Lätt mc på trimmad moppe?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Lätt mc på trimmad moppe?

Inlägg av Pelsnernels »

Hej, har hört att om man blir tagen på en trimmad moppe så åker man fast för att köra lätt mc olagligt, så undrar helt enkelt om man får köra en trimmad moppe lagligt med lätt mc kort? :P
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
dt60mxxxx
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:34

Inlägg av dt60mxxxx »

nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc! :)
Om du kan gasa fullt då har du trimmat för lite :)

R.I.P DooD
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc! :)
dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.

Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).

Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Dillpojken skrev:
dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc! :)
dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.
Jolly skrev:
k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.

Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).

Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. Tack
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

CaToXXo skrev:
Dillpojken skrev:
dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc! :)
dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.
Jolly skrev:
k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.

Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).

Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. Tack
det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna! :roll:
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

spelar ingen roll vilket fordon du kör, bromsträckan ökar ju fortare du kör ändå.
och vart fick du ifrån att han skulle åka mt?
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

p0d1 skrev:
Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna! :roll:
man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

streamjr skrev:spelar ingen roll vilket fordon du kör, bromsträckan ökar ju fortare du kör ändå.
och vart fick du ifrån att han skulle åka mt?
tog ett exempel bara. han kanske lika väl ska köra mt :D
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

p0d1 skrev:
Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna! :roll:
Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

CaToXXo skrev:
p0d1 skrev:
Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna! :roll:
Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
okej det visste jag tyvärr inte om. jag ber om ursäkt för detta!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.
Klarar frambromsen av att bromsa så pass hårt att bakpartiet lättar från marken så skulle jag påstå att bromsarna är fullt dugliga. Men det är ju bara en åsikt i sig :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

-ReM- skrev:
Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.
Klarar frambromsen av att bromsa så pass hårt att bakpartiet lättar från marken så skulle jag påstå att bromsarna är fullt dugliga. Men det är ju bara en åsikt i sig :)
syftar mest på att bromsarna tar dåligare osv men aja
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

någon som sett frågan? ni snackar ju om något helt annat...

Nej, det kan du inte. jag tycker dock att det skulle vara en väldigt bra idé att göra det men det skulle aldrig bli av av uppenbara skäl.

du kommer bara få för att du kört en "lätt mc" som är oreggad och oförsäkrad. du har kort för den, men den är inte laglig! :)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

CaToXXo skrev:
p0d1 skrev:
Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna! :roll:
Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
Haha! Den tanten va en rolig filur! Hon hotade med att uinderkänna hela kursen då jag sa att jag hade kört på gatan utan kortet (vi gick samma ja och erik)


men ont: Då du har en moped som har mer effekt än vad maxgränsen för en moped är så går den automatiskt upp till lätt mc. Du kommer dock att få böter för oreggat fordon, obesiktigat samt oförsäkrat fordon.


Men dom kan inte plocka trimmet om man blir tagen på moped med mc-kort :D
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

okej, tack för alla snabba svar:)
Skriv svar