Mac tråden

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Mac tråden

Inlägg av Pontus_PGO »

Hejsan! Jag hittade ingen Mac tråd så jag tyckte vi kan starta en :)

Jag ska köpa en Macbook pro och jag undrar om jag behöver något virus program till den? Eller om jag ska köra helt utan? Jag har hört att det inte finns några mac virus men är detta sant? :)

Ni får även använda tråden till att fråga egna frågor :) Det blir bättre om vi samlar upp alla små mactrådar om olika frågor om dem till en. :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Inlägg av PhryxuZ »

Det finns virus till Mac, dock mycket färre än till PC. Jag själv använder inget virusskydd.

Du gör ett bra beslut när du köper en Macbook Pro, det är en sjukt grym dator och du kommer garanterat att bli nöjd. Priset är ju ganska högt, men du får vad du betalar för.

Mvh
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

sparade ihop till en imac men jag köpte en lika bra pc och en moppe istället.......

nej men mac är överdrivet dyra och så kan man inte spela särskilt mycket på den. ovärt tycker JAG
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

PhryxuZ skrev:Det finns virus till Mac, dock mycket färre än till PC. Jag själv använder inget virusskydd.

Du gör ett bra beslut när du köper en Macbook Pro, det är en sjukt grym dator och du kommer garanterat att bli nöjd. Priset är ju ganska högt, men du får vad du betalar för.

Mvh
jo jag tjänar ganska bra på jobbet så det kommer att bli pengar över :) jag kommer antagligen köpa den i slutet av sommaren :)
tompa221 skrev:sparade ihop till en imac men jag köpte en lika bra pc och en moppe istället.......

nej men mac är överdrivet dyra och så kan man inte spela särskilt mycket på den. ovärt tycker JAG


jag spelar inte så mycket så det är inget problem för mig iaf :) somsagt pengarna är inte direkt något problem :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Inlägg av PhryxuZ »

Jag håller delvis med.

Steam fungerar ju på Mac, och jag har CS installerat. Jag köpte dock inte datorn för att spela. Det var flera år sedan jag öppnade ett spel på datan.

Däremot älskar jag operativsystemet, det startar otroligt fort och i mina ögon är det mycket snyggare och bättre än Windows.

Programutbudet är lite mindre än på Windows, dock lite mer kvalité på det som finns.

Jag är helt nöjd och kan inte tänka mig att byta mot en PC.
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

PhryxuZ skrev:Jag håller delvis med.

Steam fungerar ju på Mac, och jag har CS installerat. Jag köpte dock inte datorn för att spela. Det var flera år sedan jag öppnade ett spel på datan.

Däremot älskar jag operativsystemet, det startar otroligt fort och i mina ögon är det mycket snyggare och bättre än Windows.

Programutbudet är lite mindre än på Windows, dock lite mer kvalité på det som finns.

Jag är helt nöjd och kan inte tänka mig att byta mot en PC.
ja det verkar vara kvalitet och eftersom iphonen är så bra så tror jag macbooken kommer vara lika bra :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Fråga jonas hur bra steam funkar på mac..
Bild
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Pontus_PGO skrev:ja det verkar vara kvalitet och eftersom iphonen är så bra så tror jag macbooken kommer vara lika bra :)
App app app, lugna puckar nu, det är nu som Apple-effekten kommer in: Du köper en Apple-pryl som endast fungerar med Apple,, du köper en till Apple-pryl som inte heller fungerar med nått annat och så fortsätter det tills du är pank, bara så du vet.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

ValoPallo skrev:
Pontus_PGO skrev:ja det verkar vara kvalitet och eftersom iphonen är så bra så tror jag macbooken kommer vara lika bra :)
App app app, lugna puckar nu, det är nu som Apple-effekten kommer in: Du köper en Apple-pryl som endast fungerar med Apple,, du köper en till Apple-pryl som inte heller fungerar med nått annat och så fortsätter det tills du är pank, bara så du vet.
Jo, men en ny dator hade jag köpt iaf ;) ja bara tycker att iPhonen var bra och att datorn är antagligen lika bra :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Re: Mac tråden

Inlägg av Nicke_95 »

Pontus_PGO skrev:Hejsan! Jag hittade ingen Mac tråd så jag tyckte vi kan starta en :)

Jag ska köpa en Macbook pro och jag undrar om jag behöver något virus program till den? Eller om jag ska köra helt utan? Jag har hört att det inte finns några mac virus men är detta sant? :)

Ni får även använda tråden till att fråga egna frågor :) Det blir bättre om vi samlar upp alla små mactrådar om olika frågor om dem till en. :)
Har en macbook pro som jag fick i skolan, den är riktigt bra till skolarbete men då ska man tänka på om det är värt 10k för en laptop som SKA användas till arbete då den suger att spela på.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

tja! ska få en 13,3tums macbook pro av skolan nästa vecka och jag har tänkt lägga in windows 7 på den men nu har det dykt upp några frågor i min skalle efter att jag har googlat runt lite.


1. är det lätt och installera windows 7 på macen?, jag har hört att man kan installera w7 via något som heter boot camp som redan finns inlagt på datorn men är det lätt och fixa?

2. går det mycket segare och köra w7 på macen än om man skulle köra på det operativ som är installerat från början?

3. hur är det och spela på w7 om man har det inlagt på macen? är det mycket buggar eller flyter det på hyffsat?

har främst tänkt och lägga in windows 7 på macen bara för att kunna lira lite spel som inte finns tillgängliga till OS x eller vad det nu heter :P
men även för och köra lite program som man inte kan ha på deras operativ :)

sen får ni även ge lite allmänna tips på bra program och smarta funktioner osv som man kan ha nytta av :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Pontus_PGO skrev:
PhryxuZ skrev:Jag håller delvis med.

Steam fungerar ju på Mac, och jag har CS installerat. Jag köpte dock inte datorn för att spela. Det var flera år sedan jag öppnade ett spel på datan.

Däremot älskar jag operativsystemet, det startar otroligt fort och i mina ögon är det mycket snyggare och bättre än Windows.

Programutbudet är lite mindre än på Windows, dock lite mer kvalité på det som finns.

Jag är helt nöjd och kan inte tänka mig att byta mot en PC.
ja det verkar vara kvalitet och eftersom iphonen är så bra så tror jag macbooken kommer vara lika bra :)
Du kan inte jämföra en telefon med en dator.

Jag har själv en 4:a men jag skulle aldrig i helvete kunna tänka mig att köpa en mac. Vill man som jag kunna använda datorn till en del grejer är det pc som gäller.

Alla jag känner som har mac svär över dom för att dom är så jävla värdelösa att köra ex. cad på.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

demmuus95 skrev:tja! ska få en 13,3tums macbook pro av skolan nästa vecka och jag har tänkt lägga in windows 7 på den men nu har det dykt upp några frågor i min skalle efter att jag har googlat runt lite.


1. är det lätt och installera windows 7 på macen?, jag har hört att man kan installera w7 via något som heter boot camp som redan finns inlagt på datorn men är det lätt och fixa?

2. går det mycket segare och köra w7 på macen än om man skulle köra på det operativ som är installerat från början?

3. hur är det och spela på w7 om man har det inlagt på macen? är det mycket buggar eller flyter det på hyffsat?

har främst tänkt och lägga in windows 7 på macen bara för att kunna lira lite spel som inte finns tillgängliga till OS x eller vad det nu heter :P
men även för och köra lite program som man inte kan ha på deras operativ :)

sen får ni även ge lite allmänna tips på bra program och smarta funktioner osv som man kan ha nytta av :)
Ingen aning om ovanstående frågor, men i vilket fall så står de på "kontraktet" man skriver under innan du får datorn att du ej får ändra något i systemet på datorn så om dom kommer på dig får du smisk! ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

MrAndersson skrev:
demmuus95 skrev:tja! ska få en 13,3tums macbook pro av skolan nästa vecka och jag har tänkt lägga in windows 7 på den men nu har det dykt upp några frågor i min skalle efter att jag har googlat runt lite.


1. är det lätt och installera windows 7 på macen?, jag har hört att man kan installera w7 via något som heter boot camp som redan finns inlagt på datorn men är det lätt och fixa?

2. går det mycket segare och köra w7 på macen än om man skulle köra på det operativ som är installerat från början?

3. hur är det och spela på w7 om man har det inlagt på macen? är det mycket buggar eller flyter det på hyffsat?

har främst tänkt och lägga in windows 7 på macen bara för att kunna lira lite spel som inte finns tillgängliga till OS x eller vad det nu heter :P
men även för och köra lite program som man inte kan ha på deras operativ :)

sen får ni även ge lite allmänna tips på bra program och smarta funktioner osv som man kan ha nytta av :)
Ingen aning om ovanstående frågor, men i vilket fall så står de på "kontraktet" man skriver under innan du får datorn att du ej får ändra något i systemet på datorn så om dom kommer på dig får du smisk! ;)


nejdå :) det har iaf sagts att vi ska få lägga in w7 på dom om vi vill och förra året fick alla som har läs och skrivsvårigheter som tex dyslexi en macbook och dom fick ju iaf lägga in w7 på dom så jag antar att vi också kommer få det :)
Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 juli 2011, 12:44
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av AntonB »

Jag får oxå en macbook pro snart av min skola :) Har aldrig ens harft en mac förut
:)
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Ursäkta jag har fått ståt ut med ett sånt FANSKAP Rent ut sagt så kallat en Macbook. Fyfan va ja hatar den jävla laggandes skiten men äntligen är jag av med den, den fan har till och med flygit ut från ett fönster, Nej USCH säger jag för Macbooks sån ren dyr jävla skit skrot
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 januari 2011, 19:58
Ort: Herrljunga

Inlägg av P3kkl »

Jag älskar macbook. Det är absolut den bästa datorn jag har haft, fast dock så går det inte spela på den. Men jag har ju en dator med windows 7 också som går bra att spela på.
Mura skrev:Fråga jonas hur bra steam funkar på mac..
Det där felmeddelandet som man får upp när man startar steam på en mac går ju lätt att ändra i steam mappen.. (:
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

någon som vet något bra gratis skrivprogram till macbook pro? :)
Användarens profilbild
VictoRS
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 juni 2012, 01:21
Ort: Norrköping

Inlägg av VictoRS »

demmuus95 skrev:någon som vet något bra gratis skrivprogram till macbook pro? :)
IWork :)
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Fick mac som skoldator, gillar datorn. Väldigt skön att surfa på. Skön toutchpad men tycker det är synd att man inte kan spela på den :/
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

VictoRS skrev:
demmuus95 skrev:någon som vet något bra gratis skrivprogram till macbook pro? :)
IWork :)


jo men det har jag redan :)
ROBBAN_Derbi skrev:Fick mac som skoldator, gillar datorn. Väldigt skön att surfa på. Skön toutchpad men tycker det är synd att man inte kan spela på den :/


bootcampa och lägg in windows 7 så går det och spela :)
Användarens profilbild
VictoRS
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 juni 2012, 01:21
Ort: Norrköping

Inlägg av VictoRS »

demmuus95 skrev:
VictoRS skrev:
demmuus95 skrev:någon som vet något bra gratis skrivprogram till macbook pro? :)
IWork :)


jo men det har jag redan :)
ROBBAN_Derbi skrev:Fick mac som skoldator, gillar datorn. Väldigt skön att surfa på. Skön toutchpad men tycker det är synd att man inte kan spela på den :/


bootcampa och lägg in windows 7 så går det och spela :)
Open Office? :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

någon som vet någon bra equalizer för macbook pro? vill helst ha en som har hand om hela systemets ljud men om ni vet någon plugin till spotify som funkar på mac så går väl det också.

tack på förhand. mvh Demuz
Skriv svar