***********************
Min högst personliga trimguide
Kommer att redovisa mina personliga erfarenheter och reaktioner från min "optimering" av min Rieju Spike med AM6 motor.
Avstrypning
* Plockat bort katalysator
Toppfart ca 50Km/H
***********************
Steg 1 - Drevning
Original
* Framdrev - 12
* Bakdrev - 48
Trim
* Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)
* Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)
Effekt:
* Toppfarten höjdes något men moppen blev svagare.
* Växel 1-2-3 känns OK men svag på högre växlar
* Toppfart ca 55Km/H
Reflektion:
* Borde nog ha väntat med drevning tills jag fått mer effekt att leka med...
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA[/youtube]
Länkar:
Guide: Byta drev[/spoiler]
***********************
Steg 2 - Sportluftfilter och nytt huvudmunstycke
Original
* Luftburk
* Huvudmunstycke 0,68
Trim
* Malossi Racing e13
* Huvudmunstycke 0,68
Effekt:
* Upplever moppen som rappare
* Toppfart ca 60 Km/H
Reflektion:
* Det går inte att byta till sportluftfilter utan att gå upp i strl på huvudmunstycket
* Moppen har fått ett "ettrigare" ljud pga sportluftfiltret
* Ökad bensin förbrukning
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 3 - Kolfiberreeds
Original
* Glasfiber 0,30 mm
Trim
* Malossi Kolfiber 0,35 mm
Effekt:
* Upplever att jag fått bättre gasrespons
* Moppen går nu 60 Km/H (testat med GPS)
Reflektion:
* Testade först med 0,30 mm kolfiber men den "bluddrar" på höga varv
* Har tjockare membran över som jag kan använda när efftekten höjs ytterligare
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 4 - Plugga ur originalröret
Original
* Original AM6
Trim
* Ta bort pluggen i avgasröret
Effekt:
* Toppfarten höjs till ca 70 km/H
* Rappare dör inte på högre varv som tidigare!
* Upplevs som mycket starkare
Reflektion:
* Avgasljudet ökade
* Insugsljudet ökade
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=N9Auzm[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 5 - Effektrör
Original
* Original AM6
Trim
* Yasuni Racing R2
Effekt:
* Toppfarten höjdes markant!
* Toppfart ca 85 Km/H
Reflektion:
* Effekten kommer på höga varv
* Saknar effekten på riktigt låga varav
* Gäller att ha en aktiv körstil och växla ofta för att ha "rätt" varvtal
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=AVRjXNrsCbU[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 6 - Cylinder
Original
* 50cc original cylinder
Trim
* Airsal 70cc
Effekt:
* Mer bottendrag
* Högre toppfart (dock ej testat med GPS ännu mätaren i botten
)
Reflektion:
* Ljudnivån höjdes ännu mera
* Kör med original förgasare och 0,92 munstycke
* Den går "hyffsat" med original förgasaren men saknar den riktiga "toppen"
TIPS
*
Länk: Perra.S Guide: Matchportning av motorblock
[spoiler][youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube][/spoiler]
***********************
[spoiler]
Steg 7 - Förgasare UNDER ARBETE
Original
* Dellorto PHVA 12mm 0,68mm huvudmunstycke
Trim
*
Effekt:
*
Reflektion:
*
***********************
Steg 8 - Tändning
UNDER ARBETE
Original
*
Trim
* Förgasare - Dellorto Black Racing PHBG 21mm förgasare
* Insug - Malossi Viton
Effekt:
* Power Wheelies och en toppfart på över 100Km/H
Reflektion:
* Resultatet blev över förväntan accellerationen och toppfarten höjdes markant!
Dellorto Black Racing PHBG 21mm
Malossi - Insugskit Viton (AM6/DER/PIA) ostrypt insugskit
Bild 01
Börja med att demontera luftfiltret
Bild 02
Kylslangarna kommer jag inte att ansluta på den nya förgasaren
Bild 03
Jag gör en liten "loop" med kylslangen
Bild 04
Lossa förgasaren från insuget
Bild 05
Lossa bensinslangen
(se till att bensinkranen är stängd)
Bild 06
Lossa gaswiren
Bild 07
Lossa chokewiren
Bild 08
Lossa gaswiren från throtteln
Bild 09
Lossa chokekolven från vajern
Bild 10
Ta bort insuget från blocket
Bild 11
Peta loss membranblocket
Bild 12
Halvvägs - Malossi Viton ostrypt insugskit
Bild 13
I med det nya membranblocket
Bild 14
Det nya ostrypta insuget monteras
Bild 15
Den nya Dellorto förgasaren
Bild 16
Chocken ska monteras
Bild 17
Chokekolven ska monteras på chokevajern
Bild 18
Justerskruven för choken
Bild 19
Chokefjädern
Bild 20
Chokekolven fästs på vajern
Bild 21
Gasvajerns tur att monteras
Bild 22
Tryck ihop fjädern och montera throtteln
Bild 23
Thotteln förs ned i förgasaren
Bild 24
Bensinslangen monteras
Bild 25
Choken monteras på förgasaren
Bild 26
Skruva fast förgasaren på insuget
Bild 27
Skruva fast choken
Bild 28
Fäst oljeslangen
Bild 29
Luftfiltret
Kontrollera sedan gasvajern om den behöver sträckas
Sedan är det bara att åka ut och gasa!
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q[/youtube]
Cylinderbyte
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os[/youtube]
Testrun 2
***********************[/spoiler]