(Fanskapet går inte igång..)Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

(Fanskapet går inte igång..)Aerox

Inlägg av kjelle »

Tjenare! handlade en aerox som inte startade, tycker jag har gjort allt jag kan för att få den att starta, men den går fanimig inte igång! :@

*Ny bensin
*Rengjord förgasare
*Prövat att ändra på luftskruven
*Nya packningar
*Letat tjuvluft överallt
*Ny kolv, rätt dimension
*Ny cdi

Moppen har kompression och gnista (Dock ganska svag!) och får bensin till förgasaren!

Men det är som att bensinen bara slipper till flottörhuset, men inte längre!? är det flottören som det är fel på?

Gnistan upplever jag som svag! vad kan det bero på?

Något mer jag ska pröva??

Hälsningar en uppgiven Kjelle som börjar bli utan tålamod!
Senast redigerad av kjelle den 28 mars 2012, 15:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

förlåt för oft men hur mäter man det?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

kjelle skrev:Tjena! hur mycket kompression behövs det för att en aerox ska starta?
har exakt 6kg, men enligt manualer mm. ska en aerox ha 7.44...
Borde det räcka?
Det är ju trotts allt ca 1/5 mindre komp, så är osäker på de! Den kommer iallafall vara riktigt svårstartad!
Jönköping skrev:förlåt för oft men hur mäter man det?
Du tar en kompmätare o gängar ner i tändstiftshålet eller bara håller över om du kan de o kickar eller drar runt elstarten!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Jönköping skrev:förlåt för oft men hur mäter man det?


med ett sånt här intstrument som man skruvar i i toppen där tändstiftet ska sitta :) man skruvar i den och kickar tills mätaren inte stiger mer och då har man fått fram vad man har för komp :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/

ont: jag tror den lär starta för jag har för mig att jag också hade runt 6kg men jag tycker att du borde se över cylindern och kolla i loppet om det ser bra ut och kolla så kolv och kolvringar är fräscha för efter jag hade renoverat min cylinder så hade jag ca 8,5 i komp och den startade mycket lättare! :)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

demmuus95 skrev:
Jönköping skrev:förlåt för oft men hur mäter man det?


med ett sånt här intstrument som man skruvar i i toppen där tändstiftet ska sitta :) man skruvar i den och kickar tills mätaren inte stiger mer och då har man fått fram vad man har för komp :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/

ont: jag tror den lär starta för jag har för mig att jag också hade runt 6kg men jag tycker att du borde se över cylindern och kolla i loppet om det ser bra ut och kolla så kolv och kolvringar är fräscha för efter jag hade renoverat min cylinder så hade jag ca 8,5 i komp och den startade mycket lättare! :)
Cylindern är nyhonad, kolv+ringar är ditmonterade för en timme sedan.. ;)
kan inte förstå vart all kompression försvinner?...
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

[spoiler]
kjelle skrev:
demmuus95 skrev:
Jönköping skrev:förlåt för oft men hur mäter man det?


med ett sånt här intstrument som man skruvar i i toppen där tändstiftet ska sitta :) man skruvar i den och kickar tills mätaren inte stiger mer och då har man fått fram vad man har för komp :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/

ont: jag tror den lär starta för jag har för mig att jag också hade runt 6kg men jag tycker att du borde se över cylindern och kolla i loppet om det ser bra ut och kolla så kolv och kolvringar är fräscha för efter jag hade renoverat min cylinder så hade jag ca 8,5 i komp och den startade mycket lättare! :)
Cylindern är nyhonad, kolv+ringar är ditmonterade för en timme sedan.. ;)
kan inte förstå vart all kompression försvinner?...
[/spoiler]

hmm.. det kanske är packboxarna som inte håller riktigt tätt då :? men testa och starta den och se hur den beter sig! :)

edit: såg nu att den inte ville starta :roll:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Kompression Aerox

Inlägg av G-son »

kjelle skrev:Tjena! hur mycket kompression behövs det för att en aerox ska starta?
har exakt 6kg, men enligt manualer mm. ska en aerox ha 7.44...
Borde det räcka?
Jag tror du blandar ihop kompressionsförhållande och kompressionstryck. För att göra situationen ännu värre finns det även två sätt att ange kompressionsförhållandet...

Kompressionstryck är just det du ser på en sådan mätare. Den visar just hur högt trycket blir i cylindern.

Kompförhållande anger skillnaden mellan volymen i cylinder+topp före komprimering vs. volymen i toppen efter komprimering. Om 50cc cylinder + 5cc topplocksvolym komprimeras till 5cc komprimeras alltså 55cc till 5cc, och eftersom 55 är 11 gånger 5 blir kompförhållandet 11:1.

Det finns en annan teori om att kompförhållandet endast ska mätas från att avgasporten stängts, vilket alltså betyder att man inte räknar med den nedre delen av cylindern. Samma 50cc cylinder som i förra exemplet kanske har 30cc volym ovanför porten, vilket betyder att 35cc komprimeras till 5cc, eller kompförhållande 7:1.

Kompressionstryck anges aldrig med två decimaler, mätarna är långt ifrån tillräckligt exakta ändå, däremot kan kompressionsförhållande enkelt räknas ut så noga.

Med andra ord tror jag att du försöker jämföra äpplen och meloner. Du måste hitta uppgifter om vilket komptryck motorn ska ha om du ska utgå från det. Personligen tycker jag att dom mätningarna är ganska oanvändbara på småmotorer just eftersom man måste ha rätt siffror att jämföra med och att mätarna är så oexakta att man vet att den visar fel men inte hur mycket... En annan femma på t.ex. bilmotorer där man har flera cylindrar, då spelar det inte så stor roll vilka siffror mätningen ger - det man vill veta är om alla cylindrar ger ungefär samma värde bara. Om en är betydligt sämre har den uppenbarligen ett problem...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

då den borde varit sliten innan då du honat så har ju det blivit lite större diameter, kan inte vara att diametern på original kolven är lite för liten nu?
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

anton96 skrev:då den borde varit sliten innan då du honat så har ju det blivit lite större diameter, kan inte vara att diametern på original kolven är lite för liten nu?
är ju inte org.kolven som sitter i, utan en 40,96mm italkit kolv som är ny!

Btw någon som vet om det kan va cdi'n som är trasig? typ att den ger gnista fasst förtidigt/försent eller förlite??
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Uppbumpning! Vill börja köra! :D
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

kicka utan tändning ett par gånger, sen startgas och kicka med tändning. på så sätt förhindrar du att den lilla bensinen som kommer i bölrjan förbränns innan det kommit i tillräckligt mycket för att få den att starta. :)
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

ta av tändstiftet å se hur de ser ut :)
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Testa att byta tändstift om du inte gjort det.
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

testa med annat tändstift också kolla så du har rätt också, startgas och kolla så den är jordad bra
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Har bytt stift och prövat X antal olika, med samma resultat= Grymt svag gnista!
Har även använt upp en startgasflaska! När man sprayar startgas så tänder den till och startar näääääääääästan! men orkar inte gå igång!....
aerox-sami skrev:testa med annat tändstift också kolla så du har rätt också, startgas och kolla så den är jordad bra

Om den är jordad var?
Användarens profilbild
tmallpro
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 11 april 2011, 15:43

Inlägg av tmallpro »

Kolla så att avgasröret inte har sotat igen. Annars kan packboxarna till vevhuset vara slut. Prova värma stiftet med en tändare eventuellt ge den en hutt. Som tidigare sagt kolla så den är ordentligt jordad samt att den inte drar tjuvluft.
Peugeot trekker säljes. : http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ler-bytes/

Lev livet ingen har endå överlevt he!
Min Peugeot trekker tkr -03:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... =tmallpros
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

tmallpro skrev:Kolla så att avgasröret inte har sotat igen. Annars kan packboxarna till vevhuset vara slut. Prova värma stiftet med en tändare eventuellt ge den en hutt. Som tidigare sagt kolla så den är ordentligt jordad samt att den inte drar tjuvluft.
Har provat både med och utan rör! :D
och att värma stiftet.. ;)
och ge huttar, och värma stiftet...

Kan ju pröva och byta packboxarna, dom är ju inte så dyra! :)
Helikopter
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2011, 12:22

Inlägg av Helikopter »

kolla hela tändningsdelen i elsystemet utifall det är något som inte sitter där det ska t.ex någon sladd som in jordar ordentligt

var ungefär samma fel som jag hade på min yamaha dt50mx attgnistan var för liten men jag bytte tändspolen sen hade jag en bra gnista men det är ju inte direkt samma i el systemet men du kan väll testa att byta cdin och kolla om det är det som är felet
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

då du sprutar in startgas så samtidigt som du kickar så håll in gasen. eftersom min neos var på exakt samma sätt då jag inte höll in gasen att den kom nästan igång men då jag höll halvgas+ så startade den mycket mycket lättare :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Detta svaret verkar ganska så långsökt, men det har iaf hänt mig :

Kollat så att tändkabeln sitter odrentligt i tändhatten? då blire ett glapp så att han inte vill starta o dyligt.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

Om du känner någon som har en aerox som funkar, så tycker jag du ska bara pröva hans/hennes cd box på din och se om de funkar, då vet du att den e dålig och så bytar du den?
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Tror nog bara att den inte startar för att den inte får bensin in i cylindern.
740Johansson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 22 februari 2012, 21:05

Inlägg av 740Johansson »

Haft samma problem med att soppan bara kommer till flottören :x men då var det membranet som inte ville öppna sig :)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Vette fan hur man multiciterar?

Har prövat med 3 olika membran, 2 olika orginal och ett Hebo!
Har splitterny cdi-box och prövar 2 olika tändboxar!
och påda tändhattarna är linmmade! ;)
zeldoman
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 november 2010, 23:50

Inlägg av zeldoman »

lämna in skiten!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

zeldoman skrev:lämna in skiten!
Känns lite onödigt dyrt, när det är billigare/roligare att fixa själv!...
Skriv svar