att remmen är slapp? kan hända att den töjdes ut när v-ringen var borta..Valter skrev:Hej jag äger en yamaha aerox och satt i dag tillbaka v-ringen, sen märkte jag att om jag tex kör i en rondell och sedan börjar en lätt uppförsbacke så kommer den inte i gång utan bara segar (20-30) men om man har fart på rakan t.ex så fortsätter den bra om det kommer en uppförsbacke.
Någon som vet var problemet kan vara?
Mvh Valter
nej det tror jag absolut inteVivven skrev:att remmen är slapp? kan hända att den töjdes ut när v-ringen var borta..Valter skrev:Hej jag äger en yamaha aerox och satt i dag tillbaka v-ringen, sen märkte jag att om jag tex kör i en rondell och sedan börjar en lätt uppförsbacke så kommer den inte i gång utan bara segar (20-30) men om man har fart på rakan t.ex så fortsätter den bra om det kommer en uppförsbacke.
Någon som vet var problemet kan vara?
Mvh Valter
rätta mig om jag har fel tack!
Den växlar inte upp till högsta växeln om du har v-ring.Valter skrev:Men grejen är att det är en lätt upförsbacke och den liksom går skit dåligt och sen så bara varvar den upp :s
Och jag tror inte den var så seg innan jag tog på v ringen i gen
Tack i förhand
Byta tryckfjäder är väl rätt onödigt? lär ju bara tappa effekt.HasSse666 skrev:Den växlar inte upp till högsta växeln om du har v-ring.Valter skrev:Men grejen är att det är en lätt upförsbacke och den liksom går skit dåligt och sen så bara varvar den upp :s
Och jag tror inte den var så seg innan jag tog på v ringen i gen
Tack i förhand
Testa en starkare tryckfjäder för mer ork i uppförsbackar
Det kan väl inte vara så att han tappar fart i uppförsbackarna för att tryckfjädern inte håller emot tillräckligt och moppen får "remfladder"?Born2Ride skrev: Byta tryckfjäder är väl rätt onödigt? lär ju bara tappa effekt.
Du ska inte byta tryckfjädern så länge den inte slirar.
Men därimot så kan du köpa ett par hårdare kopplingsfjädrar
Pontooz skrev:Jag har samma skit på min PGO, men jag har trimrör monterat samt större munstycke och urpluggad luftbox.
Har köpt hem kopplingsfjädrar och tryckfjäder och kan återkomma när jag fått tummen ur röven och slängt på det!
Min uppfattning på hans historia:
Det han menar är att när han kört på höga varv i maxfart ett längre tag och bromsar ner till typ 20-30 för att sen gasa på igen så stannar moppen kvar på "hög utväxling" så varvar inte moppen upp till 8-9k utan stannar på 4-5k rpm och ökar i varv som en crossmoppe.
Jag har själv en teori om att om tryckfjädern är lite för slö så kanske skivorna inte pressas isär igen tillräckligt snabbt vilket gör att variatorn och remmen stannar kvar på högre utväxling. Det kanske är för att det behövs göras rent innanför variatorkåpan. Min är full med gummirester och skit
Hoppas ni förstog min synvinkel på det hela.
Idag fick jag tummen ur röven och plocka bort koppling, kopplingsklocka och variator. Jag är ingen proffsmekare utan det här är första gången jag gjorde det här så kolla med någon annan om du känner dig osäker, men såhär gjorde jag:Valter skrev: Hur rensar man variatorn då?
Och vart ska man rensa?
Okej nåot svar än ?zoze95 skrev:Jag har samma problem nu när ja satte på ny rem ska prova med lättare vikter men mina kompisar säger att det kan va att man måste köra in moppen på det nya men återkommer när ja vet merValter skrev:Kan det bero på att jag har kört med bara en skruv fast i kröken ett 20 tal mil?
Pontooz skrev:Idag fick jag tummen ur röven och plocka bort koppling, kopplingsklocka och variator. Jag är ingen proffsmekare utan det här är första gången jag gjorde det här så kolla med någon annan om du känner dig osäker, men såhär gjorde jag:Valter skrev: Hur rensar man variatorn då?
Och vart ska man rensa?
Variatorn såg hyfsat fin ut inuti. Inga beläggningar utan den såg metall-aktig ut och det är ju bra eftersom den är gjord av metall. Den bör vara ren och fin där vikterna ligger, gjorde rent min för 30 mil sen då jag bytt vikter. Var lite "smörj"-skit från vikterna där men jag tror att vikter är självsmörjande så jag lät det vara kvar.
Min rem var tvärslut så den skall bytas omgående. På kanten ser man att corden börjar titta fram (ståltrådar som tittar fram på SIDORNA av remmen där variatorn och kopplingen klämmer med skivorna).
Kopplingsklockan blev rengjord ca 30mil innan idag, men nu var den full med gummirester från remmen igen... säkert blivit så för min moppe gått jävligt ojämnt.
Själva kopplingen så ANVÄND EN SKIFTNYCKEL ELLER HYLSA som passar muttern annars kommer du sabba muttern totalt! Jag prövade alla jävla fulknep som jag kunde googla och INGET funkade förutom HasSse666:s - vilket jag rekommenderar men ta det lugnt med skruvstädet så du inte klämmer åt skivorna!
Sen använde jag vanligt papper och putsade bort allt gummi, men man kan köra med bromsrengöring (tror jag att det är iaf ) om man vill få riktigt rent. Gör INTE rent där det är fett, på kullager/rullager utan låt dom vara om du inte vet vad du sysslar med där :p
Bytte sen tryckfjäder till en Vit Malossi (20% hårdare) och sen till gröna touring kopplingsfjädrar då jag kör på effektrör som går bäst runt 9k rpm.
Tog årets första provtur nyss och mitt "varv" problem är 90% borta nu! Samt att moppen ligger på jämnt varvtal hela tiden
Sorry för lång post, hoppas den kan hjälpa till!