Trimma din 4-taktare steg för steg

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Trimma din 4-taktare steg för steg

Inlägg av HasSse666 »

Steg för steg hur du kan trimma din 4-taktare
Detta är den ordning jag rekommenderar du gör saker i om du ska trimma

TIPS
Det finns guider länkade till de flesta steg


**************** Steg för steg ****************

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic[/youtube]
Steg 1 - Avstrypning
Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke
Effekt:
Moppen kommer att gå mycket jämmnare och få lite högre toppfart.
Dock fortfarande slö acceleration

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i7GQLMijxko[/youtube]
1500rpm kopplings och tryckfjäder
Effekt:
Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
Oftast sitter det en alldeles för mjuk originalfjäder monterad

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sYfoqtmNxJA[/youtube]
Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.
Steg 2 - Byte kopplingsfjädrar och tryckfjäder


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Dk5c6eXVDh4[/youtube]
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n)
Dr.Pulley variatorvikter ca 5-6gram du får laborera lite
Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.
Du kan även få lite högre varvtal som ger lite högre toppfart

Bild
Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Effekt:
Lite högre toppfart + acc.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ml5jVRu5EiY[/youtube]
Steg 5 - Malossimultivar
En trimvariator
Effekt:
Lite högre toppfart

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G58yapnZKpQ[/youtube]
Steg 6 - Ny cylinder ,topp och kamaxel
Ger mer bottendrag och högre toppfart
63cc-72cc - så har du fortfarande en moppe med bra livslängd
Större än 72cc börjar det mesta ta stryk dessutom om du har trumbroms har du för dåliga bromsar i de flesta fall

Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart
OBS!
Kan bli dax för munstycks byte också


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N93atsKRwAc[/youtube]
Steg 7 - Trimrör
Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen
Effekt:
Ökad livslängd

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGdyVznzpqo[/youtube]
OBS! - Klippet är på en 2-taktare det är enklare att byta på en 4-taktare

Steg 8 - Ny förgasare
En PDJ18 eller PDJ19 förgasare alternativt Dellorto/Motoforce PHVA 17,5-19mm
Effekt:
Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också.

Bild
Länk: Byta slutväxel
Effekt:
Högre toppfart och bättre acc

************** Min - Shoppinglista **************

Kolla först vilka strypningar du kan plocka bort!
Sedan kan du "shoppa loss"

Steg 1 - Avstrypning
Kolla om du har en dubbel eller enkelkontakt först och köp sedan en ny CDI
Länk: Twostroke webbutik

Bild
Enkelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken

Bild
Dubbelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken
Kommentar:
Ställbar tändpunkt på ovanstående CDI´er!


Steg 2 - Kopplingsfjädrar

Bild
Hebo - Kopplingsfjädar
Kommentar:
Billiga!


Steg 3 - Variatorvikter
Bild
Dr.Pulley - Variatorvikter (Slide) 16x13
Kommentar:
Bättre än runda vikter!
Slit tåligare och du kan köra med lite lättare vikter än om du använder runda


Steg 4 - Trimvariator
Bild
Malossi - Variatorkit (Multivar)
Kommentar:
Kvalite´ men hittar du en Polini Speedcontrol som passar välj den


Steg 5 - Cylinderkit
Bild
Naraku - Cylinderkit (72cc)
OBS!
Kan bli dax för munstycks och luftfilter byte också

Kommentar:
Naraku bra grejer till bra pris


Luftfilter
Bild
Motoforce - Luftfilter (till originalbox)
Kommentar:
Diskret och billigt (personlig favorit)


Steg 6 - Koppling
Bild
Stage6 - Koppling (MKII) 107mm
Kommentar:
Ställbar koppling MYCKET prisvärd!
Vi du ta steget fullt ut köp Dr.Pulley HiT (3ggr dyrare)!


Bild
Polini - Tryckfjäderskit
Ifall det slirar i kopplingen eller du får remfladder
Kommentar:
Polini = oftast bästa valet


Steg 7 - Trimrör
Bild
Naraku - Avgassystem (Crossover) Black
Kommentar:
Snyggt 2-takts stuk (retar ofta gallfeber på "2-takts nördar" ;) )


Steg 8 - Trimförgasare
Bild
2Exteme - Förgasarkit (19mm)
Kommentar:
Bra förgasare till bra pris


Bild
Doppler - Luftfilter (Power II)
Kommentar:
Reglerbart luftflöde och tål regn bättre än de flesta öppna filter
Favorit!


Steg 9 - Drevkit

Bild
Stage6 - Primärdrev


Tips
Klicka på bilder för att komma till webbutiken


*************************************************************
OBS!
Detta är min personliga shoppinglista.
Sedan kan man alltid välja att ta lite "häftigare" grejer i vart och ett av stegen :D
JAG har testat alla grejer som jag kommenterar


PS
Du kan gärna ställa frågor till mig i denna tråd angående 4-T trim.
Senast redigerad av HasSse666 den 10 augusti 2016, 18:12, redigerad totalt 14 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 284
Blev medlem: 25 april 2011, 22:24
Ort: Bjärnum, Hässleholm

Inlägg av elias96sandberg »

Hur mycket fick du betala för allt det? :)
Dina guider är bäst :) kollar alla :D
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Haha =]

Inlägg av GHFear »

Najs! Kollar alla dina Guider på youtube :P Kul o lära sig något nytt ibland =]
realisten
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 augusti 2010, 08:15

Inlägg av realisten »

Du är kungen!
g-sport
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 juli 2011, 18:29

Inlägg av g-sport »

hej hasse skulle du kunna hjälpa mig.HAr en g-sport och undrar om du kan nåt bra trimm billig hälst
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

g-sport skrev:hej hasse skulle du kunna hjälpa mig.HAr en g-sport och undrar om du kan nåt bra trimm billig hälst
Kolla i mitt första inlägg (shoppinglistan) och sedan gör du det som står steg för steg tills du är nöjd (eller pengarna slut) :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

har en tms classic fr - 08 (mopeden är aldrig trimmad eller skruvad med, gått 27 mil) som jag hade velat få lite piggare,
har tagit bort skruven i förgasarlocket, har tänkt att ta bort skorstenen,
byta munstycke. Jag hittar ingen kabel att klippa på min cdi, ingen givare i variatorkåpan, och ingen v-ring, hylsan är slät och fin. Vart sitter min strypning?? blir galen på detta, trodde det var en baggis. Sitter den i min cdi då eller?? vart köper jag lättast en ny isåfall? på andra sidan ovanför fläkten sitter nån givare vad är den till??

Nya vikter tänkte jag beställa igår, tänkte att orginalvikterna är ju säkert ganska tunga, plockade ner allt idag för att kolla ev v ring mm
vägde dom på en digital köksvåg 5-6g pendla den mellan, vägde sedan alla 6 som vägde 34g. hur kommer detta sig?? behöver jag inte byta dom då??

Väldigt tacksam för svar.
mvh Mattias
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Hej Mattias
Är det så att du har en Klass 2 moppe (utan nummerskylt)
Så har du troligtvis en strypt CDI

Kolla om du har en dubbel eller enkel kontakt och köp en ny
Länk http://www.twostroke.se/group.asp?group=7065

Bild
Enkelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken

Bild
Dubbelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken


Variatorvikterna brukar vara tyngre original men Baotian ändrar lite då och då sin setup

Men du kan testa Dr.Pulley med vikt 5,5 gram


Bild
Dr.Pulley - Variatorvikter (Slide) 16x13

Kolla så dina vikter är 16x13mm innan du beställer
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

Får bli till att inhandla en ny CDI, mopeden är en klass 1 (med plåt)
kan det vara så att jag kanske skall gå upp en aning i vikt istället
för 5,5gram?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bara om den varvar för mycket ska du gå upp i vikt
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

hej

Monterade den nya CDI:n idag men märkte ingen skillnad alls, behöver den justeras något för det lilla jag gjort? (skorsten, skruv i förgasare och 90 munstycke)

Är det inte konstigt att det varken fanns nån v-ring, nån givare i motorkåpan eller strypt CDI.

Kan det vara så att den går halvslött pga att den bara gått 27mil?
behöver nålen i förgasaren justeras eller räcker det med att gå upp i munstycke?
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 15 februari 2008, 11:26

Inlägg av vongyllis »

hur kommer det sig att du säger att trumbromsar är för dåliga ?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

vongyllis skrev:hur kommer det sig att du säger att trumbromsar är för dåliga ?
för att dom är det :lol:

Är det bara jag som har lagt märke till att det bara är hasse som har 4-takt på forumet? o.0

jag har inte sett ngn mer 4-taktmoppe iaf..
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Förgasare mm

Inlägg av frissefrasse »

hej hasse!!

förgasaren du tipsar om i tråden verkar inte finnas kvar,
skulle denna funka lika bra?? http://www.twostroke.se/product.asp?product=17909

har du tips på variator, tryckfjäder och kopplingsfjädrar
på en avstrypt moped (Tms/baotian)


mvh Mattias
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Jepp 2extrem förgasaren har jag testat och den är bra.
Klicka på bilderna på variator och fjädrar de är de jag rekommenderar (ca 1500rpm fjädrar)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

PoWeRKinG skrev:
vongyllis skrev:hur kommer det sig att du säger att trumbromsar är för dåliga ?
för att dom är det :lol:

Är det bara jag som har lagt märke till att det bara är hasse som har 4-takt på forumet? o.0

jag har inte sett ngn mer 4-taktmoppe iaf..
jag har ne TMS classic hemma....

Men kör ju Rieju det enda rätte, allt annat kan gå och lägga sig!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

PoWeRKinG skrev: Är det bara jag som har lagt märke till att det bara är hasse som har 4-takt på forumet? o.0
jag har inte sett ngn mer 4-taktmoppe iaf..
4-taktsmopparna toppar försäljningsstatistiken år efter år så det är nog inte bara jag som har en :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

HasSse666 skrev:
PoWeRKinG skrev: Är det bara jag som har lagt märke till att det bara är hasse som har 4-takt på forumet? o.0
jag har inte sett ngn mer 4-taktmoppe iaf..
4-taktsmopparna toppar försäljningsstatistiken år efter år så det är nog inte bara jag som har en :wink:
Jag har en, även fast mitt användarnamn inte säger det. :P
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

avstrypt tms-08

Inlägg av frissefrasse »

Har precis monterat förgasare 2Extreme 19mm, satte i den vita tryckfjädern från polini, blåa kopplingsfjädrar fr Hebo och sist malossi variator med 7,0g vikter (ingick)
resultatet, mopeden fick något bättre acceleration, starkare i uppförsbackar (ökade ca 5km/h) samt ökade ca 3km/h på plan mark
vad beror det på att den inte ökade mer i topphastighet än den gjorde, gick ju ändå från 5,5g till 7,0g vikter??
skall man testa att gå ner i vikt för att få den att varva ur bättre?

nån som har koll på nedanstående saker??


Flyttade över 90munstycket som jag hade i orginalförgasaren samt orginal lågfartsmunstycke, men när mopeden står på
tomgång och man gasar till snabbt och släpper så går den ner väldigt mkt i tomgång, gasar man däremot upp den långsamt och släpper
så blir tomgången skithög en bra stund.

nån som vet mellan tummen och pekfingret vilka munstycken som borde rimma?? man skall ju byta huvudmunstycke 5-10 storlekar större när man tar bort skorstenen, lågfartsmunstycket behöver man inte byta då eller? orginal lågfartsmunstycke hur stort är det?

läste nånstans att om det känns som moppen fyrtaktar vid 1/4 gas så är lågfartsmunstycket för stort, men om det är för litet då?

//Mattias
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

7 gr är nog för tunga variatorvikter
Du har även satt en starkare tryckfjäder det kan också påverka toppfarten negativt
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

HasSse666 skrev:7 gr är nog för tunga variatorvikter
Du har även satt en starkare tryckfjäder det kan också påverka toppfarten negativt
borde jag sätta tillbaka orginalfjädern?
skall man satsa på 5,5 vikter igen eller nånstans imellan??

//Mattias
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

hej!!

Bytte förgasare på min tms classic -08 ihopp om bättre respons.
Jag bytte från Pdj18 till 2Exteme - Förgasarkit (19mm)
flyttade över 90munstycket och lågfartsmunstycket då det inte stod något på munstyckena i den nya.
Problemet som jag nu fått är att när jag skruvar in luftskruven helt så dör inte moppen, har provat med startgas och den drar inte tjuvluft.

pdj18 förgasaren dog direkt när jag provade.
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Inlägg av frissefrasse »

HasSse666 skrev:7 gr är nog för tunga variatorvikter
Du har även satt en starkare tryckfjäder det kan också påverka toppfarten negativt
Har beställt Dr Pulley 6,0g så det blev lite mitt emellan.........hoppas på det bästa,

har du koll på verkyget (WB-5582) för att lossa variatorn hur den skall monteras??
trodde när jag så den på bilden att den skall skuvas i båda hålen, men får inte det till att passa alls, fick skruva den i ett hål och ta mejseln som mothåll i det andra
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Får du den inte att passa i båda hålen så funkar det nog som du gjort :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Dr Pulley variatorvikter

Inlägg av frissefrasse »

Monterade dom nya dr pulleyvikterna idag enl videon,
hör man nån skillnad på variatorn med dessa vikterna?



mvh Mattias
frissefrasse
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2011, 13:09

Re: Dr Pulley variatorvikter

Inlägg av frissefrasse »

frissefrasse skrev:Monterade dom nya dr pulleyvikterna idag enl videon,
hör man nån skillnad på variatorn med dessa vikterna?



mvh Mattias
provade och tog isär igen för att kolla, kör man moppen olastad så vibrerar det ganska mkt, det gjorde det inte innan.

mvh Mattias
g-sport
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 juli 2011, 18:29

Inlägg av g-sport »

Tjena kungen hade tänkt beställa Dr pulley vikter 5,5 gram 16X13mm och kopplingsfjädrar medium orange till min g-sport cityhopper! är det nåt du rekommenderar?.Problemet är att jag inte vet hur mycket g det är på orginal vikterna nu.Jag vill ha både bra axx och lite mer toppfart.Hur ska jag ta mig till ?
mvh g-sport
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

trimrör? om jag inte är helt dum i huvudet så har inga 4-taktare någon krök :roll: :roll:
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

DT50rMacko skrev:trimrör? om jag inte är helt dum i huvudet så har inga 4-taktare någon krök :roll: :roll:
För att transportera bort heta avgaser effektivare så att ventilerna inte bränns

effekten bli precis som jag skriver ökad livslängd
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

g-sport skrev:Tjena kungen hade tänkt beställa Dr pulley vikter 5,5 gram 16X13mm och kopplingsfjädrar medium orange till min g-sport cityhopper! är det nåt du rekommenderar?.Problemet är att jag inte vet hur mycket g det är på orginal vikterna nu.Jag vill ha både bra axx och lite mer toppfart.Hur ska jag ta mig till ?
mvh g-sport
Min gammla cityhopper så satt det en 2t yamahamotor iallafall!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

HasSse666 skrev:
DT50rMacko skrev:trimrör? om jag inte är helt dum i huvudet så har inga 4-taktare någon krök :roll: :roll:
För att transportera bort heta avgaser effektivare så att ventilerna inte bränns

effekten bli precis som jag skriver ökad livslängd
okey! :)
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
PGO-Smurf
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:32
Ort: samma som kungen

Inlägg av PGO-Smurf »

Fin tråd!
Men när det handlar om att trimma 4T så har durationen på kammen en avgörande vikt för slutresultatet, även vinklarna och radien på kanalerna är av yttersta vikt!
Själv har jag portat toppar innom fiddysvängen i snart 10år( se C-man på fiddy.se)
Skulle vara grymt kul att kolla på en zoomer top irl!
Att få till rätt flöde är inte lätt, många tror att stora hål är samma sak som bra flöde, vilket är helt galet!
För att få ett bra flöde i en 4T motor krävs det att man nytjar tredje avgaspulsen så den sätter fart på gaserna, sedan att man har en välbereknad acelerations zon i kanalen så gaserna har max hastighet när dom skall passera ventilen!
Sen skiljer sig 4T portning en hel del från 2T portning med, när jag portat 2T motorer vill jag ha en så blank yta som möjligt medans en 4T topps har en tendens att bli turbulent i kanalen om ytan är finare änn man får med ett 280 papper!
Detta beror på att pulserna i en 4T motor är mycket kraftigare, och flödet mindre(sett till CC då).

BTW detta är mitt första inlägg på detta fora, vill inte värka som någon messersmith!
Men om någon vill lära sig mera om 4T trim e ni hjärtligt välkomna att fråga!
Mitt person bästa är 23,47hk på bakhjulet, och den motorn sitter i mitt honda Z50RD chassi (som jag har åkt dragrace med i bla belgien!)

Men nu mera åker jag PGO Big-Max till vardags(hoppas jag får rejäl fart på den med)
Användarens profilbild
JurpanS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 7 februari 2012, 17:28
Ort: Ljusterö

Inlägg av JurpanS »

Riktigt nice gör en likadann tråd för en crossmoppe/sm :P
Tystanden som uppstår när man får kärringstopp -.-
PGO-Smurf
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:32
Ort: samma som kungen

Inlägg av PGO-Smurf »

När det gäller trimrör till 4T skulle jag säga att ett trippelkonat fullflödes rör är att föredra framför något med expationskammare, skulle jag se någon med ett rör med expationskammare skulle jag garva läppen av mig!
På en 4T motor gäller det att ha rätt mottryck i extraktorn sedan skall gaserna få expandera fritt!
Mottrycket möjligör cylinderpackninsgraden, sen handlar det enbart om att ha ett rör som låter gaserna växa och accelerera maximalt(till max tillåtna DB nivå är uppnått)

Pipeworks är ett bra beräkningsprogram för 4t rör!
Kermithboy
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 maj 2012, 09:58

Tryckfjädrrbyte.

Inlägg av Kermithboy »

Hej. Jag har precis köpt mig en Kymco super 8 4t -07 med drygt 300 mil.
Jag är rätt stor i kroppen 197 cm 140 kg. Märkte vid hemkörningen att den e väldigt(!) trött i uppförsbackar. Såg i din tråd att man då kunde byta tryckfjäder så moppen orkar mer uppför. Frågan e då vilken typ av tryckfjäder ska jag byta till? Såg på twostroke.se att de fanns massa olika med olika procents hårdhet( eller hur man nu uttrycker sig :) ) Är det ngt som slits mer när man bytt tryckfjäder? Typ variatorrem ? Är remmen svår att byra förresten? Mvh: Thomas
Skriv svar