Polera upp variatorkåpan, Slider

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

nicklasson97
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 juni 2012, 22:26

Polera upp variatorkåpan, Slider

Inlägg av nicklasson97 »

Kan man få orginal variatorkåpan på en slider 2009 att se chromad ut ?
Tänker att använda autosol och polera för fullt, men blir resultatet liknande denna ?
http://twostroke.se/product.asp?product=11868
Min kompis sa nämligen att det funkar.

Tacksam för svar, gärna någon som gjort det :)
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Först måste du nog ta bort färgen på variatorkåpan eftersom den är grå lackerad original. Sen går det att få den som den du visar i länken men det blir ett jävla jobb att nå det resultatet kan jag säga!
Blir inte likadant men går att få det snyggt i alla fall. Det ska finnas något man kan kräms på färgade ytor på metall, stål aluminium som sedan löser upp färgen men vet inte om det går att få tag i längre eftersom det innehöll skadliga ämnen. Användes mycket till när man skulle "rawa" cyklar men annars får du nog slipa ner det, och avsluta med finare och finare sandpapper sen när det inte är några repor kvar så kan du börja med autosolen och poleringsredskapen :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

det går att få kromliknande resultat men det kräver mycket arbete.

här har du en fin guide på det hela:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21192

man får börja med att ta bort färgen.sedan så får man börja att slipa kåpan med våtslippapper, börja med så grovt som krävs för att få bort porer,grövre repor mm och jobba dig uppåt . ca 200papper brukar vara lagom att börja med och jag brukar avsluta med 2000 papper.
var noga med att skölja av kåpan emellanåt så att du inte sitter å nöter massa repor med skit som är kvar på kåpan från tidigare steg.

här är min variatorkåpa som är våtslipad med 2000 papper och som efter det endast är putsad med autosol och en trasa.
Bild

och insug och förgasardel till bilen,dock delvis polerat med maskin och inte färdigpolerad ännu.
Bild
så visst går det att få bra resultat. men det gäller att ha tålamod och göra varje slipsteg ordentligt för att få ett bra slutresultat :)
Senast redigerad av Demuz den 24 oktober 2013, 19:15, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Holy schomly Demuz!
Det där kallar jag välarbetat! :D
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 maj 2011, 22:24
Ort: UMEÅ

Inlägg av ET.sm »

Jag polerade nämligen upp en kompis aerox variator kåpa och då slipade vi endast bara och det var ett helvete!!! så ett tips! köp färgborttagning för att få bort färg m.m! sen rengör osv! börja med lite grövre helst vattenslip papper! sen gå upp till så fint som möjligt, sen köp autosol! och sen köp med trissa på borrmaskin! annars ta trassel eller trasa! och gnugga som satan!


detta vart mitt resultat efter mycket om och men! men vart bra tillslut!




Bild


eller som den andra killen ;) en aning bättre ;)
nicklasson97
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 juni 2012, 22:26

Inlägg av nicklasson97 »

Hur många timmar tror ni jag får lägga på arbetet ungefäär? :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

nicklasson97 skrev:Hur många timmar tror ni jag får lägga på arbetet ungefäär? :)
det beror helt och hållet på hur noga du är men räkna med minst 5 timmar iaf för att få ett hyfsat resultat.
nicklasson97
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 juni 2012, 22:26

Inlägg av nicklasson97 »

Okej!
Tack för svaren grabbar :))
Skriv svar