Läx- hjälp tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

antonbrag skrev:Snälla behöver verkligen lite hjälp !

Vi ska skriva en uppsats varför en växt kan leva en en burk med ett stängt lock vid solen. Självklart i burken finns det en växt och jord. Vår lärare satt fram den till oss i skolan och sa att vi skulle skriva en uppsats hur växten kan överleva i denna här burken ? :p

hade varit schysst om någon verkligen vet,

Ps. vill ha bra betyg ! :D
växten får sin energi av fotsyntesen eller cellandningen... minn inte vilken, men men. om det är en växt som producerar syre kan den ta nytta av det men jag vet dock inte hur det blir detdär med vattnandet som man skagöra!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Växten klarar sig som DT skrev genom att omvandla vatten, koldioxid och solenergi till socker (fotosyntes) :)
Men den kan inte leva där en evighet.
Användarens profilbild
antonbrag
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 december 2011, 16:51
Ort: Vellinge

Inlägg av antonbrag »

robinkarlssson skrev:
antonbrag skrev:Snälla behöver verkligen lite hjälp !

Vi ska skriva en uppsats varför en växt kan leva en en burk med ett stängt lock vid solen. Självklart i burken finns det en växt och jord. Vår lärare satt fram den till oss i skolan och sa att vi skulle skriva en uppsats hur växten kan överleva i denna här burken ? :p

hade varit schysst om någon verkligen vet,

Ps. vill ha bra betyg ! :D
Kan skriva lite bättre..
En växt kan få energi som i sin tur är mat för växter genom fotosyntesen.
Det som den behöver är ju vatten, h2o + co2 (koldioxid) + solljus vilket som blir druvsocker c6h12o6 + o2.
Druvsockret innehåller energi som växten ger ifrån sig.
Skriv om du vill ha det mer förklarat eller mer hjälp ;)

Tack så mycket för all hjälp !

Det handlar egentligen om allt tror jag ! Hur den använder solljuset, koldioxiden, vatten...

Hade varit schysst om du hade kunnat förklara mer ! Känns lite lite att bara skriva det ! :p
Derbi DRD Pro Malossi... <3
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Tjena har fått en läxa av skolan att göra en deckare tills på fredag. Den ska vara 3-6 sidor lång. Har inte fått nån idé på vad jag ska göra så skriver här så jag kanske kan få nåt vettigt svar ^^
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Regnet smattrade likt stålkulor över det blänkande plåttaket. Den en gång så fina gräsmattan hade för länge sedan transformerats till gyttja. Mellan de blodröda tegelväggarna, omsluten av vad man trodde var trygghet, stod hon där; naken och blodig. Uppslukad av sin egna köttkvarn var hennes mamma blott spillror av sitt forna jag. Trots den hemska akt som hade utförts bara minuter tidigare kunde inte ett ljud höras, tillochmed syrsorna hade tystnat.


öhm... :roll:


aja det kan väll inte va så svårt! Nån dör på nått konstigt sätt och hjälten snackar med massa folk för att lösa det.. Sen blri det lite pang-pang och en plot-twist. klart!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Tuta skrev:Regnet smattrade likt stålkulor över det blänkande plåttaket. Den en gång så fina gräsmattan hade för länge sedan transformerats till gyttja. Mellan de blodröda tegelväggarna, omsluten av vad man trodde var trygghet, stod hon där; naken och blodig. Uppslukad av sin egna köttkvarn var hennes mamma blott spillror av sitt forna jag. Trots den hemska akt som hade utförts bara minuter tidigare kunde inte ett ljud höras, tillochmed syrsorna hade tystnat.


öhm... :roll:


aja det kan väll inte va så svårt! Nån dör på nått konstigt sätt och hjälten snackar med massa folk för att lösa det.. Sen blri det lite pang-pang och en plot-twist. klart!
Tackar tror jag har kommit på en :lol: Tack för hjälpen! Tycker att början är alltid detr svåraste med berättelsen så tack 8)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Seenz skrev:
Tuta skrev:Regnet smattrade likt stålkulor över det blänkande plåttaket. Den en gång så fina gräsmattan hade för länge sedan transformerats till gyttja. Mellan de blodröda tegelväggarna, omsluten av vad man trodde var trygghet, stod hon där; naken och blodig. Uppslukad av sin egna köttkvarn var hennes mamma blott spillror av sitt forna jag. Trots den hemska akt som hade utförts bara minuter tidigare kunde inte ett ljud höras, tillochmed syrsorna hade tystnat.


öhm... :roll:


aja det kan väll inte va så svårt! Nån dör på nått konstigt sätt och hjälten snackar med massa folk för att lösa det.. Sen blri det lite pang-pang och en plot-twist. klart!
Tackar tror jag har kommit på en :lol: Tack för hjälpen! Tycker att början är alltid detr svåraste med berättelsen så tack 8)
Grymt! lycka till :D


Ja när man väl kommer igång brukar det ju gå helt ok att skriva :D Jag är jävligt dålig på att komma igång själv :wink:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
MoGaT
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mars 2012, 17:37

Inlägg av MoGaT »

Pluggar och har fastnat på en uppgift i matteboken.

Alexander köpte två lakritsstänger och en Japp. Han fick betala 26kr. Simon, som köpte en lakritsstång och två Japp betalade 28kr. Vad kostade en lakritsstång, och vad kostade en Japp?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

MoGaT skrev:Pluggar och har fastnat på en uppgift i matteboken.

Alexander köpte två lakritsstänger och en Japp. Han fick betala 26kr. Simon, som köpte en lakritsstång och två Japp betalade 28kr. Vad kostade en lakritsstång, och vad kostade en Japp?

Lakrits 8kr, japp 10kr
MoGaT
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mars 2012, 17:37

Inlägg av MoGaT »

byYn skrev:
MoGaT skrev:Pluggar och har fastnat på en uppgift i matteboken.

Alexander köpte två lakritsstänger och en Japp. Han fick betala 26kr. Simon, som köpte en lakritsstång och två Japp betalade 28kr. Vad kostade en lakritsstång, och vad kostade en Japp?

Lakrits 8kr, japp 10kr
Bra, men det är uträkningen jag vill ha :D
Användarens profilbild
Aerox nr1
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 16:19
Ort: katrineholm

Inlägg av Aerox nr1 »

har en läxa att göra till musik lektionen imorn :lol: man ska typ ha ett film klipp, sen ska man ta ett mer glad musik klipp eller typ så, den ska de vara ett klipp med mer "ledsen" eller typ sorglig musik, man ska alltså lägga på ljudet på filmklippet 8) länka från youtube!

tack på förhand :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Ska ha ett projektarbete i skolan, är en kurs som ger 100 poäng och har inte den blekaste aningen om vad det ska handla om.

Går en energi-linje men vi får välja fritt vad vi vill att det ska handla om projektarbetet, tanken var att jag skulle göra det med hjälp av praktiken men eftersom vi har brist på arbete i sisådär två månader framåt så sket det sig.

Skulle uppskatta ifall någon skulle kunna komma med idéer eller redan färdiggjorda projektarbeten med mycket bilder och text, bara den inte finns online så att man kan söka sig till den.


Egentligen vill jag göra något slappt som inte tar allt för mycket tid, så idéer som att köpa en moped och renovera den helt och hållet, nej tack.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

väldigt bra tråd! har inte sett den här förut 8)
Nilsson!
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 7 april 2012, 10:16
Ort: Sollefteå

Inlägg av Nilsson! »

Nån som har gjort nån novell man kan få låna?
Behöver lämna in den imorn!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Hejsan!

Har en skoluppgift som handlar om bränslen. Uppgiften går bland annat ut på att ta reda på vad som är bra samt mindre bra med Blyfri 95 bensin. Har ingen aning egentligen vad som är bra med just 95 bensinen. Det enda jag kan komma på är väll att många bilar drivs av den.

Negativa med bensinen som jag kan komma på är att den förstör miljön med dess koldioxid.

Hjälp gärna! :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

rasmusborg skrev:Hejsan!

Har en skoluppgift som handlar om bränslen. Uppgiften går bland annat ut på att ta reda på vad som är bra samt mindre bra med Blyfri 95 bensin. Har ingen aning egentligen vad som är bra med just 95 bensinen. Det enda jag kan komma på är väll att många bilar drivs av den.

Negativa med bensinen som jag kan komma på är att den förstör miljön med dess koldioxid.

Hjälp gärna! :)
en annan sak är ju att miljön påverkas negativt av hur den transporteras :)
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

widell skrev:
rasmusborg skrev:Hejsan!

Har en skoluppgift som handlar om bränslen. Uppgiften går bland annat ut på att ta reda på vad som är bra samt mindre bra med Blyfri 95 bensin. Har ingen aning egentligen vad som är bra med just 95 bensinen. Det enda jag kan komma på är väll att många bilar drivs av den.

Negativa med bensinen som jag kan komma på är att den förstör miljön med dess koldioxid.

Hjälp gärna! :)
en annan sak är ju att miljön påverkas negativt av hur den transporteras :)
Menar du när tankbilarna ska transportera den till mackarna eller när man ska tillverka bensinen? :P
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

när dom fraktar.
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

Har en go matteuppgift som jag inte blir klok på så jag skulle behöva lite hjälp, uppgiften lyder enligt följande :
En väteatom har en elektron. Elektronen kretsar kring atomkärnan i en bana som är 3•10^-7 mm lång. Vilken hastighet har elektronen om den gör 6•10^15 varv per sekund? Svara i km/sek. Tacksam för svar !
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Användarens profilbild
Henrik Lundberg
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 11 november 2011, 16:09

Inlägg av Henrik Lundberg »

Felräknat av mig
Senast redigerad av Henrik Lundberg den 2 oktober 2012, 20:48, redigerad totalt 2 gång.
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Rieju_Jacob skrev:Har en go matteuppgift som jag inte blir klok på så jag skulle behöva lite hjälp, uppgiften lyder enligt följande :
En väteatom har en elektron. Elektronen kretsar kring atomkärnan i en bana som är 3•10^-7 mm lång. Vilken hastighet har elektronen om den gör 6•10^15 varv per sekund? Svara i km/sek. Tacksam för svar !

Den hade jag för typ 2 veckor sedan :roll:

(3*10^-7) * (6*10^15) = 1,8*10^9

1,8*10^9 / 10*6 = 1,8*10^3 = (HEMLIGT)km/sek ;)

EDIT: Det går förmodligen att göra den utförlig, men blanda inte in en massa nollor, använd potenser istället då det anses som bättre matematiskt språk och är ett av kunskapskraven ;)
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Behöver lite hjälp nu, ska hålla ett kort tal i skolan (ca 3-7 min)
Behöver lite tips på vad man kan prata om, har tänkt prata om norksar/norge typ, att dom är rätt lata till jobb, annorlunda regler osv?
Men någon som har idéer?? :I
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
MaxX
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 6 juni 2012, 21:14

Inlägg av MaxX »

måste skriva nått på spanska, vad fan ska jag skriva? 9ans spanska.
Aerox 03 Såld 2012-10-10

Neos 02 Köpt 2012-10-10
AndreWidestedt skrev:rekommenderar stark att köra utan olja.
Användarens profilbild
MaxX
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 6 juni 2012, 21:14

Inlägg av MaxX »

Tja, har prov på fredag, skit viktigt, nån hjälp mig med spanskan snälla..

skrivuppgiften är om:
att kunna skriva en dialog med hjälp av några inspirationsfrågor.
-T.ex. Vart har du åkt?
-Hur är stället? Jämför med någonting..
-Hur länge?
-Var/hur ni bott?
-Vad har ni gjort? O.s.v.

kan ingen slänge ihop en liten text till mig? :S
Aerox 03 Såld 2012-10-10

Neos 02 Köpt 2012-10-10
AndreWidestedt skrev:rekommenderar stark att köra utan olja.
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Någon här som är bra i fysik? Det handlar om Newton (sambandet mellan jordens tyngdkraft och vikt). Skicka gärna ett PM så kan jag förklara lite bättre :)
Senast redigerad av Fatzy den 5 oktober 2012, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

tS skrev:Behöver lite hjälp nu, ska hålla ett kort tal i skolan (ca 3-7 min)
Behöver lite tips på vad man kan prata om, har tänkt prata om norksar/norge typ, att dom är rätt lata till jobb, annorlunda regler osv?
Men någon som har idéer?? :I
Får ni skriva om Breivik attentat?
Du lär få mycket uppmärksamhet då det är en sann sak och väldigt tragiskt, så kan tänka mig att eleverna du ska berätta det för kommer lyssna väldigt nogrannt.
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

ågon som läst liza marklund livstid? isf skulle jag vilja ha lite fakta,

gärna annan fakta som kommer upp senare i boken, hr läst del 1, ska ha en läslogg färdig tills imorgon... så behöver lite fakta om den senare delen i boken.

hur blir det med försäkringen på det nerbrunna huset?
hittar de sonen och var?
var det julia som mördade sin man eller var det en annan?
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Hej

Skall hålla ett tal om MMA och jag letar efter en kort men bra video som visar en stor del av utav MMA världen så jag undrar om någon skulle kunna länka ett klipp på tex youtube eller liknande med en sådan video :)
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Lajjnus
Elmoped
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 september 2012, 20:46

Inlägg av Lajjnus »

tjo, någon som har läst small steps? behöver hjälp med det, ska skriva 5 loggar om boken. någon som har läst denna bok eller möjligt vis själv haft det här i läxa? :D
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

Lajjnus skrev:tjo, någon som har läst small steps? behöver hjälp med det, ska skriva 5 loggar om boken. någon som har läst denna bok eller möjligt vis själv haft det här i läxa? :D
Jag vill inte va sån, men gör det själv, man får uppgifter i skolan av en anledning, right? Du gör de bara värre för dig själv om du ska snylta på andra ;) speciellt när du ska skriva logg om en, va skulle du säga om läraren skulle be dig motivera varför du valde att skriva om just det du valt ?
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Har någon fakta om VW 1303 "Bagge" för jag behöver info om den för min powerpoint. Har tagit ifrån Wikipedia så om någon snäll själ kan let för jag har typ googlat ihjäl mig... om ni har några bra videos så kan ni länka dem !?

Mvh BakarN
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Hej!
Har ett arbeta att jag + några till ska komma på ett hjälpmedel för gammla....
Så ni kanske har någon smart ide?

Ska vara seriöst... Ska åka till USA och presentera problemet + lösningen :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
zamme
Svårstartad skrothög
Inlägg: 250
Blev medlem: 9 september 2012, 13:42

Inlägg av zamme »

Behöver Franska hjälp! Ska ha info om ett fransk-talande land. Någon som är bra på franska eller har en uppgift klar?

Tack!:)
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

TheGrimReaper skrev:Hej!
Har ett arbeta att jag + några till ska komma på ett hjälpmedel för gammla....
Så ni kanske har någon smart ide?

Ska vara seriöst... Ska åka till USA och presentera problemet + lösningen :)
Jag vet en uppfinning som har blivit presenterad av några i min stad. Dom vann "Siemens Innovation Award" med den. Kan nog dock inte säga den då det är fel att stjäla någon annans idé.

Men jag ska tänka lite på vad som kan hjälpa gamla människor i vardagen. Återkommer!
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

TheGrimReaper skrev:Hej!
Har ett arbeta att jag + några till ska komma på ett hjälpmedel för gammla....
Så ni kanske har någon smart ide?

Ska vara seriöst... Ska åka till USA och presentera problemet + lösningen :)
En dräkt med motordrivna leder som gör att dom kan röra sig vanligt
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Skriv svar