Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

simonjo skrev:vad för straff får man om man kör med 13 kugg fram, org tror jag e 11
Förmodligen olovlig körning eftersom moppen går fortare än original med den drevningen.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

xXTASKENXx skrev:
GasresarN skrev:
simonjo skrev:vad för straff får man om man för med 13 kugg fram, tror att orginal e 11

Det beror på lite vad du har för moped. En EU moped är heltypsbesiktigad och ingen ändring är tillåten. Om du byter framdrev ändras mopedens prestanda och blir därför ingen moped längre. Om du överstiger 53km/h (30 moppe) eller 56km/h (EU moppe) så räknas ditt fordon som lätt mc, då kör du helt plötsligt utan körkort, oregistrerat fordon, utan försäkring(?) och diverse mer polisen vill skriva upp på dig beroende på humör... Så antingen kör du HELT orginalt, eller trimmar skiten ur den och inte låter dom komma nära.
Är det inte 35 för 30 moppe och 52 för EU?
När det gäller 30-moppar finns det två gränser:
Mer än 40 km/h Böter för att mopeden inte klarar en mopedbesiktning.
Mer än 45 km/h. Då räknas den som en motorcykel = Olovlig körning om man inte har A-körkort (MC-körkort)

När det gäller EU-moped (Klass 1)
Går den fortare än 52 km/h är det olovlig körning om man inte har A-körkort (MC-körkort)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Arkstar skrev:Tjenare Järnet!

Jo det är så att på min beta ark så har jag ingen halvljus för det finns bara en lampknapp och det är helljuset.

Har läst i moppeaböckerna att en moped alltid ska ha halvljus och får jag nåt straff för min moppe har helljus direkt?
Ja, det är bländande ljus att ha helljus när man möter ett annat fordon.
Så svaret är att det blir böter.
Men byt glödlampa, det är billigare än böter
:wink:
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Sw33t skrev:Tja Järnet, så vitt jag vet har ingen ställt den här frågan innan.
Ifall jag skulle ta bort någon strypning på min moppe men samtidigt byta till lättare drevning (alltså att den går ca 52 men får mycket bättre acceleration) tror du att det är stor riskt att jag blir stoppad? Den är ju tekniskt sätt trimmad då den inte är helt orginal, men bryr sig verkligen polisen då den ändå går lika snabbt som den gjorde i orginalskick?
Det är inte lagligt.
Den är inte original i motor och drevning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

NOName? skrev:är suzuki pv förbjudna i sverige? i finland finns det många av dem, men har inte sett något projekt eller ens en bild av dem här på forumet...
Har ingen aning om det tyvärr.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

FreZz skrev:hur är det om min hastighets mätare inte funkar som den ska utan den mäter fel men jag använder då en gps är det lagligt?
Man måste ha en fungerande hastighetsmätare på en EU-moped.
En GPS är ett tillbehör. En GPS är inte godkänd som hastighetsmätare.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

streamjr skrev:läste lite tidigare i trådan att du skrev att man kan få böter om man åker för många i en a-traktor, vad ligger bötern på? jag har nämligen hört att dom bara kan säga åt en att den får gå ur :)
500:- i böter för förare, samt 500:- i böter för den som "är för mycket".
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Mrkatt skrev:tänkte bara höra om det stämmer som alla säger att: om polisen jagar dig och om du slänger av hjälmen så måste dom sluta jaga dig?
Det är fel.
Men det är kanske inte så lämpligt att jaga någon som inte har hjälm...

En fundering bara: Om du slängar av dig hjälmen och fortsätter att köra i t.ex. 70-80 km/h och sedan kör av vägen eller kör omkull i en kurva - Har du tänkt på det? Har du tänkt på hur du blir efteråt? Jag har sett ett "vårdpaket" efter en olycka. Hjärnblödningar. Han kan inte göra något annat än att sitta i rullstolen och dregla. Kan inte prata eller äta själv.
Vill du bli sådan efter en olycka utan hjälm??

Att skylla på polisen funkar inte. Det är DU som "lagt ribban" om du tar av dig hjälmen och fortsätter din färd.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Hastighetsmätare i traktor

Inlägg av Järnet60 »

zajkowski skrev:Även fast jag sålt mina a-traktorer, så är jag osäker på en sak.

En kompis som blev stoppad av polisbussen efter en traktorträff, de provkörde den och kom upp i 30 km/h (polisbussen körde visst bakom).
han blev tillsagd att laga hastighetsmätaren då det var lag på detta enligt poliserna
Kompisen: Jo, jag vet jag har lagat den för någon månad sedan och den gick sönder för ett par timmar sedan.
Polisen sa "det finns saker på biltema"
Kompisen: Bättre göra det ordentligt, annars kommer jag bara få laga den igen

Visst har den polisen fel?
För min a-traktor jag åkte fast med hade trasighastighetsmätare, så när jag(vi) ombessa den, sa de inte ett dyft om hastighetsmätaren. Har t.o.m för mig det står i reglerna angående a-traktor byggen att hastighetsmätaren inte behövs, då en "a-traktor inte går fortare än 30".
Vad jag kan se i o-botspärmen kan man inte få böter för att hastighetsmätaren inte fungerar i en traktor.
Däremot är det böter om hastighetsmätaren inte fungerar i:
Bil - 500:-
MC - 500:-
Motorredskap klass 1 - 500:-
Terrängskoter - 500:-
Terrängvagn - 500:-
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: Dragen pluss

Inlägg av Järnet60 »

Chrille977 skrev:Är det olagligt att köra en moped med dragen plugg om den fortfarande bara gör 45km/h?
Nej, varken en 30-moppe eller EU-moppe (du skrev inte vad du menade för moped)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ZX skrev:
Järnet60 skrev:
Järnet60 skrev: Om det är en trafikpolis med förordnande om Flygande Inspektion har han rätt att provköra mopeden, även om avgasröret eller motorn är kallt.

Är det en EU-moped och den är trimmad så blir det en fullständig registreringsbesiktning. Kolla in länken:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731

Ja men om dom inte kan bevisa att han har kört dit den kan dom väll inte göra nånting? det är ju inte olagligt att ha en trimmad EU-moped.
Som jag skrev så kan en trafikpolis med förordnande om flygande inspektion provköra och ställa in en trimmad EU-moped till Svensk Bilprovning även om polisen inte har sett körningen. Det räcker med att mopeden finns i anslutning till en väg, eller att man kan konstatera att den använts.
Det kan naturligtvis inte bli frågan om olovlig körning om inte polisen sett körningen eller att någon annan kan vittna på att det är just den personen som kört.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Hugge66 skrev:Hej har en moppe som jag köpte helt orginal och den var så slö att jag våga inte skjutsa för kom knappt någonstanns så satte på ett trimrör och då gick den i 65 med ett jävla axx och blev riktigt stark men eftersom jag ville ha kvar lämmpet satte jag på en större v-ring så den bara gick i 50 som den gjorde när jag köpte den.

nu till frågan vad händer om polisen tar mig? och vad skulle du gjort?

mvh
Jag förmodar att du menar en EU-moped klass 1
Är polisen noggrann så blir det beslag av moppen och in på polisstationen på en teknisk undersökning. Sedan blir det till Svensk Bilprovning på en fullständig registreringsbesiktning.
Så här gör du med registreringsbesiktningen:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

floydei skrev:Om jag kör 30 moppe trimmad. och polisen stannar mig? Måste jag besiktiga den original igen om dom säger det? Eller gäller det bara EU?
Och ifall min moped inte står på någon vem åker dit för det?
En 30-moppe behöver inte besiktigas om som en EU-moppe.
En 30-moppe "står" inte på någon. Det finns inget ägarregister på 30-moppar. Den som "åker dit" är den som kör. Dina föräldrar kan bli av med sina körkort om de tillåter dig att köra en trimmad moped.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

david96 skrev:
david96 skrev:
Järnet60 skrev: Låter märkligt!
ja, men kan de vara att han satte böter 1500 för däcket istället för trimmet ?
kan även säga att den hade inte körts på över 3 timmar
men hur är de liksom fall polisen startar moppen och hör att de är något fel eller ser de och ägaren påpekar de får han fortfarande köra och vem står för skadorna T.ex. fall de har kommit in vatten i luftburken och fall han kör då kan de komma in i motorn fall man påpekar de för polisen och visar de får han fortfarande köra den då ?
vi prata om detta i en annan tråd och vill veta fall man hör/ser att de är något fel och moppen kan ta mer skada fall man kör och ägaren påpekar detta, vem står för kostnaden fall något går sönder och får polisen fortfarande testa moppen ?

sen kom jag på en till fråga, jag blev stannad av en polis elr en civil och dem åkte bil och prata med dem osv så sa dem ah får vi testa den jag ba vf då har ju sagt den är trimmad ? men dem ville försäkra sig och då sa jag bara på skoj ni har väl inget mc kort elr ? så ni får inte köra den då den räknas som lätt mc , så begick inte den polisen som testa moppen samma brott som jag gjorde då ? :roll:
Skulle det uppstå ytterligare skador än de som redan finns på mopeden får polismyndigheten stå för de skadorna.

En polis får provköra/flytta på vilket fordon som helst en kortare sträcka, även om polisen inte har den behörigheten på sitt körkort.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

floydei skrev:Om jag har en gömd switch. Riktigt riktigt hyper gömd och jag trycker av den om polisen stannar mig, och om jag säger till dom att den inte fungerar och att dom gärna får prova kicka. kommer dom dra loss allt och leta efter en switch då?
Japp.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

mytarn1337 skrev:Är det lagligt att ta bort blinkers om man visar med händerna på klass 1 moppe? :D


Brukar polisen kolla så det är rätt drev på plats när dom stannat en moppe eller gör dom det om dom tar in moppen? är ju inte så lätt att se på framdrevet utan o ta bort kåpan... :P
Ja det är det.

Nej, polisen provkör och konstaterar om moppen går för fort. Gör den det tas den i beslag och monteras ner (teknisk undersökning).
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Pulze skrev:Tjena järnet!
Om jag tar bort regplåten på en eu moped hur kan polisen veta om det är 30 eller eu moped?
Och sen undrar jag om du någonsin blivit ifrån körd av en moped? Om du har det skulle du kunna berätta lite om det?
Chassinumret berättar för polisen om det är en EU-moped eller en 30-moppe.

Nej, jag har inte blivit ifrånkörd någon gång.
Men en gång såg jag en trimmad moppe på håll som såg mig. Den körde in i en park. Där tappade jag kontakten med den. Inne i parken delade sig vägen. Jag tog naturligtvis fel väg och blev bortkollrad... :oops:
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Macko96 skrev:
Pulze skrev:Tjena järnet!
Om jag tar bort regplåten på en eu moped hur kan polisen veta om det är 30 eller eu moped?
Och sen undrar jag om du någonsin blivit ifrån körd av en moped? Om du har det skulle du kunna berätta lite om det?
Om man är osäker på om det är 30 eller Eu så kan man ju ta en titt på ramnumret? Och man ser ganska ofta om vilken det är för någon! ;) För 30 moppar slutades att tillverkas år 2003... då ser man ju om den är nyare eller ej!

Tror detta är rätt! Har jag det järnet?
Helt rätt när det gäller ramnumret Macko96
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: Prejja

Inlägg av Järnet60 »

daniel.sjöman skrev:Har polisen rätt att prejja ner moppar?
Idag i skolan på rasten när några åkte moppe så prejjade polisen ner en kille som skjutsade och grejer i diket, skrek också ungjävel och snorungar till oss som stod och tittade på. Tog åt mig rätt hårt på detta och fattade varför folk inte har nån respekt mot polisen.
Ja, polisen har rätt att preja moppar.
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

Järnet60 skrev:
smt50 skrev:vad händer om jag åker dit med min moppe om den är trimmad?
och om jag kör lugnt?
blir jag av med kortet?
Japp
Jag körde trimmat, och utan körkort fick barre 1,5k i böter
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Pulze skrev:Tjena järnet!
Om jag tar bort regplåten på en eu moped hur kan polisen veta om det är 30 eller eu moped?
Och sen undrar jag om du någonsin blivit ifrån körd av en moped? Om du har det skulle du kunna berätta lite om det?
Polisen gör en slagning i bilregistret på chassinumret.

Nej jag har aldrig blivit frånkörd av en moped.
Men en gång låg jag ca 200 meter efter en mopedist som körde in i ett skogsområde. Då såg jag inte honom. När vägen delade sig tog jag naturligtvis fel...
:lol:
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

GeneraL Ec skrev:Är det olagligt med grönt neon under a-traktor samt grönt neon I a-traktor aven om ljus källan inte är synlig?
alltså inte bländar någon?
många säger att man får ha det på när man står på t.ex en parkering, men om man kör med neonet på då?

Tacksam för svar !
All neon är förbjudet under ett fordon.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: är denna laglig?

Inlägg av Järnet60 »

Macko96 skrev:
derbirasse skrev:som sagt är denna laglig http://www.twostroke.se/product.asp?product=9143
Hur går det med läskunskaperna på denna sida?
Det ska stå att den är Ce eller E godkänd om den ska vara laglig!
Har mycket svårt att tro att det är lagligt med dessa.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Dawidd skrev:Vad får man om man inte har regplåtsbelysning och bromsljus ?

hur mycket i böter?
Skyltlykta 500:-
Stopplykta (bromsljus) 1000:- i mörker/gryning/skymning.
500:- övriga ljusförhållanden
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

linux_b skrev:
daw skrev:Vad får man för böter om man ej har varken hastighetsmätare, framblinkers, backspegel och kör trimmat?
Skulle också vilja veta det :P
Minst 900-1500:- i böter
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

FLUBBA skrev:måste man ha blinkers på EU-moppe både bak och fram? och vad blir böterna på det om det är olagligt?
En bit ner på denna sida (klicka på länken) har du svaret, latmask.
Det är bara att söka - och finna
:-)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... ingsvisare

Det är 500:- i böter för det fordon du läser om i länken ovanför, en bit ner på sidan.

Använd CTRL/F och skriv körriktningsvisare i sökraden. Lätt som en plätt!
Senast redigerad av Järnet60 den 14 december 2012, 14:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Alyzzzer skrev:Yamaha slider
Urpluggat org rör går cirka 60.
Vad får jag?
Sök och finn, latmask.

Antingen använder du dig av TSR:s sökfunktion http://www.twostrokerider.se/forum/search.php, eller så tar du en sida i taget och söker på trimma eller olovlig
använd CTRL/F och skriv in sökordet o
på raden som kommer visas.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

daw skrev:Vad får man för böter om man ej har varken hastighetsmätare, framblinkers, backspegel och kör trimmat?
Dagsböter 900-1500:-
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Rangad skrev:
Järnet60 skrev:
lankan skrev:Tjena järnet!

Vet inte om jag har uppfattat detta rätt meeeen:

Om min moped kom ut med fyra blinkers fabriksny och jag nu tar bort allihopa, kan jag då åka dit för det? Eller måste jag åka och besiktiga mopeden? (Kanske har fått detta om bakfoten)
Har du en tvåhjulig moped behövs inte körriktningsvisare. Men har du en trehjulig eller fyrhjulig moped med karosseri måste den ha körriktningsvisare.
Så du säger att både EU och 30 mopeder ej behöver blinkers om de är 2 hjulingar?
Ja, men om det finns blinkers så måste alla fungera.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

yamaha-anton skrev:tja ska börja övningsköra bil snart och man ska väll ta blod och pissprov för att börja övningsköra? gör man det bara när man ska ha tillståndet att köra eller gör man det fler gånger?

och vad händer om man blir posetiv?


vet inte vart jag skulle ställa frågan :?
Nej, du behöver varken lämna urinprov eller blodprov.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

bensinskalle skrev:
Älg skrev:Hej! För en vecka sedan hade vi poliser på skolan som berättade om lagar osv. Sen efter det var klart frågade vi om man fick skjutsa fler än 1 person i a-traktor då sa dom att vi fick skjutsa hur många vi ville bara dom inte blockerade något för föraren.

Vi har alltid trott att det var olagligt att skjutsa flera men tydligen inte?
/Simon
Egentligen får man bara ha så många passagerare som det står i regbeviset. Dock sa man förut att man fick åka hur många som helst så länge man inte skymde sikt etc, och det lever väl kvar fortfarande. Risken att du åker på böter för att åka tre t.ex. är väl minimal.
Det är bara att räkna bilbältesplatser.
Fler passagerare får det inte vara i ett fordon.
Gör som Bensinskalle skriver. Kolla i registreringsbeviset och se hur många passagerare man får ta med sig.
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Re: Trimning

Inlägg av macbang »

edden skrev:Om moppen är trimmad och står på skolans parkering och polisen kommer vad kan dom göra. Hur mycket får man i böter om man kör en trimmad moppe? När blir man av med körkortet?
Använd sökfunktionen kanske???
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: REG skylt flytt

Inlägg av Järnet60 »

edden skrev:Hur långt in får man flytta in regskylten på en cross moped? Måste man ha regbelysning då?
Den får inte flyttas in alls.
Ska sitta monterad längst bak på moppen, i centrumlinjen (alltså i mitten på mopeden när man ser den bakifrån).
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

suzukiwheelier skrev:provkör ni mopeder fast det är vinter och väldigt halt?
Japp. Jag skulle göra det :wink:
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

Alyzzzer skrev:Hej!

Jag undrar bara om man får ta bort båda blinkersen på sin scooter och visa med handen ist. och vad får man för böter om man varken visar med handen och utan blinkers? en grej till... lägger ni mer märke till en och stoppar en då om man inte kör utan blinkers? Sista är, får man ha en 12a där bak på moppen eller kan ni ta böter för det?

Tack på förhand!///Alyzzzer
sålänge inte tovlan har vassa kanter räknas de som pakethållare och är godkända! vet inte angående blinkers...
Skriv svar