Parkeringsböter på moppe

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Parkeringsböter på moppe

Inlägg av rasmusborg »

Har fått parkeringsböter på moppen när jag stod på en parkeringsruta. Har full rätt att parkera min moppe där. Men ändå så har jag fått parkeringsböter, jag menar vart ska jag ens fästa parkeringsbrickan utan att någon kan gå och ta den?

Hur ska jag göra?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Parkeringsböter på moppe

Inlägg av p0d1 »

rasmusborg skrev:Har fått parkeringsböter på moppen när jag stod på en parkeringsruta. Har full rätt att parkera min moppe där. Men ändå så har jag fått parkeringsböter, jag menar vart ska jag ens fästa parkeringsbrickan utan att någon kan gå och ta den?

Hur ska jag göra?
Vad får tro dig att tro att du har full rätt att parkera där utan parkeringstillstånd eller parkeringsbiljett gentemot andra, tex bilister?

Är det parkeringsbiljett så har ni mopedister och vi motorcyklister samma problem, vart ska man fästa den?
Många kör med att betala en biljett för tiden man ska stå där, fäster den någonstans på hojen, fotograferar biljetten och motorcykeln, tar bort biljetten och går därifrån.

Får de en parkeringsbot så kan dom bevisa med parkeringsbiljett och bilder att de parkerade där, man överklagar boten och vinner.
Derbi_Guy
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 juni 2012, 19:42

Re: Parkeringsböter på moppe

Inlägg av Derbi_Guy »

p0d1 skrev:
rasmusborg skrev:Har fått parkeringsböter på moppen när jag stod på en parkeringsruta. Har full rätt att parkera min moppe där. Men ändå så har jag fått parkeringsböter, jag menar vart ska jag ens fästa parkeringsbrickan utan att någon kan gå och ta den?

Hur ska jag göra?
Vad får tro dig att tro att du har full rätt att parkera där utan parkeringstillstånd eller parkeringsbiljett gentemot andra, tex bilister?

Är det parkeringsbiljett så har ni mopedister och vi motorcyklister samma problem, vart ska man fästa den?
Många kör med att betala en biljett för tiden man ska stå där, fäster den någonstans på hojen, fotograferar biljetten och motorcykeln, tar bort biljetten och går därifrån.

Får de en parkeringsbot så kan dom bevisa med parkeringsbiljett och bilder att de parkerade där, man överklagar boten och vinner.
Varför ta bort biljetten om man ändå har fotograferat den?
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Det är bara helt fel. Jag kan ha haft p-skiva, ingen vet och jag har gjort rätt för mig om jag skiter i att fotografera. Samma om bilen blir sönderslagen på sin ruta och du har satt i en p-skiva då har du följt reglerna eller hur?

Då kan dom ju inte ge dig böter.

Jag är ju själv inte ansvarig för om någon snor min p-skiva, de räknas som stöld ska jag då vara tvungen att anmäla att p-skivan blivit snodd då?

Hör du inte själv hur det låter eller? -.-
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

du kan ha haft, men du hade ingen p-skiva antagligen. så gör rätt å betala för böterna!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

bonnaracing skrev:du kan ha haft, men du hade ingen p-skiva antagligen. så gör rätt å betala för böterna!
Ingen lag som säger att moped klass-1 ska ha p-skiva
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Betala eller överklaga du betalade inte eller hur? Så käft och betala:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Var fäste p-lisa böteslappen?

Tycker iallafall det låter väldigt märkligt! För ifall du nu tog en parkeringslapp (vilket du inte gjorde?) så kan ju vem som helst bara komma och ta bort den?
Inte så jätte troligt kanske att någon tar ens parkeringsbiljett, men det kan ju hända? :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Ett enkelt knep är bara och köpa en biljett för tiden man står där, stoppa den i fickan och se till o spara den. Får du böter säger du, Nej jag hade betalat men vart med om att lappen blivit tagen tidigare, så jag hade den med mig.

Står de ingenstans att "Lappen ska sitta väl synligt i framrutan" eller liknande så kan du inte få problem!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

Vad menar du med parkeringsruta? MC plats? Du kanske inte hade rätt att ställa dig där, kanske bara till boende osv. Titta så att du är 110% säker innan du överklagar om du ska göra detta. Själv tycker jag att det är väldigt onödigt, betala bara bötern, det lär nog inte hända igen, har själv aldrig fått en.
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Jag letade runt om just det här förut om hur det funkar. Men man kunde överklaga på något enkelt sätt. Googla om parkeringsböter mc typ. :)
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

adamwestman skrev:Jag letade runt om just det här förut om hur det funkar. Men man kunde överklaga på något enkelt sätt. Googla om parkeringsböter mc typ. :)
Jo jag med, ska överklaga allting :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Derbi_Guy skrev: Varför ta bort biljetten om man ändå har fotograferat den?
Du kan ha kvar den om du vill, men jag skulle ta bort den själv så jag slipper att någon fattig sosse kommer och snor min biljett för hon/han inte vill betala 20 kronor för att få parkera där.
rasmusborg skrev:Det är bara helt fel. Jag kan ha haft p-skiva, ingen vet och jag har gjort rätt för mig om jag skiter i att fotografera. Samma om bilen blir sönderslagen på sin ruta och du har satt i en p-skiva då har du följt reglerna eller hur?

Då kan dom ju inte ge dig böter.

Jag är ju själv inte ansvarig för om någon snor min p-skiva, de räknas som stöld ska jag då vara tvungen att anmäla att p-skivan blivit snodd då?

Hör du inte själv hur det låter eller? -.-
Vad är helt fel? Att du inte ska behöva betala/stå obegränsat länge på en p-ruta när en bil måste ha p-biljett/p-skiva trots att ni tar upp en ruta var, du hör själv hur korkat det låter.

Du jämför päron med äpplen nu när du börjar tjafsa om någon skulle slå sönder en bilruta för att sno skivan/biljetten.

Snälla, håll käften och sluta vara så jävla dryg när du gör en tråd, hjälper inte dig för fem öre.
Du fick p-bot överklaga med din attityd så ser vi hur det går.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Har inte mycket att tillägga angående topic, men det var då fan vilken otrevlig ton somliga använder i sina inlägg.
"Håll käften" hit och dit, väx upp vafan det var bara en fråga, ingen har tvingat någon att svara.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar