Problem med Puch Maxi

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Problem med Puch Maxi

Inlägg av Maximax »

Hejsan, har en puch maxi års model 70-talet tändstiftet får gnista men den vill inte starta, det kommer bensin till tändstiftet och så, men läste att det kan vara brytar spetsarna eller något, kan ni säga exakt vad jag ska köpa, så jag kan beställa det idag! Kan tillägga att den fungerade för 1 år sedan. sen nu när jag skulle starta den är den helt död, har testat startgas, rengjort förgasaren, tanken och röret. Mvh

EDIT: har även kollat, toppen cylindern kolven och packningarna, allt ser nytt ut,
bencsik
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 21 september 2011, 19:27
Ort: Åsljunga

Inlägg av bencsik »

Byt tändspolen och kondensatorn då ska den funka har en gammal puch Dakota exakt samma grejor hände samma sak för mig så bytte jag dom grejorna så funka den
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Att köpa ett fräscht tändstift kan också vara bra :) och justera luftskruven.

//Felix
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Alexdamoppepojke
Varnad
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 september 2012, 13:29
Ort: Viken

Inlägg av Alexdamoppepojke »

har exakt samma problem som du den får komp med startgas men vill inte riktigt ? :(
asso moppen driver inte fann där gick växellådan... oj kedjan va av ^^
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Ställ om brutarspättsen har du gnista så ska du inte behöva köpa nya delar :shock:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

TheGrimReaper skrev:Ställ om brutarspättsen har du gnista så ska du inte behöva köpa nya delar :shock:
En motor kan ge en fin gnista i atmosfärisk tryck, för att sen totaltslockna under kompressionen. Det tyder på att tändspolen är död.

Ett sett att kolla om tändspolen är bra, är att kolla hur långt gnistan kan hoppa. Klipper man bort elektroden på ett gammal tändstift och testar gnistan där. Så ska gnista utan problem bildas där!

För att kolla om kondensatorn är trasig, kollar man på brytarspetsen medan man kickar. Kommer det en blå och stark gnista vid brytaren, är kondensatorn slut. Det är dock normalt med en svag liten vit gnista vid brytaren.
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

Löste problemet :) , tog en platt skruvmejsel, repade på kolven o tog bort lite sot som var på den, spraya startgas så sotet rann ner, tog mer med mejseln, sen med startgas, sen satt jag på allt, och den startade, gick på tomgång, gasade och den gick, sen tog jag ner den från stödet och gasade, då dog den, nu vill den inte starta ( det är inga repor på kolven "haha")
sen även ett problem när jag skulle öppna topplocket igen.

Det sitter ju fyra långa pinnar igenom topplocket och cylindern
sen sitter det ju 4 muttrar som håller fast
skulle ta loss topplocket då åkte hela den där pinnen ut
och 1 av muttrarna går inte o få loss, evighetsgänga altså, jag försöker skruva upp men det bara fortsätter som att den skruvar tillbaka sig själv
en av de 4 pinnarna
åkte ut
så jag satt i den igen
men den åkte inte in helt
fick aldrig bort toppen pga en mutter som inte ville lossna
o nu när jag kickar pyser det från cylindern och trycks ut bensinluft igenom topplocket och det låter som en ekkorre som kn***ar
men tar jag bort tändstiftet är allt normalt
håller jag för fingret låter det sådär o pyser
så hur kan jag göra för att få dit dendär pinnen, och få loss muttern
( den är inte söndergängad)


Mvh
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

vet att man icke får dubbelposta, men behöver somsakt verkligen hjälp
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

Trippelpost!!

Det var inte någon pinbult som var gängpaj, det är i motorblocket det är gängpaj, vad är smartaste sättet att fixa det på


Pappa säger
1. Gänga om i blocket och sätta i 1 storleks större pin bult.
2.Sätta i en lösgänga.

vad tror ni är bäst, eller har ni några andra alternativ, inga jävla skit lim som loctite (stavas)

mvh
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

Maximax skrev:Trippelpost!!

Det var inte någon pinbult som var gängpaj, det är i motorblocket det är gängpaj, vad är smartaste sättet att fixa det på


Pappa säger
1. Gänga om i blocket och sätta i 1 storleks större pin bult.
2.Sätta i en lösgänga.

vad tror ni är bäst, eller har ni några andra alternativ, inga jävla skit lim som loctite (stavas)

mvh
Quadrapost! Behöver hjälp
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Låser då du inte verkar fatta att man inte får bumpa(ska gå sju dagar), trippelpostar och ligger i fel kategori, gör om gör rätt, och ge sjutton i att dubbel/bumpa din tråd nya tråd :evil:
Låst