Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.Dillpojken skrev:dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. TackJolly skrev:Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).
Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.CaToXXo skrev:Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.Dillpojken skrev:dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. TackJolly skrev:Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).
Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.p0d1 skrev:Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!
Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.p0d1 skrev:Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!
okej det visste jag tyvärr inte om. jag ber om ursäkt för detta!CaToXXo skrev:Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.p0d1 skrev:Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
syftar mest på att bromsarna tar dåligare osv men aja-ReM- skrev:Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Klarar frambromsen av att bromsa så pass hårt att bakpartiet lättar från marken så skulle jag påstå att bromsarna är fullt dugliga. Men det är ju bara en åsikt i sig
Haha! Den tanten va en rolig filur! Hon hotade med att uinderkänna hela kursen då jag sa att jag hade kört på gatan utan kortet (vi gick samma ja och erik)CaToXXo skrev:Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.p0d1 skrev:Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.