Hugge66s Crescent compact 1247

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Kommer detta följas?

Omröstningen slutade 14 mars 2012, 20:58

Nej
3
43%
Ja
4
57%
 
Antal röster: 7

Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Hugge66s Crescent compact 1247

Inlägg av Hugge66 »

Tjenare mitt andra projekt här på tsr och allt börja med att min kusins pappa hade en gammal crescent compact som bara stod och samla på sig damm men min pappa såg den en dag och sa vad ska du göra med den? ähh jag ska skrota den och så sa min pappa jag tar den och sen kom han hem och sa här är din första moppe jag var 6 och sa jippi jätte kul men den funka inte elr något så jag fråga min pappa vad saker var och han förklara så han och jag satt timmar i verkstaden och han förklara hur en cylinder kolv m.m funka och jag börja skruva itu själv och sätta ihop så jag lärde mig. efter ett tag fick jag igång den när jag var 7,5 tror jag men den funka inte länge. så jag plocka itu den helt sen hamna den i en låda och låg där tills nu och jag hade alla delar så den skulle funka så nu drog det igång igen.


-Mål att få den helt orginal och ny!

alla slit delar och packningar är ersatta och jag har redan kommit in en del i projektet.

allt nytt som ska/är på!

-Kolv
-packingar
-bak och fram drev
-ramlager
-förgasare
-packboxar
-kopplingslager
-lammeller
-drevaxelpackbox
-nya kilar
-brytare
-kondensator
-tändstift
-tändhatt
-tändkabel
-nya mangneter på svänghjulet
-fotgummi , bromsgummi ,växelgummi
-wires
-ekrar
-signalhorn
-omväxlare
-sadelöverdrag




bild på hur motorn såg ut när jag börja Bild

fick sitta i 1 timme och skrubba bort oljor och damm sen var den som ny och sen börja jag sätta ihop den

Bild

även en bild hur jag vill att den ska se ut dock är fälgarna lackade svarta nyligen och ja det kommer ändå bli snyggt tycker jag :)

Bild


och just nu väntar jag på kick gummi , kilar , bromsbelägg , wires och fram drev

skicka även alla delar på lack idag dom kommer bli samma färg som den var från början Metall blå!!

stay tuned mvh hugge66!


[update 2012-03-17]

halloj inte fått mina delar så har inte hänt så mycket mer än att putsa delar och sätta på saker så motorn blir startklar ;)

Bild

motorn :twisted:

Bild

blir mkt polerings jobb imn :roll:

Bild

ngn idiot som har svetsat kröken så får försöka slippa bort det och se om jag kan rädda den och sen närman skakar hela avgasröret hör man att där ligger ngn metall bit inuti :shock:


aja blir allt för idag hadt :)

[update 2012-03-30]

den är tillbaka från lack nu blev riktigt fint har även slängt ihop hela motorn och första försöket att ställa in tändningen blev lyckat men tror jag får ta en titt på brytaren ändån. så på lördag ska jag ta ett ryck även pappa ville hjälpa till så det blir toppen kan inte lägga upp några bilder för jag glömmde min kamera sladd hos min kompis men lanar där just nu så imn får ni en jäkla massa bilder

planen för imn är att

-få på hjulen
-motorn
-framdämpare
-skärmar
-polera färdigt styret m.m så det kan åka på

mvh hugge66


[update 2012-04-01]

Tjenare blev ingen update igår men mecka med den igår och idag och starta även den så nu ska bara elen och resten på , låter bilderna tala

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGhqzwld ... e=youtu.be[/youtube]

bara kröken på vid uppstart sen använder jag mobilkamera då jag inte orka hämta kameran

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

hur den ser ut just nu , ska in till biltema imn och köpa autosol så jag kan göra klart styret m.m

nu ska jag käka upp min pizza och ha en trevlig kväll :)

mvh hugge66

[update 2012-05-04]

tjenare var ett tagsen fick igång motorn men när jag skulle växla och börja köra gick den inte i ettan och jag tänkte vafan är detta så prova att spänna om vajern kolla armen till växlarna men allt var som det skulle och så jag prova tvåan den gick så körde lite med den sen efter ett tag prova jag ettan och då hacka den fram så jag la i tvåan och döda den direkt sedan tömde jag den på olja för om kolla om jag hade rasat lådan elr iaf skadat den och jo det hade jag kom små små små flisor så jag plocka av motorn och klöv den på en halvtimme och som jag tänkte ett lager hade jag glömt sätta fast en liten distans till så blev lite repor i lådan annars gick den fint sen slängde jag ihop motorn och så gick jag på toan när jag kom tbx hade jag lagt kolvringarna på bordet där min pappa jobbar med sin stativ som han svetsar så hade han lagt ett stativ på runt 1 ton på kolvringarna så just nu väntar jag på dom och hela moppen är ihop just nu fixade precis lampor m.m kan lätt säga att det är en jävla idiot som har haft moppen fick sitta och byta sladdar och ta loss två ton eltejp som han hade lindat runt sen hade han oxå löddat fast vissa saker i omkopplaren drf jag köpte en ny :roll: men nu kommer det lite bilder :)


hur den ser ut just nu har inte slängt på elen då den inte är riktigt helt klar :)
Bild


motorn , om ni undrar vad det orange är så är silikon för den läckte lite innan :o
Bild


Bild



elsystem "avancerat" :lol:

Bild



allt för denna gången
mvh hugge66
Senast redigerad av Hugge66 den 17 september 2012, 18:46, redigerad totalt 6 gång.
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Ser fram emot det här!

Vilken färg hade du tänkt att lackera den i?

Skulle vara kul med lite bilder på hur den ser ut just nu=)
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

-user- skrev:Ser fram emot det här!

Vilken färg hade du tänkt att lackera den i?

Skulle vara kul med lite bilder på hur den ser ut just nu=)
Metall blå står längst ner ;) den är lämnad på lackering just nu men kommer bilder när den kommer tbx :)
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Är den tillbaka än?

Ska följa det här då jag funderar på att köpa en Compact själv=)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Fett med en compact, riktiga veteranare! ;) Ska bli intressant att följa, gör något fint nu!

lycka till :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

kul att du ska göra den till orginalskick! :) inte många som gör det nu för tiden så det ska bli intressant och följa :wink:
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

-user- skrev:Är den tillbaka än?

Ska följa det här då jag funderar på att köpa en Compact själv=)
nej tror den blir klar nästa vecka då dom inte hade färgen hemma ;/
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

så jävla feant de bli´r :) eller kommer :wink:
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Nu vill vi ha en uppdatering!

Har du fått tillbaka moppen lackerad ännu?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Fan va cool säger jag igen ^^ Updateee please.
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

Fan va chill att ha en sån och fixa på den! har hört att dom blir mer värda med tiden om dom är originala!

Fortsätt så där så kommer det bli grymt!

Följes!
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

update :)
loppan
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 september 2012, 20:40
Ort: vallåkra

Inlägg av loppan »

yeeee hugge !
Skriv svar