piaggio ciao går dåligt

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

piaggio ciao går dåligt

Inlägg av Staffan Melin »

bytte till mig en ciao som inte startade, renoverade motorn med nya packningar ,packbox, brytare . jag måste ha choke för att den ska kunna gå men går väldigt dåligt ändå. Den typ orkar inte varva upp. pga att ja måste ha choke så köpte ja nya munstycken och testade från 39-48 ,( hade 43 i innan) men gick bara sämre. testade även med nytt tändstift och gick lite bättre. jag har testat blåsa in luft i luftburken och varvade då lite mera.

så har ni några tips på vad ja kan göra för att få den gå bra? :)
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Gör rent förgasaren, kolla jordningen och så att den får fin gnista. Konden brukar spöka på dem vet jag men om det har med det här att göra vet jag inte riktigt..
Står det gammal bensin i tanken kanske?
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

ny bensn, rengjort förgasare ett antal gånger ;) konden? :)
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

kondensatorn, dom brukar spöka.. kanske att den behöver bytas?
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

aa, tack får testa
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Gör det! är förgasaren rätt inställd också eller?
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

den gick bäst med munstycke 43 men går ändå dåligt och måste köra på choke. fattar inte problemt? de verkar ju vara förgasar problem? :(
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Om du måste ha choke i är det ju munstycket, men då gjorde du rätt att byta upp dig men du kanske skulle ha nåt emellan 43 och 48? Sen är den trimmad nåt?

EDIT: Kolla tändstiftet!!! :)
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

MisterDT50R skrev:Om du måste ha choke i är det ju munstycket, men då gjorde du rätt att byta upp dig men du kanske skulle ha nåt emellan 43 och 48? Sen är den trimmad nåt?

EDIT: Kolla tändstiftet!!! :)

de är nytt tändstift, jo de är de jag tycker är så konstigt att den inte går när jag byter upp mig i munstycke. har provat allt mellan 39-48 :)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

vad stälde du brytarna på? de ska stå på exakt 0,40 de är väldigt kinkiga med brytaravståndet. är det något trim på den?

kondensatorn tror jag inte på. antingen blir det ingen gnista eller så misständer/försvinner gnistan när motorn blir varm. som sagt. kolla brytarna igen.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

vicke1112 skrev:vad stälde du brytarna på? de ska stå på exakt 0,40 de är väldigt kinkiga med brytaravståndet. är det något trim på den?

kondensatorn tror jag inte på. antingen blir det ingen gnista eller så misständer/försvinner gnistan när motorn blir varm. som sagt. kolla brytarna igen.
De var ett tag sen jag ställde in de men tror vi ställde de på 0,4, om de är de som de ska vara orginal ? De kan vara ett trimrör på den men inte säker. Kan också tillägga att den orkar mer den korta stunden den är kall :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Vad tror du om att nåt kan vara tilltäppt då, så den kanske inte får bensin?
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

MisterDT50R skrev:Vad tror du om att nåt kan vara tilltäppt då, så den kanske inte får bensin?
du menar om det täps igen lite bara? skulle vilja testa med en ny förgasare men man vill ju iinte lägga ut alldeles för mkt pengar på en ciao ;)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Hur ser cylindern ut då? Kan vara att avgasröret är igentäppt med men tror fortfarande på brytarna
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

vicke1112 skrev:Hur ser cylindern ut då? Kan vara att avgasröret är igentäppt med men tror fortfarande på brytarna
Vi har honat cylindern så den ska vara som ny. Har testat ett orginal rör och ett rör som kan vara trimrör och med det röret gick de lite bättre :)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

då tror jag på att ljustera brytarna igen. justerade mina 12 gånger innan det blev perfekt
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

vicke1112 skrev:då tror jag på att ljustera brytarna igen. justerade mina 12 gånger innan det blev perfekt
får testa de när ja orkar då , tack :)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

gö det! själv fått igång min nya ciao/bravo nu. 43mm 70cc, 12mm förgasare. gianelli orginalliknande effektrör 23mm krök. dock för stort munstycke just nu
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

vicke1112 skrev:gö det! själv fått igång min nya ciao/bravo nu. 43mm 70cc, 12mm förgasare. gianelli orginalliknande effektrör 23mm krök. dock för stort munstycke just nu
Hur fort går den med de? ;) Är jä*ligt sugen på att smäcka på en 70cc på min :)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

inte hunnit prova. är blankis och fick precis igång den. och så är den ju felinstäld.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

vicke1112 skrev:inte hunnit prova. är blankis och fick precis igång den. och så är den ju felinstäld.
Gött :) men ska de vara 0,4 orginal ? Du har inte en fungerande förgasare till salu ? Om de eventuellt skulle vara de felet :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Liksom att ta sönder en förgasare är inte omöjligt givetvis, men det händer inte ofta. Så förgasare ska du inte behöva byta.

Men om den går bättre med choken så tror jag att bestyckningen är fel. Tändstiftet är blött? Färg på tändstiftet? bara att testa säg fram.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

DEA!! skrev:Liksom att ta sönder en förgasare är inte omöjligt givetvis, men det händer inte ofta. Så förgasare ska du inte behöva byta.

Men om den går bättre med choken så tror jag att bestyckningen är fel. Tändstiftet är blött? Färg på tändstiftet? bara att testa säg fram.
jag har förssökt att bestyckat den men den gick bara sämre och med 48 startade den inte ens. var ett tag sen nu men har för mig att stiftet var svart :)
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Förgasaren ger för fet blandning då, är alla tändkablar som dom ska? Rätt stift?

Brytarna kan jag inget om, men det är nog där eller förgasaren..
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Staffan Melin skrev:
vicke1112 skrev:inte hunnit prova. är blankis och fick precis igång den. och så är den ju felinstäld.
Gött :) men ska de vara 0,4 orginal ? Du har inte en fungerande förgasare till salu ? Om de eventuellt skulle vara de felet :)
0,4 ja. Jag har en i delar men kolla om hålen i emulitionsröret (det guldiga röret) är igensatta. ta en ståltråd ifrån en stålborste och rengör hålen. sätt tillbaka originalmunstycket och testa att ställa in brytarna. testa att köra sen.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

nytt stift, jag antar att alla kablar sitter rätt eftersom den startar.


får titta de där guldiga röret imorgon då. skulle förgasarn funka om du satte ihop den? mm? :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Kolla vad det är för färg på stiftet.
Användarens profilbild
Staffan Melin
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 2 juni 2011, 16:25
Ort: Mölltorp

Inlägg av Staffan Melin »

DiNozzan skrev:Kolla vad det är för färg på stiftet.
svart :)
Skriv svar