Frågar ang A traktor 740

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Frågar ang A traktor 740

Inlägg av littlebennyboi »

Har tänkt lite på att skaffa en a traktor.. Men det saknas väl fortfarande lite pengar och hjärna.... :(

Är det svårt att sätta i dubbla lådor om det inte finns ? Måste man ha dubbla för att komma igenom besiktningen ?

Och är det svårt att göra flak och hatthylla? Tror inte det men om det är något speciellt ?

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=11&w=2

Har tänkt att köpa denna ? Vad tycks? Är det sant att man bara kommer att kunna registrera A traktorer detta år sen är det slut ? :o
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan ;) om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p

Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan ;) om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p

Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
Kan man lämna in på något ställle och dom fixar det annars? asså dubbla fast jag vill ju 1,2,r och sen ska den gå fort sen :P
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Det finns ju vissa som monterar dit dubbla lådor och besiktigar traktorn åt dig, Kostar runt 1000lappen :)

Dock får du inte behålla växellådan, utan den sitter bara på under besiktningen :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Du kan juåka te en verkstad å be dom sätta upp lådorna men då tror jag att du får fixa lådor å kardan te dom, du behöver ju en främre växellåda(m45,m46,m47) å sen en bakre (oftast m40,) sen mellan ställ mellan lådorna å någon medbringare mellan lådorna, sen en kortas kardan, går att köpa dubbla lådor på blocket för ca 2500-5000kr , j.Lindqvist gör bra dubbla! Sen efter bess så är det bara att ta ner lådorna , sätta upp en enkel som är spärrad på 12R eller en låda som du har alla växlar på + ryckspärr så du får1,2r ..
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

Ztraand skrev:Det finns ju vissa som monterar dit dubbla lådor och besiktigar traktorn åt dig, Kostar runt 1000lappen :)

Dock får du inte behålla växellådan, utan den sitter bara på under besiktningen :)
Finns det något runt Stockholmstrakterna?
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre :)
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

streamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre :)
Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligen :)
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan ;) om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p

Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?

Finns bara två sätt att göra det på
Dubbla växellådor
Dreva ner en växellåda.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
_________________
19 Seriesegrare, 14 cupguld, 1 europacupfinal - 1a i maratontabellen!
SKÅNES ENDA STOLTHET - MALMØ FF!
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

zajkowski skrev:
HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan ;) om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p

Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?

Finns bara två sätt att göra det på
Dubbla växellådor
Dreva ner en växellåda.
nej man får stypa ca 10% utav motorns effekt med hjälp av de, man måste svetsa pluggar vid alla insug kaanalerna i toppen men det är svårt å bökigt, men man måste också dreva ner lådan när man gör detta, för 10% är ju inget...
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

inte värd å köpa då motorn antagligen är slut å seg som farmor i graven
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

stunt 4 life skrev:inte värd å köpa då motorn antagligen är slut å seg som farmor i graven
Varför tror du det?
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped
Inlägg: 141
Blev medlem: 4 december 2011, 19:29

Inlägg av Wennerbo »

Det med att man inte kommer få regga a-traktorer efter nyår är bara myt :) dock så har dom funderingar på att göra så att det blir vesiktningstvång på dom varge år precis som på epor :)
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

Wennerbo skrev:Det med att man inte kommer få regga a-traktorer efter nyår är bara myt :) dock så har dom funderingar på att göra så att det blir vesiktningstvång på dom varge år precis som på epor :)
Oj det blir jobbigt
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

littlebennyboi skrev:
stunt 4 life skrev:inte värd å köpa då motorn antagligen är slut å seg som farmor i graven
Varför tror du det?
85-88 har de svagare å klenare motorerne. dom har de svaga vevstakarna och är oftast slut i motorn... har en kompis som har en sån å hans klarar inte å gö en burnout stilla stående i max 2 sec.
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

littlebennyboi skrev:
streamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre :)
Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligen :)
sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

streamjr skrev:
littlebennyboi skrev:
streamjr skrev:inga svåra grejer att göra men jag rekommenderar dig till att inte göra det om du varken har kunskapen eller verktygen för att fixa det och en verkstad kommer ta sjukt mycket om dom ska fixa allt. spara ihop mer pengar och köp en som är färdig det är 1000 gånger bättre :)
Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligen :)
sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...
Men han sa ju typ 1000 spänn det låter inte som så mycket :) ?
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

littlebennyboi skrev:
streamjr skrev:
littlebennyboi skrev: Men det att lämna in den och dom sätter i dubbla och sen tar ut då ? Killen kanske vill byta traktorn mot min kinamoppe nämligen :)
sure kan du säkert få nån firma att göra men det kommer nog gå på det dubbla mot vad traktorn kostar...
Men han sa ju typ 1000 spänn det låter inte som så mycket :) ?
haha nej du får betala en bra bit över tusen spänn, lådor kostar ju minst 4000, sen vill nog firman ha ca 800+moms per timme :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Förlåt men jag garvar åt staden den säljs vid "Trosa" haha :) och ja du måste ha dubbla för att komma igenom bessen
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

http://www.blocket.se/ostergotland/A_tr ... m?ca=6&w=3

den hade jag köpt om jag var du och verkligen ville ha en traktor men inte lägga så mycket pengar :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

HondaPojkeN skrev:
zajkowski skrev:
HondaPojkeN skrev:Ang dubbla, nej inte så jobbigt å hänga dit om man kan ;) om du alldrig har gjort det eller inte har till gång te billyft å växellåds lyft så blir det dock bökigare. Och nej man måste inte bessa med dubbla men det är enklast, annars nerdrevning på växellåda eller strypa motor tex plugg i toppen , men får Max strypa 10% eller nått sånt :p

Hatt hyllan e lättare än flaket att Gö, bara å ha tillgång te svets.. Flaket måste vara centrerat över bakaxeln vid bess,
HAHAHAHHAHAHAAHHA. plugg i toppen?! Skojar du med mig?

Finns bara två sätt att göra det på
Dubbla växellådor
Dreva ner en växellåda.
nej man får stypa ca 10% utav motorns effekt med hjälp av de, man måste svetsa pluggar vid alla insug kaanalerna i toppen men det är svårt å bökigt, men man måste också dreva ner lådan när man gör detta, för 10% är ju inget...
Maxvarvet får strypas till 10% under det varvtal där motorn från början hade maxeffekt med strypningar i toppen eller annan kamaxel, gör man det kommer effekten sjunka mycket mer än 10% - antagligen försvinner snarare 70-80% av originaleffekten. Strypningen ska ju som sagt göra så motorn inte ens orkar varva längre... Inte troligt att särskilt många använder denna strypning, eftersom man samtidigt förlorar så mycket effekt, och det är rätt omständigt att göra.

Från svensk bilprovnings dokument om hur A-traktorer får byggas:
Motor
Begränsning av varvtal

Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.

Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal

Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen skall vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.

a) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket.

b) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel.

Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, ej heller begränsning. av gasreglagets rörelse.

Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut (beträffande varvtal se Fordonsdata), eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar