Vilken spel-dator är bäst?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

vilken är bäst?

1.
27
100%
 
Antal röster: 27

Användarens profilbild
twooky
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 augusti 2010, 12:08
Ort: Örebro

Vilken spel-dator är bäst?

Inlägg av twooky »

Tja! Ska snart köpa speldator och undrar vilken av de här två som är bäst och varför?


1.http://webshop.multitech.se/PartDetail. ... 4;c:100099

2.http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6157788


Tacksam för svar :D
Hyper - Midrace - Sport - Effektrör - Avstrypt - Orginal - Cpi
Användarens profilbild
Korken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 29 mars 2011, 19:18

Inlägg av Korken »

1:an skulle nog jag satsa på, den har bättre processor och mer ram, men dock lite lite sämre grafikkort än pavilion om jag minns rätt.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

välj 1 an, 1gb i grafik och du klara dom flästa spelen och allt de andra e grymt, köp inte någon hp elr någon sån märkes datan, för då e det låst bios och då kan du inte klocka dom och dom är allmänt tråkiga.
Användarens profilbild
Eric_9801
Avstängd
Inlägg: 173
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30
Ort: Onsala

Inlägg av Eric_9801 »

Jag skulle också ta 1:an för att allt var bättre typ, grafikkortet på hpn behöver inte vara bättre bara för det är 2gb ist för en? 1ans grafikkort var ju
GDDR5 det andra ganske var av en segare hastighet men det går ju alltid att clocka. JAG tycker att ettans chassi va grymt fult
Användarens profilbild
Fiphen
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 9 april 2011, 20:15

Inlägg av Fiphen »

Köp den här istället, billigare men du måste köpa windows 7 till denna data

http://greattech.se/product.html/gamer- ... ory_id=267 :D
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 12 juni 2011, 09:43
Ort: Hassela
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

1.an verkar vara bättre
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

1:an men du får mer för pengarna om du bygger en dator själv enligt mig.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 737
Blev medlem: 6 oktober 2009, 23:07
Ort: Falun

Inlägg av kevinspeedfight »

1:an är klart bäst, processorn är mkt bättre än vad datan nr2 har. sen så är chassit på 1:an ett spelchassi som ger mkt bättre kylning. dock så har data nr 1 1gig i minne på grafikkortet och data nr2 har 2gig men 1gig det räcker gott och väl. 2gig är bara bra om man ska köra med flera skärmar samtidigt, annars är det helt onödigt och så har data nr1 mer ram minne oxå. så ingen snack om saken. kör på 1:an
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

skulle inte kpa ngt avdera
skulle bygga själv


den datorn du köper för 10K
köperjag för 7 K

eller så får jag en dubbelt så bra för exakt samma peng :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

jag köpte en acer aspire 7552G. den kostade 6500 kr, grymt nöjd. Amd phaenom x4 2ghz, 4gb grafik, 1,5tb hdd, 6gb dd3 ram
EDIT: angående vilken data du ska ha ta 1an helt klart inget snack om saken
Kommentera mina bilder:)
Fjönixägg
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 april 2011, 20:07

Inlägg av Fjönixägg »

Fan vad folk kollar på minnet då..
Tvåan suger utav den anledning att det är en märkesdator, märkesdatorer brukar alltid vara dyrare kass prestanda för priset.

Så ettan är ett givet val, annars rekommenderar jag dig Sweclockers.com där det finns folk som har koll, om man jämför med TSR.

Pontusandersson95 skrev:jag köpte en acer aspire 7552G. den kostade 6500 kr, grymt nöjd. Amd phaenom x4 2ghz, 4gb grafik, 1,5tb hdd, 6gb dd3 ram
EDIT: angående vilken data du ska ha ta 1an helt klart inget snack om saken
Grafikkortet är inget att hänga i granen, samma med prollen, sen är det en laptop?
Min farmor skulle bli nöjd med en dator från 2003 som är värdelös, eftersom hon inte har någon bra dator, så definiera nöjd.
Nöjd att du kan porrsurfa och kolla på Youtube? Nöjd över att du kan maxa Call of Duty Black Ops, Crysis 3 osv?


willemedDERBIN skrev:skulle inte kpa ngt avdera
skulle bygga själv


den datorn du köper för 10K
köperjag för 7 K

eller så får jag en dubbelt så bra för exakt samma peng :)


Wow alltså, lika bra dator för sju tusen kronor, men en dubbelt så bra dator för tre tusen kronor extra.
Lust att visa mig den setupen? Inkludera montering och OS då tack.
därbi
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 april 2011, 15:46

Inlägg av därbi »

http://www.inet.se/kundvagn/visa/561172/dator
Köp den! Den är bättre än båda datorerna du länka:)
Senast redigerad av därbi den 25 juni 2011, 18:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Bygg själv = billigare, fast 1:an va riktigt bra ifall du bortser ifrån grafikkortet som va sådär!
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Ettan, I5 är bättre för spel än I7

Jag ska köpa ny dator i höst och denna gång bygger jag själv, då vet man exakt vilka delar man har, man kan bygga datorn precis så man vill och den blir mycket mer personligt, plus att alla färdigbyggda datorer suger ;)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Alla som skrivit att 1an är bättre speldator har FEL!

2an har BÄTTRE grafikkort vilket gör den bättre i spel och I7 är väldigt mkt overkill om du bara ska spela! :D

Men innan du köper något så tycker jag du ska kolla på dom stora onlinedatorbutikerna som:

http://www.inet.se/
http://www.komplett.se/
http://www.alina.se/
http://www.dustinhome.se/

Den här rekommenderar jag starkt om du inte vill bygga själv.
Finns ingen som säljer något likvärdigt under 10k.
http://www.inet.se/artikel/1517097/taur ... i-i5-2500k


Fråga gärna mig om du undrar något, har pysslat med datorer sen jag var 3 år gammal :D
Fjönixägg
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 april 2011, 20:07

Inlägg av Fjönixägg »

ValoPallo skrev:Ettan, I5 är bättre för spel än I7

Jag ska köpa ny dator i höst och denna gång bygger jag själv, då vet man exakt vilka delar man har, man kan bygga datorn precis så man vill och den blir mycket mer personligt, plus att alla färdigbyggda datorer suger ;)
I5an är inte bättre för spel än vad I7an är, I7an är overkill ifall han bara spelar lite skit spel såsom CS, Tibia, Runescape osv..
Kör man tyngre spel på hög grafik så är I7a att föredra..

Pontooz skrev:Alla som skrivit att 1an är bättre speldator har FEL!

2an har BÄTTRE grafikkort vilket gör den bättre i spel och I7 är väldigt mkt overkill om du bara ska spela! :D

Men innan du köper något så tycker jag du ska kolla på dom stora onlinedatorbutikerna som:

http://www.inet.se/
http://www.komplett.se/
http://www.alina.se/
http://www.dustinhome.se/

Den här rekommenderar jag starkt om du inte vill bygga själv.
Finns ingen som säljer något likvärdigt under 10k.
http://www.inet.se/artikel/1517097/taur ... i-i5-2500k


Fråga gärna mig om du undrar något, har pysslat med datorer sen jag var 3 år gammal :D
Att du rekommenderar honom en märkesdator visar ju bara hur myyyycket koll du har på dina saker..
Prestandan han får för det priset är inte värt det öht, visst grafikkortet är lite sämre, men TS har fortf inte sagt vad han ska spela eller göra med den, ska han surfa, spela CS, Crysis 3 osvosv..

Men tvåan är fortfarande ett dåligt val om man jämför med etta.
Sen är grafikkortet inte allt..
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Fjönixägg skrev:
ValoPallo skrev:Ettan, I5 är bättre för spel än I7

Jag ska köpa ny dator i höst och denna gång bygger jag själv, då vet man exakt vilka delar man har, man kan bygga datorn precis så man vill och den blir mycket mer personligt, plus att alla färdigbyggda datorer suger ;)
I5an är inte bättre för spel än vad I7an är, I7an är overkill ifall han bara spelar lite skit spel såsom CS, Tibia, Runescape osv..
Kör man tyngre spel på hög grafik så är I7a att föredra..

Pontooz skrev:Alla som skrivit att 1an är bättre speldator har FEL!

2an har BÄTTRE grafikkort vilket gör den bättre i spel och I7 är väldigt mkt overkill om du bara ska spela! :D

Men innan du köper något så tycker jag du ska kolla på dom stora onlinedatorbutikerna som:

http://www.inet.se/
http://www.komplett.se/
http://www.alina.se/
http://www.dustinhome.se/

Den här rekommenderar jag starkt om du inte vill bygga själv.
Finns ingen som säljer något likvärdigt under 10k.
http://www.inet.se/artikel/1517097/taur ... i-i5-2500k


Fråga gärna mig om du undrar något, har pysslat med datorer sen jag var 3 år gammal :D
Att du rekommenderar honom en märkesdator visar ju bara hur myyyycket koll du har på dina saker..
Prestandan han får för det priset är inte värt det öht, visst grafikkortet är lite sämre, men TS har fortf inte sagt vad han ska spela eller göra med den, ska han surfa, spela CS, Crysis 3 osvosv..

Men tvåan är fortfarande ett dåligt val om man jämför med etta.
Sen är grafikkortet inte allt..
Är du helt sne eller? Först undrar jag om du ens läst inlägget?
Killen bad om en speldator och då kan man ju anta att det är ALLA spel eftersom han inte specificerat sig?
I5 är designad för spel.
I7 är designad för tunga program för folk som jobbar med sina datorer eller använder dom extremt mycket i program som använder multithreading.
Bara att du skriver en sån sak bevisar att du inte har någon koll alls!

Sen har jag inte rekommenderat någon märkesdator, skrev bara vilken som var bäst för ändamålet "speldator" av dom 2 som han själv hittat.

Den dator som jag rekommenderade var en dator som Inet har. Dom har samlat ihop olika kraftfulla delar i olika paket och sen säljer dem de datorerna i olika (pris)klasser, fast färdigmonterade.
Datorn jag länkade är oslagbar som färdigmonterad dator i den prisklassen.

Kom med något bättre istället för att gnälla+massa skitsnack?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Eric_9801 skrev:Jag skulle också ta 1:an för att allt var bättre typ, grafikkortet på hpn behöver inte vara bättre bara för det är 2gb ist för en? 1ans grafikkort var ju
GDDR5 det andra ganske var av en segare hastighet men det går ju alltid att clocka. JAG tycker att ettans chassi va grymt fult
Vem i helvete bryr sig om chassit utom neon-galna p12or.. :?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

ktm_danielsson skrev:
Eric_9801 skrev:Jag skulle också ta 1:an för att allt var bättre typ, grafikkortet på hpn behöver inte vara bättre bara för det är 2gb ist för en? 1ans grafikkort var ju
GDDR5 det andra ganske var av en segare hastighet men det går ju alltid att clocka. JAG tycker att ettans chassi va grymt fult
Vem i helvete bryr sig om chassit utom neon-galna p12or.. :?
Jag :D
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

ValoPallo skrev:
ktm_danielsson skrev:
Eric_9801 skrev:Jag skulle också ta 1:an för att allt var bättre typ, grafikkortet på hpn behöver inte vara bättre bara för det är 2gb ist för en? 1ans grafikkort var ju
GDDR5 det andra ganske var av en segare hastighet men det går ju alltid att clocka. JAG tycker att ettans chassi va grymt fult
Vem i helvete bryr sig om chassit utom neon-galna p12or.. :?
Jag :D
Jag :D
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

De flesta "märkes datorer" slänger vanligtvis in en lite bättre processor men ett mycket sämre grafik kort (tjäna pengar).

Om man spelar, är detta ingen bra idé, grafik kortet är viktigast, MEN, om processorn är allt för klen blir det en "flaskhals" och gör att man inte man kan ta ur all prestanda ur grafik kortet. En bra liknelse är en moppe som har strypning i avgasröret!
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Och vilken dator som är bäst beror ju på vilka spel du ska spela... Ska du spela Metro 2033 pallar ingendera och ska du spela Runescape pallar till och med min garagedator... nästan....
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Alla som TROR att i5 är bättre än i7 är helt fuckade... i7 är Bra mycket bättre! i3 är till budget datorer (bra allround) i5 är bra processor för pengarna (till spel och applikationer) i7 är till RIKTIGT TUNGA SPEL OCH APPLIKATIONER (MONSTERRR) sådär där har ni på ett ungefär vad processorerna är kapabla till!

Nya i7 2600K tror jag det är, den är asgrym att overklocka har för mig att man kunde få upp den i 6ghz utan problem. Men som sagt Först kommer i3 som är sådär, sen i5 som är ganska bra till allt och efter det kommer värstingen i7 som är bäst i världen på allt "OWNED".
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Fjönixägg
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 april 2011, 20:07

Inlägg av Fjönixägg »

Tullis skrev:De flesta "märkes datorer" slänger vanligtvis in en lite bättre processor men ett mycket sämre grafik kort (tjäna pengar).

Om man spelar, är detta ingen bra idé, grafik kortet är viktigast, MEN, om processorn är allt för klen blir det en "flaskhals" och gör att man inte man kan ta ur all prestanda ur grafik kortet. En bra liknelse är en moppe som har strypning i avgasröret!
Inkludera även överpriset på alla komponenter, samt priset tex Siba ska ha för att sälja den, eftersom de måste gå med en viss visst per såld vara osv..
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Blir nästan gråtfärdig av den låga kompetensen som en del försöker "skina" med i tråden...

Kör på en Intel I5, ATi 6950/Nvidia 560Ti grafikkort och 8gb ram så har du en grym dator att spela på sen för runt 10000, istället för att köpa "allt det värsta för 25000" för att sen behöva uppgradera om några år ändå. :)

Skillnaden på att köra en i7 istället för i5 i spel är så extremt liten att det är omöjligt att märka det i dagens spel!
Fjönixägg
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 april 2011, 20:07

Inlägg av Fjönixägg »

Pontooz skrev:Blir nästan gråtfärdig av den låga kompetensen som en del försöker "skina" med i tråden...

Kör på en Intel I5, ATi 6950/Nvidia 560Ti grafikkort och 8gb ram så har du en grym dator att spela på sen för runt 10000, istället för att köpa "allt det värsta för 25000" för att sen behöva uppgradera om några år ändå. :)

Skillnaden på att köra en i7 istället för i5 i spel är så extremt liten att det är omöjligt att märka det i dagens spel!
Köper du en dator för 25.000 så är det ganska vassa grejer, och du lär inte behöva uppgradera den på 4-6 år garanterat, så sluta snacka nu killen..
Nu bevisade du din låga kompetens bara..
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Speedy1FTW skrev:Alla som TROR att i5 är bättre än i7 är helt fuckade... i7 är Bra mycket bättre! i3 är till budget datorer (bra allround) i5 är bra processor för pengarna (till spel och applikationer) i7 är till RIKTIGT TUNGA SPEL OCH APPLIKATIONER (MONSTERRR) sådär där har ni på ett ungefär vad processorerna är kapabla till!

Nya i7 2600K tror jag det är, den är asgrym att overklocka har för mig att man kunde få upp den i 6ghz utan problem. Men som sagt Först kommer i3 som är sådär, sen i5 som är ganska bra till allt och efter det kommer värstingen i7 som är bäst i världen på allt "OWNED".
Nu tänker du mainstream här....

I3: Skitprocessor, passar bra i bärbara eller om man inte orkar betala

Den stora skillnaden ligger mellan I5 och I7, den senaste Sandy Bridge I5 har två kärnor, och den senaste Sandy Bridge I7 har fyra kärnor

Spel använder få kärnor, så en I5 kommer att utnyttjas till 100 % medans en I7 med 4 kärnor bara använder en till två kärnor, alltså 25-50 % av hela kapaciteten

I7 är bra om man kör mycket Multitasking, typ videokonvertering och fysiksimulering och what not, men en I5 räcker gott och väl till gaming
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 20 augusti 2010, 17:44
Ort: Nybro

Inlägg av YamahaFille »

Om jag vågar uttrycka mig i denna tråden så tycker JAG iaf att du ska köra på första datorn du länkade om du nu måste det.

Men..
Det absolut bästa du kan göra är att bygga ihop en egen genom att slänga i hop en kundvagn med allt du behöver, Nätagg, moderkort mm.

Jag kan garantera att du får mer för pengarna, men om du känner att du är osäker på vad du ska ha och hur du gör vid bygget och så, så ska du ju såklart köpa en ihopmonterad dator.

Tack för mig!
Bild
Bild
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Fjönixägg skrev:
Pontooz skrev:Blir nästan gråtfärdig av den låga kompetensen som en del försöker "skina" med i tråden...

Kör på en Intel I5, ATi 6950/Nvidia 560Ti grafikkort och 8gb ram så har du en grym dator att spela på sen för runt 10000, istället för att köpa "allt det värsta för 25000" för att sen behöva uppgradera om några år ändå. :)

Skillnaden på att köra en i7 istället för i5 i spel är så extremt liten att det är omöjligt att märka det i dagens spel!
Köper du en dator för 25.000 så är det ganska vassa grejer, och du lär inte behöva uppgradera den på 4-6 år garanterat, så sluta snacka nu killen..
Nu bevisade du din låga kompetens bara..
Nej, för grafikkort blir otroligt mycket bättre så snabbt och nya platformar utvecklas, så fort att din dator kommer anses gammal och ha tappat minst 60% av värdet inom dom åren.

Köper han en I5 kommer han inte behöva uppgradera på ca 5 år heller. Bara skaffa nytt grafikkort.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

YamahaFille skrev:Om jag vågar uttrycka mig i denna tråden så tycker JAG iaf att du ska köra på första datorn du länkade om du nu måste det.

Men..
Det absolut bästa du kan göra är att bygga ihop en egen genom att slänga i hop en kundvagn med allt du behöver, Nätagg, moderkort mm.

Jag kan garantera att du får mer för pengarna, men om du känner att du är osäker på vad du ska ha och hur du gör vid bygget och så, så ska du ju såklart köpa en ihopmonterad dator.

Tack för mig!
Om man känner sig osäker på att montera ihop datorn själv är det bara att anlita den lokala datanörden (Såna som jag) :D
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Eric_9801
Avstängd
Inlägg: 173
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30
Ort: Onsala

Inlägg av Eric_9801 »

ktm_danielsson skrev:
Eric_9801 skrev:Jag skulle också ta 1:an för att allt var bättre typ, grafikkortet på hpn behöver inte vara bättre bara för det är 2gb ist för en? 1ans grafikkort var ju
GDDR5 det andra ganske var av en segare hastighet men det går ju alltid att clocka. JAG tycker att ettans chassi va grymt fult
Vem i helvete bryr sig om chassit utom neon-galna p12or.. :?
jag bryr mig,jag vill inte ha en jävla lysande plastboll till chassi??
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

ValoPallo skrev:
Nu tänker du mainstream här....

I3: Skitprocessor, passar bra i bärbara eller om man inte orkar betala

Den stora skillnaden ligger mellan I5 och I7, den senaste Sandy Bridge I5 har två kärnor, och den senaste Sandy Bridge I7 har fyra kärnor

Spel använder få kärnor, så en I5 kommer att utnyttjas till 100 % medans en I7 med 4 kärnor bara använder en till två kärnor, alltså 25-50 % av hela kapaciteten

I7 är bra om man kör mycket Multitasking, typ videokonvertering och fysiksimulering och what not, men en I5 räcker gott och väl till gaming
Nu tänker du väldigt konstigt.
i5an sockel 1155 (sandy bridge) har endast 4 kärnor (i3an har 2).
i7an har också 4 kärnor dock med HT (ger upp till 8 logiska kärnor) men har lite mer lull lull som mer cach minne etc, som i en vanlig speldator inte behövs!

Att ha 4 kärnor är ingen nackdel. Visst, spelet kanske eventuellt bara stödjs utav två kärnor. Men alla bakgrundsprogram behöver också utrymme att kunna arbeta. Wolla: De har 2 kärnor över. Vilket bidrar till bättre flyt i allt.


I övrigt: Att sätta ihop en egen dator är mer Prestanda/krona men det man oftast missar är att datorföretag tex. hp ge dig i en del fall en bättre garanti och support.

Men det finns många kronor att spara och som INTE är dumt investerade i att bygga en dator själv / med hjälp av en vän. För alla delar kommer med minst ett års garanti.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Tullis skrev:
ValoPallo skrev:
Nu tänker du mainstream här....

I3: Skitprocessor, passar bra i bärbara eller om man inte orkar betala

Den stora skillnaden ligger mellan I5 och I7, den senaste Sandy Bridge I5 har två kärnor, och den senaste Sandy Bridge I7 har fyra kärnor

Spel använder få kärnor, så en I5 kommer att utnyttjas till 100 % medans en I7 med 4 kärnor bara använder en till två kärnor, alltså 25-50 % av hela kapaciteten

I7 är bra om man kör mycket Multitasking, typ videokonvertering och fysiksimulering och what not, men en I5 räcker gott och väl till gaming

Nu tänker du väldigt konstigt.
i5an sockel 1155 (sandy bridge) har endast 4 kärnor (i3an har 2).
i7an har också 4 kärnor dock med HT (ger upp till 8 logiska kärnor) men har lite mer lull lull som mer cach minne etc, som i en vanlig speldator inte behövs!

Att ha 4 kärnor är ingen nackdel. Visst, spelet kanske eventuellt bara stödjs utav två kärnor. Men alla bakgrundsprogram behöver också utrymme att kunna arbeta. Wolla: De har 2 kärnor över. Vilket bidrar till bättre flyt i allt.


I övrigt: Att sätta ihop en egen dator är mer Prestanda/krona men det man oftast missar är att datorföretag tex. hp ge dig i en del fall en bättre garanti och support.

Men det finns många kronor att spara och som INTE är dumt investerade i att bygga en dator själv / med hjälp av en vän. För alla delar kommer med minst ett års garanti.
Aja, I5 har 4 kärnor också :lol:

Men i alla fall, prisskillnaden mellan I5 och I7 är på Multitronic (Finsk sida som jag handlar ifrån) är 80 €, så det jag försökte säga är att det är 80 € överkapacitet om man bara ska spela :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Fjönixägg
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 april 2011, 20:07

Inlägg av Fjönixägg »

Tullis skrev: I övrigt: Att sätta ihop en egen dator är mer Prestanda/krona men det man oftast missar är att datorföretag tex. hp ge dig i en del fall en bättre garanti och support.
Visst man har garanti på datorn ifrån HP, men när något väl pajar så MÅSTE du lämna in den, för att du får inte öppna datorn eftersom man kan förstöra något och garantin försvinner.
Så när du väl har lämnat in den för ett simpelt fel, tex en hårddisk som pajade så tar det minst 3-4 veckor för att få det fixat, tog mig sju veckor att få tillbaka min jävla dator där hårddisken pajade..

Sen så om man låter en datoraffär bygga ihop den har man garanti på det, att dem fixar det, samt 1-4 års garanti på hårdvaran..
Support är överskattat när Sweclockers och Flashback finns..
Skriv svar