Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Kan man lämna in på något ställle och dom fixar det annars? asså dubbla fast jag vill ju 1,2,r och sen ska den gå fort senHondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p
Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
Finns det något runt Stockholmstrakterna?Ztraand skrev:Det finns ju vissa som monterar dit dubbla lådor och besiktigar traktorn åt dig, Kostar runt 1000lappen
Dock får du inte behålla växellådan, utan den sitter bara på under besiktningen
Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligenstreamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre
HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p
Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
nej man får stypa ca 10% utav motorns effekt med hjälp av de, man måste svetsa pluggar vid alla insug kaanalerna i toppen men det är svårt å bökigt, men man måste också dreva ner lådan när man gör detta, för 10% är ju inget...zajkowski skrev:HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p
Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
Finns bara två sätt att göra det på
Dubbla växellådor
Dreva ner en växellåda.
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
Varför tror du det?stunt 4 life skrev:inte värd å köpa då motorn antagligen är slut å seg som farmor i graven
Oj det blir jobbigtWennerbo skrev:Det med att man inte kommer få regga a-traktorer efter nyår är bara myt dock så har dom funderingar på att göra så att det blir vesiktningstvång på dom varge år precis som på epor
85-88 har de svagare å klenare motorerne. dom har de svaga vevstakarna och är oftast slut i motorn... har en kompis som har en sån å hans klarar inte å gö en burnout stilla stående i max 2 sec.littlebennyboi skrev:Varför tror du det?stunt 4 life skrev:inte värd å köpa då motorn antagligen är slut å seg som farmor i graven
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...littlebennyboi skrev:Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligenstreamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre
Men han sa ju typ 1000 spänn det låter inte som så mycket ?streamjr skrev:sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...littlebennyboi skrev:Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligenstreamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre
haha nej du får betala en bra bit över tusen spänn, lådor kostar ju minst 4000, sen vill nog firman ha ca 800+moms per timmelittlebennyboi skrev:Men han sa ju typ 1000 spänn det låter inte som så mycket ?streamjr skrev:sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...littlebennyboi skrev: Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligen
Maxvarvet får strypas till 10% under det varvtal där motorn från början hade maxeffekt med strypningar i toppen eller annan kamaxel, gör man det kommer effekten sjunka mycket mer än 10% - antagligen försvinner snarare 70-80% av originaleffekten. Strypningen ska ju som sagt göra så motorn inte ens orkar varva längre... Inte troligt att särskilt många använder denna strypning, eftersom man samtidigt förlorar så mycket effekt, och det är rätt omständigt att göra.HondaPojkeN skrev:nej man får stypa ca 10% utav motorns effekt med hjälp av de, man måste svetsa pluggar vid alla insug kaanalerna i toppen men det är svårt å bökigt, men man måste också dreva ner lådan när man gör detta, för 10% är ju inget...zajkowski skrev:HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p
Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
Finns bara två sätt att göra det på
Dubbla växellådor
Dreva ner en växellåda.
Motor
Begränsning av varvtal
Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.
Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal
Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen skall vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.
a) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket.
b) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel.
Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, ej heller begränsning. av gasreglagets rörelse.
Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut (beträffande varvtal se Fordonsdata), eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.