dra på en turbo på en crossmoppe?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

dra på en turbo på en crossmoppe?

Inlägg av gilerahjärnan »

tjena! som rubriken lyder så undrar jag om det går? vad behövs? svets kan jag fixa lätt.

tips m.m är välkommet.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

ja du.
jag vet inte direkt hur man gör, jag har en minde uppfatning hur man gör på en bil med på en moped kan det bli svårare.

det är ganska enkelt att sätta på en turbo, men sedan med tryck och mappning och skit det kan bli svårare
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

"svets kan jag fixa lätt." haha nu har du NÄSTAN allt :wink: [/quote]

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Har många gånger undrat samma sak och har lovat mig själv att göra det nångång, men då har jag o andra sidan några av landets bästa drifting mekaniker till kusiner, så där kan jag få en del hjälp =)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Han ska ju bara dra på turbon, om den ska funka verkar inte vara nåt viktigt.

För att "dra" på turbon så kan du väl dra den längs med sidan på din crossmoped.


För att kunna starta den och få den att gå behöver du = En fet plånbok men framförallt kunskap. Som de redan är sagt, behöver du fråga hur du göra så får du nog läsa lite först. Finns en del mysiga projekt om det här, dock är dfe flesta nerlagda vad jag minns.

SÖK!
bibapeolola
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Allting går om man bara vill ;) men som sagt, som rexxy & bensinskalle sa :P
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Av det han skrev, tog jag slutsatsen att han inte har kunskap att genomföra ett framgångsrikt projekt.

Han frågade ju t.o.m om det går... Hade han kunskapen skulle han veta att det går. :wink:
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

av ren nyfikenhet, vad skulle krävas? hade varit coolt att dra på en 125cc hoj eller liknande då det gav så mycket när boost busters gjorde de
någon som gillar turbo och har inget att göra just nu kan ju förklara :3
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 juli 2011, 12:44
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av AntonB »

Perra fick på turbo på sin 50cc liggande minarelli hyper, men han kan ju dock sin sak :P

Bild
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

david96 skrev:av ren nyfikenhet, vad skulle krävas? hade varit coolt att dra på en 125cc hoj eller liknande då det gav så mycket när boost busters gjorde de
någon som gillar turbo och har inget att göra just nu kan ju förklara :3
Rent teoretiskt kan det låta ganska simpelt men sen ska man ju få det att fungera.

Nu är jag ju inte direkt insatt på 2t turbo. De svåraste är ju att få kröken att lira med överladdning. Ingen aning om hur en standard reagerar.

Sen är det packboxar och reeds. Packboxarna håller säkert om man inte laddar för mycket. Reedsen borde i teorin hålla då absoluttrycket i vevhuset teoretiskt är samma iom att man har övertrycket i insuget också. Vet att det varit tjöt tidigare om att dom inte skulle hålla men de tror jag är bull.

Nästa svåra grej är oljeförsörjning till turbon. Man måste skaffa sig elektrisk pump och kyl/ reservoar och driva paketet.

Sen ska allt smackas ihop och jag skulle väl nästan satsa på ett sprut, om det finns någon lämpligt eftermarknads som passar. Beroende på sprut behöver man fixa en triggerkrans. Förgasare fungerar ju uppenbarligen men fifan att bestycka... Kanske behövs laddstyrning, men det kanske reder sig självt om det inte blir så mycket snurr...

Ja det är ju typ det. Ev. kompsänkning eller köra etanol. Tändningen behöver troligen ses över men de funkar säkert att köra på en vanlig kurva.

Sen är det ju givetvis mycket mer i verkligheten. Proffsen vet hur det går till, jag har inte provat ladda en 2t själv direkt...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!
bibapeolola
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

gilerahjärnan skrev:
Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!
Förstår inet vad du menar nu, men att du tycker garaget är en vettig hemsida är ju ett skämt. Mer raggarsvin och äckel som inte kan ett skit som svarar i trådarna får man ju leta efter, deras forum är en katastrof. inte seriöst någon stans.
bibapeolola
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:
Axel skrev: Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!
Förstår inet vad du menar nu, men att du tycker garaget är en vettig hemsida är ju ett skämt. Mer raggarsvin och äckel som inte kan ett skit som svarar i trådarna får man ju leta efter, deras forum är en katastrof. inte seriöst någon stans.
har du ens varit där inne o kollat? dom kan mycket mer turbo än vad 100 personer kan här inne, turbo på 740, 850 osv osv.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Rexxy skrev:Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.
hört att den går bra när man köper energi dryck, den får mer energi? jag trollar inte.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

gilerahjärnan skrev:
Rexxy skrev:Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.
hört att den går bra när man köper energi dryck, den får mer energi? jag trollar inte.
På vilket sätt skulle det hjälpa tror du?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Hur exakt har du tänkt dig att man ska mappa en förgasare?
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Hur exakt har du tänkt dig att man ska mappa en förgasare?
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

men om man köper en turbokit rör då? det är la turbo i röret ?? för alla som kör Rieju drac orginal 50cc gör ju 110 120km/h med turbo kit säger dom :OO sen heter de ju turbokit så måste väl va turbo :OO???? xD hahahah skojar bara ;) va bara tvungen :P
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Nu börjar ni bara spåra ur. Ge er nu för helvete. :p
Håller med Axel, ska du in på garaget och fråga omkring och tror att många vet hur man turbokonverterar en tvåtaktare så säger jag bara lycka till. Om du däremot behöver hjälp med att turbokonvertera en b230F, då är nog Garaget rätt ställe!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar