Meec svets, något att ha?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Meec svets, något att ha?

Inlägg av TechnoMen »

Tja är meec något bra? Isf jag har aldrig svetsat förut men har tänkt att köpa en ciao och slänga på en minarellimotor och så måste jag ju svetsa sen tycker jag de alltid är bra att ha en svets hemma. Men vilken ska jag köpa isf?

1. http://www.jula.se/mig-svets-130-a-210050
2. http://www.jula.se/invertersvets-120-a-210024
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

mig svetsen
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

du ska ha en mig med gas, flusstråd är bara skit!
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
Senast redigerad av TheGrimReaper den 16 januari 2013, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

mig :D
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

jag skulle alldrig köpa en budget svets. köp en essab, kempi eller något annat känt märke. :D sen skulle jag köpa en skraptig
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

TheGrimReaper skrev:Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
känns lite onödigt att sätta en nybörjare på att svetsa i tunnplåt med en pinnsvets...
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

streamjr skrev:
TheGrimReaper skrev:Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
känns lite onödigt att sätta en nybörjare på att svetsa i tunnplåt med en pinnsvets...


alla skall lära sig på nått sätt. jag lärde mig genom att svetsa ihop en lådbil i tunna rör me för hog amper och för tjock sticka. allt går om man vill!
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

saile96 skrev:
streamjr skrev:
TheGrimReaper skrev:Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
känns lite onödigt att sätta en nybörjare på att svetsa i tunnplåt med en pinnsvets...


alla skall lära sig på nått sätt. jag lärde mig genom att svetsa ihop en lådbil i tunna rör me för hog amper och för tjock sticka. allt går om man vill!
men det är ju sjukt onödigt nu när han ska köpa en (skillnad om man bara har pinne hemma), skulle satsat på en begagnad kvalitets mig :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

glöm inte skyddglasögonen med, annars jävlar ;)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Tack alla! Tror jag ska kolla efter en gasfri mig på blocket :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

TechnoMen skrev:Tack alla! Tror jag ska kolla efter en gasfri mig på blocket :)
nej!nej!nej!!!! köp förfan inte en fluss svets, sämsta skiten som existerar, duger till rostlagning men skulle aldrig svetsa nå annat.... svetsarna blir skit å tråden är dyr...
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

TheGrimReaper skrev:Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
Tunnare plåt jaa, men det är ju knappast det mest förekommande. . :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

DEA!! skrev:
TheGrimReaper skrev:Om du bara ska testa att svetsa lite så kanske denna passar bättre? Svetstransformator MMA 160AC


DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
1-fasare fungerar bra för tunnare plåt :wink:
Tunnare plåt jaa, men det är ju knappast det mest förekommande. . :wink:
våran enfas går att kräma på ganska rejält och svetsa ganska så tjockt gods, aldrig känt att jag behövt mer kräm :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

streamjr skrev:
TechnoMen skrev:Tack alla! Tror jag ska kolla efter en gasfri mig på blocket :)
nej!nej!nej!!!! köp förfan inte en fluss svets, sämsta skiten som existerar, duger till rostlagning men skulle aldrig svetsa nå annat.... svetsarna blir skit å tråden är dyr...
Men jag vill inte ha någon jävla gas.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Undvik svetsar från budgetfirmor till varje pris, vi har en Decastar med flusstråd och den är ren skit. Enda justreringsmöjligheten som finns är "High and low" på trådmatningen och det resulterar givetvis bara i att fogen ligger ovanpå materialet och håller ihop det lite smått. Ingenting jag skulle börja svetsa bur med i alla fall...

Leta begagnat efter Esab eller Kemppi istället
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

TechnoMen skrev:
streamjr skrev:
TechnoMen skrev:Tack alla! Tror jag ska kolla efter en gasfri mig på blocket :)
nej!nej!nej!!!! köp förfan inte en fluss svets, sämsta skiten som existerar, duger till rostlagning men skulle aldrig svetsa nå annat.... svetsarna blir skit å tråden är dyr...
Men jag vill inte ha någon jävla gas.. :roll:
och varför vill du inte ha gas svets? fogarna blir hundra gånger snyggare och starkare....
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

streamjr skrev:
TechnoMen skrev:
streamjr skrev: nej!nej!nej!!!! köp förfan inte en fluss svets, sämsta skiten som existerar, duger till rostlagning men skulle aldrig svetsa nå annat.... svetsarna blir skit å tråden är dyr...
Men jag vill inte ha någon jävla gas.. :roll:
och varför vill du inte ha gas svets? fogarna blir hundra gånger snyggare och starkare....
Dom bygger en till byggnad i skolan nu alltså ett jätte stort arbete och då är de två killar som svetsar stora jävla balkar alltså som väger +5 ton och den svetsen är inte större än en vanlig vertygslåda så dom bär den som en väska från ställe till ställe och dom får till riktigt fina och de går fort, och de är ju en invertersvets som jag länkade eller inte samma så utan deras kostar väl 10 000 eller mer och är ett bra märke.. Men jag har en budget på 5000 och de ska räcka till en ciao, motor, svets, lite trim så de kan jag ju inte göra.. Men jag vill inte behöva hålla på med gas och allt om jag säger så.. Vill bara ha något lätt kommer kanske använda den 8-12 gånger om året.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

ja dom har en pinnsvets, ganska stor skillnad på en sån och en mig + att den kostar nog en hel del över 10k.

problemet med en fluss mig är att det blir inte tillräckligt varmt så svetsen smälter inte ihop med det som du svetsar i utan lägger sig uppe på och ser ut som kattskit... du kommer inte ångra dig om du köper en begagnad gas mig, polaren köpte en esab på blocket för 500 :)

edit: och du behöver inte "hålla på" med gasen, du sätter dit en tub och när du ska svetsa vrider du på kranen å när du är klar vrider du av den ;)
Senast redigerad av streamjr den 16 januari 2013, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Om du aldrig har svetsat förut, och nu tänker köpa en svets för att lära dig svetsa, köp förfan inte jula skit. Eftersom om du gör de kommer allt bara krångla och du kommer tappa ditt svetsintresse omedelbart. Köp istället en begagnad riktigt svets, så lovar jag att det kommer gå bättre!

Sen ska du tänka på att om du köper mig, måste du ha gas, vilket är ganska dyrt!
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

joar skrev:Sen ska du tänka på att om du köper mig, måste du ha gas, vilket är ganska dyrt!
Dyrt vet jag inte, det är ju inte gratis, men här snackar dom om 20 liter argon för 840:- och det svetsar man ju ett tag på om man inte håller på med industriproduktion eller nått...

Fast sen är det ju dom där hyrorna, dom har jag ingen koll på, också är ju uppgifterna två år gamla också, men 20 liter argon för 840 skulle åtminstone inte jag vara helt omöjlig med

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16132
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

streamjr skrev:ja dom har en pinnsvets, ganska stor skillnad på en sån och en mig + att den kostar nog en hel del över 10k.

problemet med en fluss mig är att det blir inte tillräckligt varmt så svetsen smälter inte ihop med det som du svetsar i utan lägger sig uppe på och ser ut som kattskit... du kommer inte ångra dig om du köper en begagnad gas mig, polaren köpte en esab på blocket för 500 :)

edit: och du behöver inte "hålla på" med gasen, du sätter dit en tub och när du ska svetsa vrider du på kranen å när du är klar vrider du av den ;)
Nja bara att vrida på och av är de la inte? När jag drog blindtarmen på moppen så drog jag till en polare för han kunde svetsa då fråga han om jag ville lära mig lite och han satt på gasen sen körde lite sen ändra gasen lite sen körde lite till med svetsen sen ändra den igen.. Så man måste vem få rätt mängd gas osv? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den enda "billiga" svetstyp som kan fungera acceptabelt utan att kräva gas är pinnsvets. Men dom är bara lämpliga för lite tjockare metall och därmed inte särskilt användbara för moppemekaren.

En billig flusstråds "MIG"svets är bara skräp. Tekniken fungerar helt enkelt inte, det är för simpelt. Det går bränna fast nån plåtbit över ett rosthål i en gammal Opel, men där drar jag gränsen.

Nu FINNS det tillfällen när flusstråd fungerar utmärkt, det är t.o.m. bättre än MIG/MAG med gas utomhus i lite blåst (gasen blåser bort = funkar dåligt), men det handlar om svetsar där prislappen åtminstone ligger på någon månadslön och metall med hyfsad tjocklek. Bra om man hänger på sidan av en oljeplattform i atlanten och ska svetsa ihop ett trappräcke, inte ett alternativ för hemmapularen.

MIG/MAG med gas är det som förmodligen är enklast att börja svetsa med (även om det givetvis krävs mycket träning för att bli bra). För någon som bara ska svetsa lite småsaker då och då bör det vara ett bra val, eftersom man ändå aldrig kommer lära sig att hantera en svets på den lilla träningen, och det ändå går få till nått hyfsat med den. En 5l gasflaska kostar väl runt 1500kr, och fyllning kostar nog nått i stil med 400kr men det beror på vilken gas man använder.

Ingen har ens nämnt min favoritsvets, nämligen gassvetsen som smälter metallen med en gaslåga (acetylen och syrgas). Förutom svetsning kan man använda den till hårdlödning, värmning (för att böja metall eller värma loss fastrostad skruv exempelvis) och som skärbrännare. Men är du rädd för gasflaskor är det knappast ett alternativ, den kräver två - en för varje gas.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

skulla köpt en liten fin pinsvets
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Erik_ skrev:Den enda "billiga" svetstyp som kan fungera acceptabelt utan att kräva gas är pinnsvets. Men dom är bara lämpliga för lite tjockare metall och därmed inte särskilt användbara för moppemekaren.

En billig flusstråds "MIG"svets är bara skräp. Tekniken fungerar helt enkelt inte, det är för simpelt. Det går bränna fast nån plåtbit över ett rosthål i en gammal Opel, men där drar jag gränsen.

Nu FINNS det tillfällen när flusstråd fungerar utmärkt, det är t.o.m. bättre än MIG/MAG med gas utomhus i lite blåst (gasen blåser bort = funkar dåligt), men det handlar om svetsar där prislappen åtminstone ligger på någon månadslön och metall med hyfsad tjocklek. Bra om man hänger på sidan av en oljeplattform i atlanten och ska svetsa ihop ett trappräcke, inte ett alternativ för hemmapularen.

MIG/MAG med gas är det som förmodligen är enklast att börja svetsa med (även om det givetvis krävs mycket träning för att bli bra). För någon som bara ska svetsa lite småsaker då och då bör det vara ett bra val, eftersom man ändå aldrig kommer lära sig att hantera en svets på den lilla träningen, och det ändå går få till nått hyfsat med den. En 5l gasflaska kostar väl runt 1500kr, och fyllning kostar nog nått i stil med 400kr men det beror på vilken gas man använder.

Ingen har ens nämnt min favoritsvets, nämligen gassvetsen som smälter metallen med en gaslåga (acetylen och syrgas). Förutom svetsning kan man använda den till hårdlödning, värmning (för att böja metall eller värma loss fastrostad skruv exempelvis) och som skärbrännare. Men är du rädd för gasflaskor är det knappast ett alternativ, den kräver två - en för varje gas.
Sökte bara lite snabbt och hitta denna.. Är de något att ha tror du? Om inte kan du länka någon för MAX 2500? :roll:

http://www.benroyal.se/shop/Pinnsvets-C ... 16711.html
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Innan det ens går fundera närmre på vilken svets som är lämplig måste du ta dig en noggrann funderare över vad du kommer svetsa i.

Jag är dålig på att ge råd om billiga svetsar. Den dagen jag tände upp min svets första gången hade den kostat totalt 8000kr, de flesta grejerna (allt utom ena gasflaskan) köpt begagnat. Rätt mycket pengar, men det var den billigaste svetsen som uppfyllde dom krav jag hade... 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

TechnoMen skrev:
Sökte bara lite snabbt och hitta denna.. Är de något att ha tror du? Om inte kan du länka någon för MAX 2500? :roll:

http://www.benroyal.se/shop/Pinnsvets-C ... 16711.html
Du borde verkligen överväga att spara ihop lite mer cash och köpa en mig/mag + gas, allt blir bara så mkt enklare och bättre med det.

Men om du ändå ska envisas med en pinnsvets till att svetsa tunnplåt kan du lika gärna köpa biltemas billigaste för 799:- så du inte kastar mer pengar än nödvändigt i sjön för du kommer väldigt fort inse att du borde köpt dig en mig istället.

F.ö så håller biltemas pinnsvets helt ok kvalité sett till vad den kostar. Fick en sån som första svets när jag var 12-13år (~10 år sen) och den har genomlidit bra många timmar på full styrka och lever än idag.
Casal här på forumet har också en sån från ungefär samma tidpunkt och vad jag vet så funkar den med än idag.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
Enfas fungerar utmärkt upp till 200A, så jag ser inga problem med det om man inte ska svetsa 10mm plåt.
Tja är meec något bra? Isf jag har aldrig svetsat förut men har tänkt att köpa en ciao och slänga på en minarellimotor och så måste jag ju svetsa sen tycker jag de alltid är bra att ha en svets hemma. Men vilken ska jag köpa isf?

1. http://www.jula.se/mig-svets-130-a-210050
2. http://www.jula.se/invertersvets-120-a-210024
MAG:en är ingen höjdare direkt, har bara två strömlägen men den har i alla fall steglös trådinställning. Jag skulle aldrig ha köpt den i alla fall. Jag är tveksam till om den ens är förberedd för att gaskonvertera, men de borde den vara... Flusstråd ska som sagt undvikas helt, helt odugligt.

Jula har en skaplig ESAB-mig/mag som en polare köpte för att göra lite småsaker, kosta 5000 har ja för mig. Billigare fungerande MIG/MAG tror jag inte du hittar, ny i alla fall.

Ett gaspaket med 10L flaska mison kostar 4000:-, har för mig det är inkl. första fyllningen.
Nja bara att vrida på och av är de la inte? När jag drog blindtarmen på moppen så drog jag till en polare för han kunde svetsa då fråga han om jag ville lära mig lite och han satt på gasen sen körde lite sen ändra gasen lite sen körde lite till med svetsen sen ändra den igen.. Så man måste vem få rätt mängd gas osv?
Kör man mag behöver man inte justera gasen. Det är bara att se till så man har rätt flöde, ca 10L/min är mer eller mindre standard om man inte har speciella krav.

Eller din kompis kanske körde gassvets? Då är det en annan femma, då måste lågan justeras för att få lagom temperatur.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

[spoiler]
bensinskalle skrev:
DEA!! skrev:Migen är ju det absolut lättaste. Sen kanske du inte vill lägga mer pengar, men skulle aldrig köpt på jula o framförallt inte en 1-fasare.
Enfas fungerar utmärkt upp till 200A, så jag ser inga problem med det om man inte ska svetsa 10mm plåt.
Tja är meec något bra? Isf jag har aldrig svetsat förut men har tänkt att köpa en ciao och slänga på en minarellimotor och så måste jag ju svetsa sen tycker jag de alltid är bra att ha en svets hemma. Men vilken ska jag köpa isf?

1. http://www.jula.se/mig-svets-130-a-210050
2. http://www.jula.se/invertersvets-120-a-210024
MAG:en är ingen höjdare direkt, har bara två strömlägen men den har i alla fall steglös trådinställning. Jag skulle aldrig ha köpt den i alla fall. Jag är tveksam till om den ens är förberedd för att gaskonvertera, men de borde den vara... Flusstråd ska som sagt undvikas helt, helt odugligt.

Jula har en skaplig ESAB-mig/mag som en polare köpte för att göra lite småsaker, kosta 5000 har ja för mig. Billigare fungerande MIG/MAG tror jag inte du hittar, ny i alla fall.

Ett gaspaket med 10L flaska mison kostar 4000:-, har för mig det är inkl. första fyllningen.
Nja bara att vrida på och av är de la inte? När jag drog blindtarmen på moppen så drog jag till en polare för han kunde svetsa då fråga han om jag ville lära mig lite och han satt på gasen sen körde lite sen ändra gasen lite sen körde lite till med svetsen sen ändra den igen.. Så man måste vem få rätt mängd gas osv?
Kör man mag behöver man inte justera gasen. Det är bara att se till så man har rätt flöde, ca 10L/min är mer eller mindre standard om man inte har speciella krav.

Eller din kompis kanske körde gassvets? Då är det en annan femma, då måste lågan justeras för att få lagom temperatur.
[/spoiler]

Ne de var inte gassvets..

Men tack för alla svar! Ska nog kolla efter en på blocket MED gas! :lol:

En fråga till! Vad är de för fel på flusstråd? Förklara är ni snälla..
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Fungerar inga bra, de blir bara kattskit av svetsarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

mig/mag skall du sattsa på, händigast att använda. sattsa på en esab eller kemppi. dessa märken har grym kvalite. talar utav erfarenheter
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

bensinskalle skrev:Fungerar inga bra, de blir bara kattskit av svetsarna.
Förklara mera är du underbar.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.

Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.

En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.

Flusset stänker, ryker och är allmänt otrevligt att ha att göra med.


Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Flusstråd i en billig klen svets med dåliga justeringsmöjligheter: Kattskit!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Erik_ skrev:Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.

Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.

En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.

Flusset stänker, ryker och är allmänt otrevligt att ha att göra med.


Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Flusstråd i en billig klen svets med dåliga justeringsmöjligheter: Kattskit!
Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas? :(
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar