Guide: Scooterdrevning - byte slutväxel Baotian

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Scooterdrevning - byte slutväxel Baotian

Inlägg av HasSse666 »

Den här uppgraderingen rekommenderas endast för de som kör med 72cc eller mer.
En moppe som går ca 80km/h kommer att få en fartökning på ca 10%
Passar alla 50cc GY6 motorer.
Ökningen med 10% baseras på originaldrevning 52/16 och 51/15 som 90% av alla kinesiska 4-taktsmodeller har.
Satsen som används här har 52/14

Lite kort information om scooterdrevning
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.

För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:

RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

Allmän info om drevning på scooter:

Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.

Men har man tex en 70cc-cylinder med 17,5mm-förgasare kan man med fördel öka sina drev med ca 12-20% då den starkare setupen, orkar dra en högre utväxling (den kommer då få en högre toppfart, samt oftast även bättre acc)

Bild

För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:

RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)

EXEMPEL
Primärdrevet på bilden ovan 51 kuggar (markerat med rött)
Sekundärdrevet på bilden ovan 15 kuggar (markerat med grönt)
RF = (51/15)*(51/15)= 11,56 (Baotian original)
Baotian original finns även som
RF = (52/16)*(52/16)= 10,56 (Baotian original)


Nu kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.

Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart

Detta drev bör kompleteras med 70cc cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
Och RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta bereor också självklart på vilken setup man har.

Bild
Naraku har ett kit som passar de flesta Baotian
sök efter Sekundärdrev NARAKU [+10%] - GY6 139QMB/A

Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.

Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta beror också självklart på vilken setup man har.

Bild
Sprängskiss - Slutväxel 139QMA/139QMB
Nr 12 Sekundärdrevet
Nr 14 Primärdrevet

Då startar vi

Bild
Bild 1 – Demontera variatorkåpan


Bild
Bild 2 – Demontera variator och kopplingen

Bild
Bild 3 – Variator och koppling demonterade


Bild
Bild 4 - Tappa ur oljan från slutväxeln


Bild
Bild 5 - Demontera bakhjulet


Bild
Bild 6 - Demontera bromsvajern


Bild
Bild 7 –


Bild
Bild 8 – Demontera de sex bultarna som fäster växeln i motorblocket
Notera att en bult är längre än de andra se till att den hamnar på rätt ställe vid monteringen


Bild
Bild 9 – Var beredd på att fånga upp resten av oljan från slutväxeln


Bild
Bild 10 – Lossa lådan försiktigt från motorblocket


Bild
Bild 11 – Standard dreven är i 95% av fallen 52/15 Narakus drev är 52/14 som bör ge dig ca 10% högre toppfart utan att du mister någon accelleration

Bild
Bild 12 – Kullagren


Bild
Bild 13 – Narakus drevsats


Bild
Bild 14 –

Bild
Bild 15 – Det stora drevet glider av lätt som en plätt


Bild
Bild 16 – Andra drevet lika så

Bild
Bild 17 – Gamla dreven ute


Bild
Bild 18 – Glöm inte flytta över plastbrickan

Bild
Bild 19 –

Bild
Bild 20 – Brickan på plats

Bild
Bild 21 – Ta bort resterna av packningen från växellådan

Bild
Bild 22 – Montera dreven på samma sätt som du demontera dem

Bild
Bild 23 –

Bild
Bild 24 – Packning på tub

Bild
Bild 25 – Smeta ut lite packning på tub

Bild
Bild 26 – På med packningen

Bild
Bild 27 – Montera tillbaka växellådan på motorblocket se till att dreven linjerar med kullagren


Bild
Bild 28 – Använd lite gänglåsning på bultarna

Bild
Bild 29 – Dra åt bultarna fyll på olja I slutväxeln kolla efter läckage


Bild
Bild 30 – Montera hjulet

Bild
Bild 31 – Montera variator, koppling och bromsvajern

Bild
Bild 32 – Montera variatorkåpan


Klappat och klart!
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

ska man inte fylla på någon växellådsolja? :O

skule vara bra enligt mig ;)
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

PoWeRKinG skrev:ska man inte fylla på någon växellådsolja? :O

skule vara bra enligt mig ;)
läs texten efter bild 29..
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Vivven skrev:
PoWeRKinG skrev:ska man inte fylla på någon växellådsolja? :O

skule vara bra enligt mig ;)
läs texten efter bild 29..
oj, läste visst inte så noga ;)
Skriv svar