgasaren, vid urpluggning är Derbi lite krångliagre pga blindtarmen.
2.Jag betalade hälften från besparingar å föräldrarna resten.
3. runt 10000 borde vara okej, leta tills du hittar en fin moped, ta reda på om den vart trimmad och hur många mil den gått. Om mopeden har körts trimmad under lång tid kan de vara mer slitage än om det hade vart en orginalmoped som ägaren bara kört lugnt på ;)
4. tog ca 1 minut eftersom jag åkte cross tills jag var ~12år så det satt fortfarande i ;)
5.Du borde läsa i boken om sådant dem har pratat mycket om på lektionerna, eller om du har vart bra på å lyssna så klarar du dej :) jag skummade bara igenom boken efter lektionerna och klarade mej på 56 rätt :)
6.En liten "guidad" körning. Du har en lärare på mc bakom dej(var iaf så för mig) och han ger dej instruktioner hur du ska köra och kollar om du följer trafikreglerna när du kör.
7. Tänk på att alltid ha hjälm när du fått moppen, och det är bäst om du håller hastighetbegränsningarna i tätbyggdsområden, stadsområden etc. Då drar du inte till dej lika mycket uppmärksamhet ;)
david96 skrev:det är en drac med fucko ägare där är felet :lol:
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Tack för alla svaren! De har hjälpt mycket. Jag har några till frågor som skulle hjälpa en stor del också.


1. Ett AM-körkort täcker ju ATV, Epa och moped. Pluggar du för olika saker? T.ex om du ska köra crossmoped, är utbildningen annorlunda mot t.ex EPA, eller är det samma utbildning samt att kortet gäller för båda?

2. Hur funkar det här med CDI box egentligen? Har Rieju's strypta CDI-boxar som Derbi? Derbi kan man ju iallafall skaffa ostrypta boxar till isf.

3. Fick inte så bra svar på denna: Vart kan jag hitta t.ex frågor som kommer på teoritestet samt bra information?

4. är det bättre att köpa en trimmad moped från början, eller att köpa en original och trimma den själv? Om man köper en trimmad, vad är det man ska kolla på så man vet att ägaren inte gjort några fel?

Jag tror nog att det är de enda frågorna jag behöver ha svar på, jag tackar mycket för all hjälp jag redan fått! Detta kommer vara till enormt mycket hjälp för mig, och andra som ska köpa moped och som hittar denna tråden.

Tusen tack!
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

1. Det är exakt samma, även om du ska ha epa så kör du upp på skotermoped. (osäker om du får köra atv på kortet, endast eu isf, notera osäker)
2.Det beror på modell. Min Derbi drd har ostrypt medans t.ex polarns extreme hade strypt. beror helt på modell och årsmodell, cdi/ecu på Rieju är jag osäker på.
3.I AM6 boken och jag antar att du får inloggning till en sida på internet där du kan göra internettester? Jag var iaf tvungen att klara 3 tester på internet för att få börja köra upp! Så där kan du träna mycket på frågor.
4. Ofta är det väll bättre skick på en orignal då den inte går lika hårt, nackdelen är att det sedan blir väldigt dyrt om du tänkt dej trimma mycket. Om du skall köpa trimmad moped bör du ta reda på hur mycket grejjerna har gått, hur cylinder och kolv ser ut etc.
:)
david96 skrev:det är en drac med fucko ägare där är felet :lol:
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Uppkörningstestet är ett jävla skämt….När jag var nybörjare och 15 år så körde jag upp. Körde över stoppliktslinjen en gång, kom över på fel sida vägen en gång…. Fick ändå godkänt så ta det lugnt :D
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

1. eu atv täcker det, inte tyngre, då behöver du bil/mc körkort. lär dig köra scooter så klarar du ¨uppkörningen¨ dock så är det bra om du lär dig växla innan du drar ut i trafiken

2. beror årsmodell om det är strypt eller inte.

3. du får frågor på nätet av körskolan, klarar du dom klarar du provet lätt..

4. roligare att trimma själv, men även dyrare.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Re: Frågor till er som har moped.

Inlägg av tacopaj »

1. Vilken crossmoped är enklast att trimma och meka med? Vilket märke/modell samt år. Jag kommer plugga ur den och dreva om den, sedan i framtiden kanske köpa en ny cylinder och rör.
Rieju drac

2. Hur fick du ihop pengar till din moped? Föräldrar betalade allt? Sommarjobb? Besparingar? etc.
Jobb, besparingar- tänk efter noga vad du köper annars kommer du ångra det bra länge.. im still there

3. Vad borde man lägga på en moped för att få en ganska okej en?
från 6-8000 och uppåt skulle jag tro

4. Hur snabbt tid tog det för dig att lära dig att växla?
Behövde aldrig lära mig något, det satt bara där ;)

5. Hur svåra är frågorna på teoritestet? Lär man sig allt på lektionerna, eller borde jag läsa/testa någonting annat?
Enkelt

7. Vad är andra bra saker att tänka på inför mopedkort?
Sunt förnuft
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

1. Vet inte! Åker själv Slider och kan inget om crossmoppar :P

2. Betalade 5500 med sparkonto och farsan betalade 5500 (Inte helt säker att det var 5500-5500 men vi skulle dela på priset) medans morsan snåla :D

3. Vet inte på crossmoppar men betalade 11000 för min original slider 08 i höstas :)

4. Kan inte växla då jag aldrig kört crossmoped :oops:

5. Jag tränade på elevcentralen tror jag det hette. Satt typ 2 timmar om dagen i kanske 4 dagar och gjorde sedan provet, fick 62 av 65 rätt :D

6. Jag fick först bara träna på tajta u-svängningar och sedan körde vi lite i trafiken och tränade lite i rondellerna.

7. Kanske du ska se till att lära dig det som gick lite halv knakigt på ''uppkörningen''. När jag hade uppkörning var det inte en ända bil ute så i korsningar var det bara att köra så nu kan jag knappt köra i en korsning :shock:

Lycka till! :)
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

1. Jag skulle nog säga Rieju eller Derbi. Själv har jag en Derbi drd pro och jag tycker att den är lätt att mecka med och det var inte någon svårighet att ta bort pluggen. Vikade bara på den så försvann den :P Gillar dock inte AM6 de ska va D50B0 <3

2. Mina päron köpte allt till mig. Moppen, kortet, hjälmen och andra grejer. :lol:

3. Köpte min moped för 16500:- var dock i ett j*vligt bra skick. Helt original så den var inte sönder skruvad och allt fungerade! Och så tycker jag själv att det är en STOR skillnad mellan drd och xtreme, hehe. Drd är den skönaste mopeden jag någonsin har kört! (tur att jag äger en då :wink: ) Nej men som sagt lägg ner lite mer pengar på hojen så får du troligen en bättre moped.

4. Neh det är inte så svårt. Med lite övning så lär du dig snart.

5. Jag kan säga så här, Tränar du inte KAN DU INTE! Jag pluggade på internet frågorna som man får från körskolan och läste böckerna, samt lyssnade på lektionerna. Som dom sa borta på körskolan, " Det du lär dig här räcker inte. Om du vill klara provet måste du plugga hemma och på internet" Jag pluggade som fan för att klara provet och det gjorde jag. Provet är rätt likt som internet frågorna. Så kan du alla internet frågorna så klara du säkert provet.

6. Du kör moped på landsväg och i stan. Det åker en körskollärare bakom dig för att se om du gör rätt. Dvs följer trafikreglerna. Ni kan prata med varanda genom walkie talkie som fästs inne i hjälmen.

7. Plugga, plugga, plugga. Och ta det försiktigt ute på vägarna! 8)
Bild
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

Ta kontakt med trafikskolan du ska gå på, ring dem och se till så att du får böcker, tillgång till internetfrågor osv redan nu. Sen pluggar du och tar kortet direkt efter födelsedagen. Jag gjorde misstaget att börja efter jag hade fyllt år och fick därför mitt kort ganska sent.
Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Inlägg av alatan »

1. Derbi till exempel

2. Har för mig att jag betalade runt 2/3 av mopeden.

3. Beror helt på vilken moped man köpt. Men runt 10 tusen

4. Första gången jag testade växlat med koppling (körde halvautomat innan) var på min kompis 125cc cross, nådde knappt ner till pedalerna men jag lyckades ta mig iväg och växla. Fick inte kärringstopp förrän långt efter det, gick kanske i 2-3an då. Dock tog det en kvart för att lära känna dragläget i bilen. Så räkna med att du kan det före lunch.

5. Sunt förnuft! Jag fick 58 rätt första gången utan att ha pluggat något särskilt. Använd dig av ditt sunda förnuft, de flesta frågor är rätt självklara. Tänk dig att du är en trafikpolis och inte en trimgalen 15 åring när du svara på frågorna.

6. Test för din körning? Jag tror inte att jag stötte på något sådant, vi svängde runt i en 8a några gånger och nöp bromsen. Sen åkte vi bara runt och tog det lungt.

7. -
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Skriv svar