Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Jennyclasson skrev:är det ingen här som har en OPEL a traktor som vill säljas eller finns det bara volvorääägers här eller ? för jag är duktigt suugen på en opel a traktor men pappa orkar inte bygga en till mig ;)
Är du lat din jävel? bygg den själv! Dessutom är Opel ett olämpligt objekt att bygga på.
Det är bara typ storoplarna att välja på. Och dem har till 90% automatlåda.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

jag ska ju självklart försöka fixa så mkt jag kan själv men det är inte så jävla lätt för att jag vet inte hur.. men jag ska inte ha automatare, jag tycker inte att opel är ett olämpligt objekt och jag vill ha en opel !
ooopel! :D
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

och föresten så är det inte alls så vanligt att opel är automatare serrö
ooopel! :D
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Jennyclasson skrev:och föresten så är det inte alls så vanligt att opel är automatare serrö
Skaffa nån Opel Pick up i så fall och hiva ner en B20 och manuell låda.
Tyvärr är väldigt många oplar framhjulsdrivna. Urvalet av passande modeller är litet. Dem stora sexorna är nästan alltid med handikapplåda.

Dessutom är rost ett gigantiskt problem på äldre oplar, bara så du vet.

undvik manta om du inte vill bli skinnflådd av opelfantasterna.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

jag vill inte ha framhjulsdrivet heller , men jag tänker inte ha en volvo motor absolut inte ! men en ascona eller manta eller rekord är ju tillexempel inte framhjulsdrivna, det är ju bara ascona c som är framhjulsdriven och jag har tänkt mig en äldre opel , och jag skiter i vad opelfantasterna säger för jag tänker inte ta precis världens finaste manta t att bygga a traktor av jag är inte dum i huvudet utan jag ska ta en risig och fixa iordning eller något så det kommer inte vara ett problem
ooopel! :D
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Jennyclasson skrev:jag vill inte ha framhjulsdrivet heller , men jag tänker inte ha en volvo motor absolut inte ! men en ascona eller manta eller rekord är ju tillexempel inte framhjulsdrivna, det är ju bara ascona c som är framhjulsdriven och jag har tänkt mig en äldre opel , och jag skiter i vad opelfantasterna säger för jag tänker inte ta precis världens finaste manta t att bygga a traktor av jag är inte dum i huvudet utan jag ska ta en risig och fixa iordning eller något så det kommer inte vara ett problem
Ge fan i att kapa en Manta till nån traktorj*vel. Asconor och rekordar vimlar det av, mantor är jävligt ovanliga!
Forumets nippertippa! Puss på er!
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

om jag vill ha en manta så vill jag
ooopel! :D
Användarens profilbild
tlllm
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 12 maj 2010, 21:53

Inlägg av tlllm »

håller med, förstör inte en manta med att kappa den, dom är finna och borde behållas som dom är
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

ifall jag ska ha en manta så ska det va invändigt flak inget utvändigt , är det invändigt så går det alltid att göra tillbaka den till en vanlig bil sen
ooopel! :D
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Jennyclasson skrev:ifall jag ska ha en manta så ska det va invändigt flak inget utvändigt , är det invändigt så går det alltid att göra tillbaka den till en vanlig bil sen
Går ej!
En gång traktor = går ej att återregga som bil, inte personbil i alla fall. Så tänk på det. vet flera som försökt återregga Duetter som vart traktorreggade. går ej!
För personbilreggning gäller inga tidigare godkännaden, mm. längre. Det är vad jag vill säga att man förstör ovanliga bilar om man bygger om dem till trallor. dem kan ALDRIG mer bli personbilar. Du kan få in den som lätt lastbil i bästa fall. och då måste du ha ett flak i fullstorlek, det vill säga max två sittplatser, och 180 cm långt flak, om karossen tillåter det.

Dessutom är invändigt flak inte längre tillåtet, utan du MÅSTE kapa den, oavsett hur det gör bilen fulare. Okapade går inte längre att regga.

Så du bör nog tänka om, och det ordentligt. Kapa sönder något mer vanligt, typ en 240, 740, eller någon annan dussinbil det finns många av.
Sett bl.a. en äldre B** 5-serie dem hade kapat till tralla med diesel. Gick jävligt billigt och var ändå bra byggd.
För jag lovar att du kommer att finna att jag har jävligt rätt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Jennyclasson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:58

Inlägg av Jennyclasson »

jag kan hålla med om att det är bättre att bygga om en 740 240 eller någon annan som är vanlig , men det är det som är grejen , det är FÖR vanligt, man vill ha något fint och orginelt , och sen så finnsd et vissa a traktorer som är lagligt okapade , och om man får tag i en sån så går det att reg besikta den som vanlig bil, står tillexempel en ascona a traktor som är lagligt okapad på blocket just nu så gå och och kolla där om du inte tror mig, står i papprerna att den är lagligt okapad
ooopel! :D
Användarens profilbild
tlllm
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 12 maj 2010, 21:53

Inlägg av tlllm »

om jag mins ret så var det äfter 2002 eller 2003 så fick man inte göra dom uten flack längre.
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

från 2003 fick man inte registrera okapade traktorer de skulle ha "pick-up" konstruktion, alltså går det inte att regga en bil till okapad längre!
Men du kan köpa en som var reggad innan 2003 som är okapad som t.ex min 140!
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Jennyclasson skrev:jag kan hålla med om att det är bättre att bygga om en 740 240 eller någon annan som är vanlig , men det är det som är grejen , det är FÖR vanligt, man vill ha något fint och orginelt , och sen så finnsd et vissa a traktorer som är lagligt okapade , och om man får tag i en sån så går det att reg besikta den som vanlig bil, står tillexempel en ascona a traktor som är lagligt okapad på blocket just nu så gå och och kolla där om du inte tror mig, står i papprerna att den är lagligt okapad
Det är inte karossen som avgör, utan avgasnormer, krockprovsbestämmelser, mm. och dem bortfaller, även om den är okapad. Därav omöjligt att återregga till bil. Du måste alltså kunna bevis att den uppfyller miljönormer, mm. och det kostar tiotusentals kronor, OM du övehuvudtaget lyckas.
Forumets nippertippa! Puss på er!
maxxripe
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2010, 21:56

Inlägg av maxxripe »

Tjennare epa räggers...
Har tittat på en pickup nu ett tag, det jag undrar över är att om det blir några extra besiktninger eftersom den inte har varit besiktad sedan 04..
eller om de är bara reg bess.
(:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

maxxripe skrev:Tjennare epa räggers...
Har tittat på en pickup nu ett tag, det jag undrar över är att om det blir några extra besiktninger eftersom den inte har varit besiktad sedan 04..
eller om de är bara reg bess.
Det är bara regbess efter att du byggt om. du skall ju ändå bygga om den ju?
Forumets nippertippa! Puss på er!
maxxripe
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2010, 21:56

Inlägg av maxxripe »

Skåningens-handelsbod skrev:
maxxripe skrev:Tjennare epa räggers...
Har tittat på en pickup nu ett tag, det jag undrar över är att om det blir några extra besiktninger eftersom den inte har varit besiktad sedan 04..
eller om de är bara reg bess.
Det är bara regbess efter att du byggt om. du skall ju ändå bygga om den ju?
Okej, Det enda som ska göras är att fixa dubbla lådor och bygga flak =p
När dom gör regbess kollar dom även bromsar,rost osv, Eller bara dubla lådor//Hastighet varv. Flak, och hathylla?
(:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

maxxripe skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
maxxripe skrev:Tjennare epa räggers...
Har tittat på en pickup nu ett tag, det jag undrar över är att om det blir några extra besiktninger eftersom den inte har varit besiktad sedan 04..
eller om de är bara reg bess.
Det är bara regbess efter att du byggt om. du skall ju ändå bygga om den ju?
Okej, Det enda som ska göras är att fixa dubbla lådor och bygga flak =p
När dom gör regbess kollar dom även bromsar,rost osv, Eller bara dubla lådor//Hastighet varv. Flak, och hathylla?
I samband med reggbess gör de en hel besiktning i vilken även inkluderar byggteknik, bromsar, mm, så de uppfyller normerna, så ett bra tips är att även ge det säkerhetsmässiga sitt, rost i bärande delar blir det nerslag på direkt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Weelie
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 juli 2010, 10:57

Inlägg av Weelie »

Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Weelie skrev:Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Det är en rak4 till att börja med, motorn är en lätt högvarvig sak som kanske inte kan sägas vara optimala maskinen i en tralla. Hittar du en dieselsnurra, lyft i en sådan i så fall

är en liten kaross, och ser ganska tokig ut kapad troligen Men du är nog en av få som törs kapa en dylik.

Lyyycka till!
Forumets nippertippa! Puss på er!
Fikon
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 oktober 2009, 19:10

Inlägg av Fikon »

volvo_adde skrev:nån som vill fixa epaträff till alla tsr räggers? :D
hade varit så jävla gött! Helst i skåne, hehe ;D
Användarens profilbild
Weelie
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 juli 2010, 10:57

Inlägg av Weelie »

Weelie skrev:Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Råkade skriva fel :oops:
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Hade tänkt köpa mig denna a-traktor

http://www.blocket.se/vasterbotten/Volv ... m?ca=2&w=3


Men jag måste köpa dubblalåder då men passer denna på den då?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Du ... m?ca=2&w=2
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Skåningens-handelsbod skrev:
Weelie skrev:Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Det är en rak4 till att börja med, motorn är en lätt högvarvig sak som kanske inte kan sägas vara optimala maskinen i en tralla. Hittar du en dieselsnurra, lyft i en sådan i så fall

är en liten kaross, och ser ganska tokig ut kapad troligen Men du är nog en av få som törs kapa en dylik.

Lyyycka till!
Man ska icke varva diesel :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

bensinskalle skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Weelie skrev:Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Det är en rak4 till att börja med, motorn är en lätt högvarvig sak som kanske inte kan sägas vara optimala maskinen i en tralla. Hittar du en dieselsnurra, lyft i en sådan i så fall

är en liten kaross, och ser ganska tokig ut kapad troligen Men du är nog en av få som törs kapa en dylik.

Lyyycka till!
Man ska icke varva diesel :mrgreen:
skall man inte nej, men den är ett betydligt bättre alternativ än bensinmotorn i en traktor.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 3 mars 2009, 15:47

Inlägg av xps_martin »

bensinskalle skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Weelie skrev:Undrar om min bmw 320i årsm 82 är ett vättigt projekt över vintern.
Har inte sätt någon så jag undrar om den är lämplig som atraktor det sitter en 127 hästars orinal v4 med inprut i den nu.
Är det en lämplig snurra?
Det är en rak4 till att börja med, motorn är en lätt högvarvig sak som kanske inte kan sägas vara optimala maskinen i en tralla. Hittar du en dieselsnurra, lyft i en sådan i så fall

är en liten kaross, och ser ganska tokig ut kapad troligen Men du är nog en av få som törs kapa en dylik.

Lyyycka till!
Man ska icke varva diesel :mrgreen:
ahah kom å tänka på [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM[/youtube]
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Riejumrx skrev:
volvo_adde skrev: mitt emellan allt :D
haha..var blir de ? :lol:
småland -> jönköping -> Elmia! brukar vara flera meets ( mässor ) där.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Tjenare,¨
ska kanske bygga epa på en iveco med öppet flak, vi får den gratis.
frågan är får man förkorta ramen? vet man fick det förr, men nu?
Har sökt men hittar inte nått!'
tack på förhand!

Edit: Det är en ''skåpbil'' med öppet flak.
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

Maltyboy skrev:Tjenare,¨
ska kanske bygga epa på en iveco med öppet flak, vi får den gratis.
frågan är får man förkorta ramen? vet man fick det förr, men nu?
Har sökt men hittar inte nått!'
tack på förhand!

Edit: Det är en ''skåpbil'' med öppet flak.
Du menar en pickup? Om inte, lägg upp en bild. En bild förklarar mer än ord :).
En a-traktor ska numera se ut som en pickup
Användarens profilbild
SW3DEN
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 december 2010, 20:54
Ort: Märsta

Inlägg av SW3DEN »

nån som ska till a-traktor träffen i uppsala i kväll
Användarens profilbild
jonssson13
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 maj 2011, 13:19

Inlägg av jonssson13 »

Nån som har nån fin liten epa / a-traktor runt 20k ? :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

jonssson13 skrev:Nån som har nån fin liten epa / a-traktor runt 20k ? :)
inte jag men www.blocket.se har nog ska du se ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Bygger medbringare fall någon ska bygga dubbla lådor!

http://30traktor.egetforum.se/saljes-me ... 21680.html
:roll:
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Bild

Så gör man om man ska köpa en moppe ;) haha :D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Upp med tråden, är det inga som är kör traktor eller ens är sugna? Ska själv spara ihop till en riktigt fin 740 eller något :)
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar