Seg i uppförsbackarna? :s

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Seg i uppförsbackarna? :s

Inlägg av Valter »

Hej jag äger en yamaha aerox och satt i dag tillbaka v-ringen, sen märkte jag att om jag tex kör i en rondell och sedan börjar en lätt uppförsbacke så kommer den inte i gång utan bara segar (20-30) men om man har fart på rakan t.ex så fortsätter den bra om det kommer en uppförsbacke.
Någon som vet var problemet kan vara?
Mvh Valter :)
Mvh Valter
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Re: Seg i uppförsbackarna? :s

Inlägg av Vivven »

Valter skrev:Hej jag äger en yamaha aerox och satt i dag tillbaka v-ringen, sen märkte jag att om jag tex kör i en rondell och sedan börjar en lätt uppförsbacke så kommer den inte i gång utan bara segar (20-30) men om man har fart på rakan t.ex så fortsätter den bra om det kommer en uppförsbacke.
Någon som vet var problemet kan vara?
Mvh Valter :)
att remmen är slapp? kan hända att den töjdes ut när v-ringen var borta..
rätta mig om jag har fel tack!
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Re: Seg i uppförsbackarna? :s

Inlägg av bluerider94 »

Vivven skrev:
Valter skrev:Hej jag äger en yamaha aerox och satt i dag tillbaka v-ringen, sen märkte jag att om jag tex kör i en rondell och sedan börjar en lätt uppförsbacke så kommer den inte i gång utan bara segar (20-30) men om man har fart på rakan t.ex så fortsätter den bra om det kommer en uppförsbacke.
Någon som vet var problemet kan vara?
Mvh Valter :)
att remmen är slapp? kan hända att den töjdes ut när v-ringen var borta..
rätta mig om jag har fel tack!
nej det tror jag absolut inte

däremot kan du testa lite lättare vikter :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

Problemet kan vara att du nu kör orginal och det betyder att din moppe inte är like stark och snabb som förut.

Alla moppar går segt när de startar i uppförsbacke och kommer inte alltid upp i top hastighet för än det blir plan mark.
Om du kör på en raksträcka innan så har du ju fart när du kommer till backen?

Lätt som en plätt!
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Inlägg av Valter »

Men grejen är att det är en lätt upförsbacke och den liksom går skit dåligt och sen så bara varvar den upp :s
Och jag tror inte den var så seg innan jag tog på v ringen i gen :(

Tack i förhand :)
Mvh Valter
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Valter skrev:Men grejen är att det är en lätt upförsbacke och den liksom går skit dåligt och sen så bara varvar den upp :s
Och jag tror inte den var så seg innan jag tog på v ringen i gen :(

Tack i förhand :)
Den växlar inte upp till högsta växeln om du har v-ring.
Testa en starkare tryckfjäder för mer ork i uppförsbackar
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

HasSse666 skrev:
Valter skrev:Men grejen är att det är en lätt upförsbacke och den liksom går skit dåligt och sen så bara varvar den upp :s
Och jag tror inte den var så seg innan jag tog på v ringen i gen :(

Tack i förhand :)
Den växlar inte upp till högsta växeln om du har v-ring.
Testa en starkare tryckfjäder för mer ork i uppförsbackar
Byta tryckfjäder är väl rätt onödigt? lär ju bara tappa effekt.
Du ska inte byta tryckfjädern så länge den inte slirar.
Men därimot så kan du köpa ett par hårdare kopplingsfjädrar :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Born2Ride skrev: Byta tryckfjäder är väl rätt onödigt? lär ju bara tappa effekt.
Du ska inte byta tryckfjädern så länge den inte slirar.
Men därimot så kan du köpa ett par hårdare kopplingsfjädrar :)
Det kan väl inte vara så att han tappar fart i uppförsbackarna för att tryckfjädern inte håller emot tillräckligt och moppen får "remfladder"? :roll:

Sedan har du ett "syftningsfel" i ditt inlägg..
"Du skall inte byta tryckfjäder så länge den inte slirar"
Vad är det som slirar tryckfjädern eller...vad..? :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Inlägg av Valter »

Men jag menar!
Den gick bättre orginal innan jag tog bort v-ringen en nu.
För i dag fick jag gå och gasa för att komma upp det känns som om det vore ett större fel än vikterna då jag körde med vikterna precis när jag köpte mopeden helt otrimmad :) och då gick den bra :)
Men man känner endå att det är varantalet som inte kommer upp i varv...
Detta är svårt :/

Tack för alla som har hjälpt och hjälper! <3
Mvh Valter
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Jag har samma skit på min PGO, men jag har trimrör monterat samt större munstycke och urpluggad luftbox.

Har köpt hem kopplingsfjädrar och tryckfjäder och kan återkomma när jag fått tummen ur röven och slängt på det!

Min uppfattning på hans historia:
Det han menar är att när han kört på höga varv i maxfart ett längre tag och bromsar ner till typ 20-30 för att sen gasa på igen så stannar moppen kvar på "hög utväxling" så varvar inte moppen upp till 8-9k utan stannar på 4-5k rpm och ökar i varv som en crossmoppe.

Jag har själv en teori om att om tryckfjädern är lite för slö så kanske skivorna inte pressas isär igen tillräckligt snabbt vilket gör att variatorn och remmen stannar kvar på högre utväxling. Det kanske är för att det behövs göras rent innanför variatorkåpan. Min är full med gummirester och skit :D

Hoppas ni förstog min synvinkel på det hela.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Pontooz skrev: Jag har själv en teori om att om tryckfjädern är lite för slö så kanske skivorna inte pressas isär igen tillräckligt snabbt vilket gör att variatorn och remmen stannar kvar på högre utväxling. Det kanske är för att det behövs göras rent innanför variatorkåpan.
Låter troligt
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Inlägg av Valter »

Pontooz skrev:Jag har samma skit på min PGO, men jag har trimrör monterat samt större munstycke och urpluggad luftbox.

Har köpt hem kopplingsfjädrar och tryckfjäder och kan återkomma när jag fått tummen ur röven och slängt på det!

Min uppfattning på hans historia:
Det han menar är att när han kört på höga varv i maxfart ett längre tag och bromsar ner till typ 20-30 för att sen gasa på igen så stannar moppen kvar på "hög utväxling" så varvar inte moppen upp till 8-9k utan stannar på 4-5k rpm och ökar i varv som en crossmoppe.

Jag har själv en teori om att om tryckfjädern är lite för slö så kanske skivorna inte pressas isär igen tillräckligt snabbt vilket gör att variatorn och remmen stannar kvar på högre utväxling. Det kanske är för att det behövs göras rent innanför variatorkåpan. Min är full med gummirester och skit :D

Hoppas ni förstog min synvinkel på det hela.

Hur rensar man variatorn då?
Och vart ska man rensa?
Mvh Valter
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Valter skrev: Hur rensar man variatorn då?
Och vart ska man rensa?
Idag fick jag tummen ur röven och plocka bort koppling, kopplingsklocka och variator. Jag är ingen proffsmekare utan det här är första gången jag gjorde det här så kolla med någon annan om du känner dig osäker, men såhär gjorde jag:

Variatorn såg hyfsat fin ut inuti. Inga beläggningar utan den såg metall-aktig ut och det är ju bra eftersom den är gjord av metall. Den bör vara ren och fin där vikterna ligger, gjorde rent min för 30 mil sen då jag bytt vikter. Var lite "smörj"-skit från vikterna där men jag tror att vikter är självsmörjande så jag lät det vara kvar.

Min rem var tvärslut så den skall bytas omgående. På kanten ser man att corden börjar titta fram (ståltrådar som tittar fram på SIDORNA av remmen där variatorn och kopplingen klämmer med skivorna).

Kopplingsklockan blev rengjord ca 30mil innan idag, men nu var den full med gummirester från remmen igen... säkert blivit så för min moppe gått jävligt ojämnt.

Själva kopplingen så ANVÄND EN SKIFTNYCKEL ELLER HYLSA som passar muttern annars kommer du sabba muttern totalt! Jag prövade alla jävla fulknep som jag kunde googla och INGET funkade förutom HasSse666:s - vilket jag rekommenderar men ta det lugnt med skruvstädet så du inte klämmer åt skivorna!

Sen använde jag vanligt papper och putsade bort allt gummi, men man kan köra med bromsrengöring (tror jag att det är iaf :P) om man vill få riktigt rent. Gör INTE rent där det är fett, på kullager/rullager utan låt dom vara om du inte vet vad du sysslar med där :p

Bytte sen tryckfjäder till en Vit Malossi (20% hårdare) och sen till gröna touring kopplingsfjädrar då jag kör på effektrör som går bäst runt 9k rpm.

Tog årets första provtur nyss och mitt "varv" problem är 90% borta nu! Samt att moppen ligger på jämnt varvtal hela tiden :D

Sorry för lång post, hoppas den kan hjälpa till!
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Inlägg av Valter »

Kan det bero på att jag har kört med bara en skruv fast i kröken ett 20 tal mil?
Mvh Valter
Användarens profilbild
zoze95
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 november 2009, 18:57

Inlägg av zoze95 »

Valter skrev:Kan det bero på att jag har kört med bara en skruv fast i kröken ett 20 tal mil?
Jag har samma problem nu när ja satte på ny rem ska prova med lättare vikter men mina kompisar säger att det kan va att man måste köra in moppen på det nya men återkommer när ja vet mer :)
Användarens profilbild
Valter
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 augusti 2010, 17:09
Ort: Lerum

Inlägg av Valter »

zoze95 skrev:
Valter skrev:Kan det bero på att jag har kört med bara en skruv fast i kröken ett 20 tal mil?
Jag har samma problem nu när ja satte på ny rem ska prova med lättare vikter men mina kompisar säger att det kan va att man måste köra in moppen på det nya men återkommer när ja vet mer :)
Okej nåot svar än :)?
Mvh Valter
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Pontooz skrev:
Valter skrev: Hur rensar man variatorn då?
Och vart ska man rensa?
Idag fick jag tummen ur röven och plocka bort koppling, kopplingsklocka och variator. Jag är ingen proffsmekare utan det här är första gången jag gjorde det här så kolla med någon annan om du känner dig osäker, men såhär gjorde jag:

Variatorn såg hyfsat fin ut inuti. Inga beläggningar utan den såg metall-aktig ut och det är ju bra eftersom den är gjord av metall. Den bör vara ren och fin där vikterna ligger, gjorde rent min för 30 mil sen då jag bytt vikter. Var lite "smörj"-skit från vikterna där men jag tror att vikter är självsmörjande så jag lät det vara kvar.

Min rem var tvärslut så den skall bytas omgående. På kanten ser man att corden börjar titta fram (ståltrådar som tittar fram på SIDORNA av remmen där variatorn och kopplingen klämmer med skivorna).

Kopplingsklockan blev rengjord ca 30mil innan idag, men nu var den full med gummirester från remmen igen... säkert blivit så för min moppe gått jävligt ojämnt.

Själva kopplingen så ANVÄND EN SKIFTNYCKEL ELLER HYLSA som passar muttern annars kommer du sabba muttern totalt! Jag prövade alla jävla fulknep som jag kunde googla och INGET funkade förutom HasSse666:s - vilket jag rekommenderar men ta det lugnt med skruvstädet så du inte klämmer åt skivorna!

Sen använde jag vanligt papper och putsade bort allt gummi, men man kan köra med bromsrengöring (tror jag att det är iaf :P) om man vill få riktigt rent. Gör INTE rent där det är fett, på kullager/rullager utan låt dom vara om du inte vet vad du sysslar med där :p

Bytte sen tryckfjäder till en Vit Malossi (20% hårdare) och sen till gröna touring kopplingsfjädrar då jag kör på effektrör som går bäst runt 9k rpm.

Tog årets första provtur nyss och mitt "varv" problem är 90% borta nu! Samt att moppen ligger på jämnt varvtal hela tiden :D

Sorry för lång post, hoppas den kan hjälpa till!

Vad har du för vikt på vikterna?
Låst