Jag renoverade min AM6:a för någon vecka sedan. Jag satte i SKF polymer vevlager. Men det stod att man inte ska använda sådana lager till motorer med katalysator. Jag kör med trimrör nu men tänkte köra med originalröret i sommar.
Ska jag kapa upp röret och plocka ur katalysatorn för att kunna använda det?
Kommer det bli effektskillnad isåfall?
Det handlar om en Rieju rrx -07
Tacksam för svar! / Simon
Låter ju riktigt skumt. Katalysatorn sitter som sagt i avgassystemet, och vevlagren har ingenting att göra med vilket avgassystem du använder eller hur vida det omvandlar kolmonoxid eller inte. Jag skulle säga att du inte behöver bry dig alls om den rekommendationen, MEN eftersom att jag inte vet så säger jag också att jag inte vet. Jag vet inte.
-ReM- skrev:Låter ju riktigt skumt. Katalysatorn sitter som sagt i avgassystemet, och vevlagren har ingenting att göra med vilket avgassystem du använder eller hur vida det omvandlar kolmonoxid eller inte. Jag skulle säga att du inte behöver bry dig alls om den rekommendationen, MEN eftersom att jag inte vet så säger jag också att jag inte vet. Jag vet inte.
Säger samma som dig, det enda jag kan se som en rimlig orsak är att dessa lager är mer känsliga för värme och att katalysatorn gör att motorn jobbar på högre värme..Men som sagt, jag vet inte heller.
Som byyn säger, motorn får ju en högre arbetstemp med katalysator, det är isåfall om lagrena är väldigt värmekänsliga, men det kan jag knappt tänka mig...
Du kommer få effektskillnad om du tar bort katten ja.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
"Denna lagermodell har en kropp av polymerplast som leder till en reducerad friktion samt en bättre elastik! Däremot så bör denna typ av lager ej användas i motorer med katalysatorer, detta då lagret ej rekommenderas att användas i motorer där värmen går över 120 grader."