fiddymotor med lysen

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

fiddymotor med lysen

Inlägg av asti27 »

Hej vet någon var man kan få ström till lysena då vi fixat en kinroad med fiddymotor:)

Vore tacksam för snabba svar ev. Guider:)
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

bump
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Absolut det kan du göra!
För att få lysen att fungera på fiddyn din måste du dock byta ut hela tändplattan till en platta med så kallade ljusspolar, vilket egentligen är vanliga generatorspolar.
Beroende på vad du har för motor så brukar det finnas att köpa såna tändplattor med generatorspolar på diverse fiddy-hemsidor.

Här är ett exempel på en tändplatta med generatorspolar, någon typ av universalmodell men det är viktigt att du kollar att måtten stämmer mot din egen platta ändå.
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=252&katid=12

Och du, för säkerhets skull så ska jag tala om en viktig grej för dig.
När du skruvar loss tändplattan på din egen motor så ska du vara beredd på att det ligger olja i hela motorblocket som kommer att börja rinna när plattan tas bort.
Du kan antingen tömma ut oljan och passa på att byta den när du ändå håller på och fixar, eller så lutar du motorn åt sidan så att oljan lägger sig i andra änden av motorn och inte kan rinna ut. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

-ReM- skrev:Absolut det kan du göra!
För att få lysen att fungera på fiddyn din måste du dock byta ut hela tändplattan till en platta med så kallade ljusspolar, vilket egentligen är vanliga generatorspolar.
Beroende på vad du har för motor så brukar det finnas att köpa såna tändplattor med generatorspolar på diverse fiddy-hemsidor.

Här är ett exempel på en tändplatta med generatorspolar, någon typ av universalmodell men det är viktigt att du kollar att måtten stämmer mot din egen platta ändå.
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=252&katid=12

Och du, för säkerhets skull så ska jag tala om en viktig grej för dig.
När du skruvar loss tändplattan på din egen motor så ska du vara beredd på att det ligger olja i hela motorblocket som kommer att börja rinna när plattan tas bort.
Du kan antingen tömma ut oljan och passa på att byta den när du ändå håller på och fixar, eller så lutar du motorn åt sidan så att oljan lägger sig i andra änden av motorn och inte kan rinna ut. :)


Tack så jättemycket för hjälpen! :) ska kolla på det men nu vet jag hur man gör iaf. hjälpen uppskattas! :)
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

asti27 skrev:Tack så jättemycket för hjälpen! :) ska kolla på det men nu vet jag hur man gör iaf. hjälpen uppskattas! :)
Inga problems, säg till om du behöver någon mer hjälp :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

-ReM- skrev:
asti27 skrev:Tack så jättemycket för hjälpen! :) ska kolla på det men nu vet jag hur man gör iaf. hjälpen uppskattas! :)
Inga problems, säg till om du behöver någon mer hjälp :)
Vet du vart man kan hitta billigt cylinderkit samt ventiler, topp osv.?

en skruv från förgasaren lossnade och for ner igenom insuget.... :/
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

vill inte lägga ut en förmögenhet på det. xD
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Hahaha smidigt med skruvar i insugskanalen ^^

Ja det finns lite över allt, kolla 24MX eller om även det finns på Bikenet (den jag länkade tidigare).
Annars finns det en massa andra hemsidor att kolla.
Workzbike.com
Minidelar.se
Snakepit.se
24MX.se

Är inte så bra på hemsidorna längre, har inte ägt en fiddy på över 2 år sen min senaste blev stulen, så man tappar minnet lite :)Prova google annars.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Måste bara tilläga att det finns många fiddymotorer som redan har en ljusspole.
Skriv svar