Startade den på 60% nitro ståendes på pallbockar och när man varvade ur den gick det fortfarande riktigt fett. Så, bytte till 85% nitro / 7,5% metanol / 5% olja / 2,5% vatten och då gick den helt perfekt, fortfarande ståendes på pallbockar.
Åkte ner till vägen och provade och fy helvete vilket drag det var de första 50 metrarna! Sen stendog den med detta resultatet:
Den har alltså smält runt kolvringsstoppet på insugssidan. Stiftet visar inte på att den gått snålt, den betedde sig inte som att den gick snålt och cylindern var inte varmare än att man kunde lägga handen på den.
Då cylindern klarade sig fint så blev den rengjord på alu-rester m.h.a saltsyra och sen smälldes kalaset ihop igen med en ny kolv.
Denna gången tankade jag bara 60% nitro och åkte ner till vägen igen för att prova. Fick hjulspinn i starten och sen körde jag väll 3 fullgasrepor på rad innan det blev tvärstopp i maskin och en kylarslang trycktes av.. Resultatet har vi här:
Som tur är så har cylindern klarat sig så den åker ihop igen med en gammal kolv jag har liggandes från turbotesterna.
Vad har jag då lärt mig idag? Jo, max 40-50% nitro samt bara en fullgasrepa och sen stänga av den och gå tillbaka.
Och ja, FILM finns från 60% körningen. Den kommer upp imorn eller på söndag när jag är tillbaka i stan och har en riktig internetuppkoppling.