Varför Och Hur Dog DooD ?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Varför Och Hur Dog DooD ?

Inlägg av Vivaadam »

Som rubriken lyder "Varför och hur dog Dood (Erik Raner)"

Skriv vad du tror och ni som har fakta om kraschen skriv det gärna här för jag har aldrig fått en bra förklaring.
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

började inte hyper vobbla som fan vilket gjorde att han körde in i en stolpe?
Du kanske mer är ute varför de börja vobbla men de vet ja itne :/
han hade ju typ cykel däck :o
rip iaf..
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

han var på ett race och så i 100 knyck så började framhjulet vingla och han tappade balansen och gled in me huvet före i en betongklump. finns video på youtube
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

saile96 skrev:han var på ett race och så i 100 knyck så började framhjulet vingla och han tappade balansen och gled in me huvet före i en betongklump. finns video på youtube
Skulle du kunna länka? :o
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

det var under ett meet. kommer ej ihåg vilket.

han var som sagt 22 när det hände och hade denna när han krashade:
Bild


han kom upp i en jävla fart och framgaffeln började wobbla. var ju en vanlig cykeldämpare och hjul.
I
han körde rakt in i en stolpe och dog.


EDIT:

detta är krashen. kolla inte om ni känner att ni inte vill se.

[youtube]http:///youtube]


Tog bort victorh
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Aerox97 skrev:
saile96 skrev:han var på ett race och så i 100 knyck så började framhjulet vingla och han tappade balansen och gled in me huvet före i en betongklump. finns video på youtube
Skulle du kunna länka? :o
Varför vill du se när npn kör ihjäl sig för? Tidigare länkar till den har bara tagits bort av förklarliga skäl.. Edit: eller så länkar tsr-crew den, bra jobbat :roll: Tycker man borde fatta var gränsen går

Han hade cykeldäck och framgaffel som inte klarade av en hyperhoj är vad jag fattat det som iaf. Så framdäcket började vobbla och han körde in i en lyktstolpe vid sidan av banan...

Rättvik meet var det har jag för mig
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Tuta skrev:
Aerox97 skrev:
saile96 skrev:han var på ett race och så i 100 knyck så började framhjulet vingla och han tappade balansen och gled in me huvet före i en betongklump. finns video på youtube
Skulle du kunna länka? :o
Varför vill du se när npn kör ihjäl sig för? Tidigare länkar till den har bara tagits bort av förklarliga skäl.. Edit: eller så länkar tsr-crew den, bra jobbat :roll: Tycker man borde fatta var gränsen går

Han hade cykeldäck och framgaffel som inte klarade av en hyperhoj är vad jag fattat det som iaf. Så framdäcket började vobbla och han körde in i en lyktstolpe vid sidan av banan...

Rättvik meet var det har jag för mig
Ville inte direkt se någon köra ihjäl sig ,
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

har sett allt om när han dog undrar mer hur det hände att han började vobbla, förlåt för lite info !
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

det var rättvik meet.. jag var där..
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Rensa lite inga utube länkar om han nu!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

här har ni en tråd som jag har gjort om honom där ni kan läsa lite info om händelsen.. :( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Victorh skrev:Rensa lite inga utube länkar om han nu!
varför inte? dom som vill får kolla och det skrev jag.

har fått säkert 10 pm om att dom vill ha länk till videon.


[spoiler]Detta är klippet när han krashar. kolla inte om ni inte vill.[spoiler]!Varning![spoiler]
Här kommer den för er som vill se. han dör i klippet så kolla inte om ni inte vill![spoiler]Hoppas du är nöjd vicce! R.I.P Dood![spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DT8oC1vmjho[/youtube][/spoiler][/spoiler][/spoiler][/spoiler][/spoiler]


btw mura, tråden handlade ju om krashen. dom som vinte vill se är nu ganska grovt förberedda på att det är video på det så det är bara att sluta klicka om man inte vill se.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Hans projekttråd finns väl på MNF?
Han hade en Downhill-gaffel på från en (uppenbarligen) downhill-cykel.
Skiten klarade inte hastigheter över DooD så den började vobbla och han drog omkull in i en stolpe. Finns en "bättre" video än den PK länkade där man får se både från den vinkeln på videon PK länkade och sen från en vinkel precis framför när han börjar vobbla och bromsa ner. :cry:



EDIT: Kommer INTE länka videon till någon mer. Tyckte det var nog när en viss person skrev "Synd att man inte fick se när han träffade stolpen".
Så ingen idé att ni frågar.
Senast redigerad av p4ck den 2 juli 2012, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

för hög tyngd punk för smalt fram hjul säger jag är anledningarna till att han börja vobbla :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Han körde ca 120 blås när moppen börja vobbla för honom, pga glapp i styrlagret. Sedan på bromssträckan va de en vägbula som han körde över o där flög han över styret in i en stolpe o bröt nacken. O va död innan ambulans va på plats!
Snackade i chatten om detta för ett tag sedan! Nippertippan är förövrigt en bra person o kontakta om man undrar mer då hon pratade med "doods" far några dagar efter olyckan!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

p4ck skrev:Hans projekttråd finns väl på MNF?
Han hade en Downhill-gaffel på från en (uppenbarligen) downhill-cykel.
Skiten klarade inte hastigheter över DooD så den började vobbla och han drog omkull in i en stolpe. Finns en "bättre" video än den PK länkade där man får se både från den vinkeln på videon PK länkade och sen från en vinkel precis framför när han börjar vobbla och bromsa ner. :cry:
Skulle du kunna skicka den videon i pm?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

http://www.evigaminnen.se/minnessida/erik-raner
En minnessida för Erik -=DooD=- Raner
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

MrAndersson skrev:Han körde ca 120 blås när moppen börja vobbla för honom, pga glapp i styrlagret. Sedan på bromssträckan va de en vägbula som han körde över o där flög han över styret in i en stolpe o bröt nacken. O va död innan ambulans va på plats!
Snackade i chatten om detta för ett tag sedan! Nippertippan är förövrigt en bra person o kontakta om man undrar mer då hon pratade med "doods" far några dagar efter olyckan!
han åkte av moppen innan väg bulan.

farten är oklar vilken han hade snarare runt 100.

vart har du läst att han glapp i styr lagret?
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 september 2010, 20:28

Inlägg av Jimmye »

Var finns moppen nu? Skrot?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

potog skrev:
MrAndersson skrev:Han körde ca 120 blås när moppen börja vobbla för honom, pga glapp i styrlagret. Sedan på bromssträckan va de en vägbula som han körde över o där flög han över styret in i en stolpe o bröt nacken. O va död innan ambulans va på plats!
Snackade i chatten om detta för ett tag sedan! Nippertippan är förövrigt en bra person o kontakta om man undrar mer då hon pratade med "doods" far några dagar efter olyckan!
han åkte av moppen innan väg bulan.

farten är oklar vilken han hade snarare runt 100.

vart har du läst att han glapp i styr lagret?
120 km/h var de ..
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

vad jag fått info om hann han bara komma till meetet och parkera innan dom va tvugna att köra race. han hann alltså inte prova hojjen först och se om nått var gale
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

En massa rykten....

Det som är sant, den började vobbla. Varför? För dålig styrvinkel och för hög tungdpunkt. Samt att han inte hade lärt sig att hantera ramen än.

Så när den började vobbla till lite så blev han rädd, och satte sig upp. Vilket förvärrade vobblet. Det gjorde att han slungades av och flög rätt in i en stolpe.

Han dog senare på sjukhuset p.g.a invändiga blödningar.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Rexxy skrev:En massa rykten....

Det som är sant, den började vobbla. Varför? För dålig styrvinkel och för hög tungdpunkt. Samt att han inte hade lärt sig att hantera ramen än.

Så när den började vobbla till lite så blev han rädd, och satte sig upp. Vilket förvärrade vobblet. Det gjorde att han slungades av och flög rätt in i en stolpe.

Han dog senare på sjukhuset p.g.a invändiga blödningar.
han dog rätt så direkt på plats men han dödsförklarades först på akuten..
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Tycker någon borde låsa tråden.
Enligt mig så är det inte riktigt okej att prata om någons död då det lätt kan komma upp kommentarer som kan misstolkas.

Tråkigt nog har denna kille lämnat denna plats och har nog det jätte bra där uppe nu. Men visa lite respekt och sluta prata om kraschen.

Hoppas någon som är tillgång att låsa denna tråd förstår vad jag försöker få ut med kommentaren.
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

rasmusborg skrev:Tycker någon borde låsa tråden.
Enligt mig så är det inte riktigt okej att prata om någons död då det lätt kan komma upp kommentarer som kan misstolkas.
kan du förklara det lite bättre tack ?
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Sicket sammanträffande, satt precis och kollade lite gamla utubefilmer om detta.

Dood dog under rätvik meet i maj 2008, han var då 24 år gammal och inte 22 som någon skrev. DooD var mesta aktiv på mnf men registrerade sig även här på tsr ett par månader innan olyckan. Vet inte om det finns kvar men hans projekt låg uppe även här på tsr.

Anledningen till att han började vobbla är nog egentligen inget som kan säga säkert skulle jag tro men han hade ju en framgaffel från en cykel, dock en ganska så stabil sån men om någon nån gång fått vobbel på en cykel vet ni hur svårt det är att rätta upp sig utan att ramla.

Har inte röjt igenom hela youtube men det finns en film som inte riktigt kom ut på nätet vad jag vet, där man såg bra mycket tydligare hela krachen men anledningen till att filmen inte skulle sprida var till hänsyn av hans familj, dem har personligen bett att filmen inte skulle spridas på nätet.

Tror det var hans far och kompis Philip "riejukillen" Svärd som fortsatte hålla motorn i liv ett tag efter krachen, dock på en annan ram den gången.

För er som vill se hojen är det bara att gå in på youtube och söka på dood eller erik raner så kommer ni både få se hojen och en dålig film av krachen. Det var även cirka 120 han körde i för övrigt.

Här har vi även en intervju med honom som ni kan läsa, http://www.twostrokerider.se/intervju-med-dood/.

Vet inte heller hur det är nu men på hans tid var han iaf den bästa inom tvåtaktstrimmning och han var även oerhört skicklig på cyliderportning.
Tillhör mille!
Skriv svar