Tjena jag hittade en hemsida med denna lista och tänkte att jag posta den här så slipper folk fråga om strypningar:
Avgasröret och pluggen:
I början av avgasröret (alltså den ände som sitter mot cylindern) så bruakr det sitta en plugg med nån form av svettsning, lätt å ta bort med antingen slipverktyg eller borrverktyg.
Annars så är orginalrören oftast smalare än vad orginal 50 cc behöver för att kunna ge fullt ut vilket då är en strypning i sig omman tar bort pluggen.
Vill man vara rädd om orginalröret så köp trimrör och ta bort pluggen i den för det flesta trimrör idag levereras med plugg.
För er som inte vet hur pluggen ser ut så är det en avlång cylinderformad ring i nån metall.
Blindrör:
Ett blindrör är ett extra rör utan på avgasröret så har någon strypande effekt, detta tar man bort och svetar igen.
Röret har ingen öppning utan det är bara en avstrickare på avgasröret som bara tar slut.
Köp trimrör istället för att ta bort den är min åsikt.
CDI-boxen:
CDI-boxen finns på de flesta scootrar och det viktiga med den jus tnu är att den ser till att skicka ström till tändstiftet, men den känner av om det blir ett för högt varvtal så då kan den sluta skicka då det blir för mycket enligt den, detta stryper då och håller tillbaka moppens effekt.
Med vissa mopapr är det en speciel sladd så ska klippas av men på vissa måste själva boxen hgelt bytas ut till en helt ostrypt (brukar ligga på 600 till drygt 1000 kronor).
Luftfilter:
På en del så har luftfiltret en strypande effekt genom att sänka lufttillförseln till motorn. Detta fixar man genom att skaffa ett öppet luftfilter. Det man bör tänka på är att byta upp i munstycka och pilla på luftskruven på förgasaren, för nu så komemr dne få en väldigt massa mer luft och då blir det fel proportioner i mellan luft och bensin vilket gör att den nyper.
Variatorringen:
En liten ring som sitter lägst fram på en av "axlarna" i variatorn. Variatorn sittar lägtst bak på mopeden. Bara å ta bort fläkten (kylfänsare) och lite anna skit så kommer du hitta en liten jäkla ring som ska bort.
På en del så är det en så kallad variatorringdistans som ska svarvas ner.
De olika modellernas strypningar:
Aprilia:
Sr 50 Ac:
Variator ring
Välsvetsat rör i avgassystemet.
"Skorsten" på luftburken.
Blindrör
SR 50 DiTech:
Variatorring,
men bör då även gameboytrimma eller lämna in för att ställa in ECU:n (kan skära annars)
Beta:
Ark:
Variator ring
Blindrör
Plugg i mynningen (30-moppar)
"Skorsten" i luftburken (alla minarelli vad jag vet)
CPI:
Hussar:
Variatorstrypning
Avgasröret (smalt men det är de flesta så på med trimrör)
Popcorn:
Variatorstrypning
Avgasröret (smalt men det är de flesta så på med trimrör)
Daelim:
S-Five:
Plugg i mynningen
Blindrör
Variatorring
CDI strypning
Derbi:
GP-1:
Luftburken (guldring och en gummiplopp i luftintaget i luftburken och byt till större munstycke)
Variatorrigen
Blindtarm
Plugg i avgasröret
Gilera:
Runner 02:
Blindkrök
Strypning i kröken
Variatorbricka
Varvspärr i CDI
Plugg i insugsgummit (där förgasaren sitter fast)
Honda:
X8r-x (s) -03:
Variator Bricka strypning
Plugg i avgassystemet
Cdi-strypning
Hyusung:
Sense:
Variator ring
Cdi-box (Blåa kabeln ska klippas)
Kymco:
Fever ZX 04:
Variatorhylsa (svarvas ner eller köps en trimhylsa)
CDI-box
Plugg i avgassystemet
Super 9:
Variator distans som måste svarvas ner
Blindrör
Cdibox, kapa den gröna sladden, isolera den gröna sladden som går ifrån cdin, och jorda den andra änden (den som löper in mot cdin)
Byta munstycke 78-85 är lagom
Peugeot:
Speedfight2 Ac/lc:
Variator bricka
Blindrör
Plugg i början på röret ( 30km/h moppe )
Luftburks strypning
Trekker:
Plugg i kröken
Blindrör
Variator ( ingen ring )
PGO:
Dr Big:
Variartorring
Blindrör (väldigtlångt)
Eventuellt topplockspackningen, att den ska vara för tjock men ingen säker källa
T-Rex:
Variatorring
Plugg i avgasröret
Luftburken
Cdi.boxen (måste byta hele boxen till en trim)
Sym:
Jet (innan -00 april)
Plugg i avgsröret
Varriatorringen
CDI-boxen
Plugg mellan förgasaren och cylindern
Tgb:
Akros:
Variatorring
Plugg i avgassytemet.
Yamaha:
Aerox R:
Variatorring
Blindrör
Insugsgummit (12 mm avstrypt)
Plugg i mynningen (30-moppar)
"Skorsten" i luftburken (alla minarelli vad jag vet)
Strypt cylinder (titta i utblåset så syns det) antagligen ett motstånd
Neo's:
Blindrör
Plugg i avgasröret
Variatorring
Luftburksplugg (skorssten)
Slider:
Variatorring
Blindtarm
Luftplugg
Fyll gärna i på dom Scooter modeller som inte finns med och rätta ifall det är några fel
Hemsidan: http://mt4ever.webs.com/strypningarscooter.htm