Rieju Drac Spike 04
Turbokit effektör och större munstycke (86).
Har på 11 fram och 48 bak. Den gör runt 85 km/h och med bra axx.
Vill att den ska gå snabbare utan att axet försämras.
Tror ni att 13-52 blir bra eller? Och hur mycket snabbare tror ni den skulle gå i så fall...
Beta RR SM 07
Urpluggat orginalrör
120 munstycke
12/50 drevning
Jo har en lite underlig fråga som jag och många undrat över
När jag kör 12/50 känns det som det behövs en växel till
Dvs den varvar så nått otroligt
Men när jag har 13/50 har den svårt varva ut på 6:an på raksträcka
Medans kompisar med tex Rieju och Derbi kör på 15 & 16 framdrevning och
runt 53/54 bak och deras orkar
Det är altså en jäkla skillnad på Betas motor och drevning jämfört med andras :s
11/50 - orginal , 93 km/h på mätaren
12/50 - nu , 102 km/h på mätaren (uppmätt till 90 km/h med gps)
13/50 - orkar inte varva ut 6an, 100km/h på mätaren
Vad avgör mopedens drevning undrar jag nu då
Samt vad kan jag göra med moppen för få lite extra drag
såsom boost bottle? om det gör skillnad
jag har orginal moppe och satte på ett 12 (fram)drev istället för 11. har märkt nu att den inte orkar varva upp, på korta raksträckor kommer jag upp på typ 4an av 6 växlar. helt värdelöst
jacke MH enduro skrev:jag har orginal moppe och satte på ett 12 (fram)drev istället för 11. har märkt nu att den inte orkar varva upp, på korta raksträckor kommer jag upp på typ 4an av 6 växlar. helt värdelöst
måste trimma på ett annat sätt för att dreva
1 kugge fram är som 3 bak brukar man säga
så dreva om bak istället så skall det gå
Byt gärna upp lite i munstycke så kommer den bli något piggare
jacke MH enduro skrev:jag har orginal moppe och satte på ett 12 (fram)drev istället för 11. har märkt nu att den inte orkar varva upp, på korta raksträckor kommer jag upp på typ 4an av 6 växlar. helt värdelöst
måste trimma på ett annat sätt för att dreva
1 kugge fram är som 3 bak brukar man säga
så dreva om bak istället så skall det gå
Byt gärna upp lite i munstycke så kommer den bli något piggare
Jag ska byta avgasrör, 105 munstycke och drev! så den blir bra
Har en motorhispania ryz -05 med urpluggat orginal rör.
Har dreven 12 fram och 53 bak nu.
Har samma problem som rrMotardisMe, hojjen går dö fint på 1-2-3-4 men på högre växlar än så, så orkar den inte. Han varvar inte alls som han ska på 5-6 och ibland inte ens på 4an... Nån som vet vad orginal dreven på en MH ryz 05 är?
tjena jag har köpt gianelli 2t och satt på, samt om drevning 13/53 och med 75munstycke, den orkar inte mycket alls får åka på ettan i backarna och den drar inte något alls på låga varv, tänkte byta till 12drev fram och sedan tror jag att munstycket är för litet för den dör lite när man drar i väg på ettan men inte på de andra växlarna. så om jag byter till lite större munstycke samt byter framdrev skulle 12kuggs vara lämpligt ?
mopeden är en Derbi Senda sm -03 (lång text sry)
Ja ~70 e ju på tok för litet munstycke imo
Körde 108 munstycke när jag testade Gianelli på min beta ^^
Men kör på 85 eller 92 har du luftburk så ta av locket under sadeln
(finns iaf på min )
Jo har en lite underlig fråga som jag och många undrat över
När jag kör 12/50 känns det som det behövs en växel till
Dvs den varvar så nått otroligt
Men när jag har 13/50 har den svårt varva ut på 6:an på raksträcka
Medans kompisar med tex Rieju och Derbi kör på 15 & 16 framdrevning och
runt 53/54 bak och deras orkar
Det är altså en jäkla skillnad på Betas motor och drevning jämfört med andras :s
11/50 - orginal , 93 km/h på mätaren
12/50 - nu , 102 km/h på mätaren (uppmätt till 90 km/h med gps)
13/50 - orkar inte varva ut 6an, 100km/h på mätaren
Vad avgör mopedens drevning undrar jag nu då
Samt vad kan jag göra med moppen för få lite extra drag
såsom boost bottle? om det gör skillnad
Jag tycker att 120 munstycke är allderless för stort, det kan va därför den inte orkar.
Jag hade provat att kolla tändstiftet för att se om den får lagom med bensin brun=lagom svart=sänkmunstycket. Är det AM6 motorn eller?
jag har 13/48 urpluggad med sportluftfilter och jag kör med 62 munstycke.
Nej tändstiftet ser äntligen bra ut
hade lite problem när jag bytte till metrakit sp rör då det käkade upp tändstiften och olje tillförseln dampade men nu e allt som det ska
Eller ah, mopeden är hos polisen så ingen ide någon skriver något till hjälp på min fråga :/
Det här får bli mitt första inlägg! Har en Derbi Senda extreme sm 07a, helt orginal. Jag är nästan helt säker på att redan ställts i någon a de 43 sidorna, men jag har inte hittat nåt i de 20sidorna jag läst.
Kommer det att kosta mig mycket acc att byta till 53 bak? och kommer den att orka toppa mer? Huvudanledningen till att jag vill dreva om är att motorn antagligen kommer att må bättre. Men om den blir för seg tycker jag inte att det är värt det. Tacksam för svar fast frågan ställts innan.
Barikit 74cc
Metrakit Pro Race 3 rör
Barikit 21mm förgasare
Hebo membran samt innsug
Sportluftfilter
Drevning just nu: 12/52
Vad ska jag ha för drevning och villken sida har störst utbud av drev? Både Ts och Cyckelkraft har inget annat bakdrev an orginal (52) till Rieju...
Tja har en gilera smt 08 som går i 65/70 , och jag vill inte åka dit för farbror blå IGEN .. har fått förslag om bakdrevet i storlek 70 .. hur fort kmr den att gå du ? pz
alla barnen tycker det är roligt att åka polisbil.. men det går över med åren.
Skippa pizzadrevet <-- byt upp dig munstycke eller gör en egen strypning i kröken inte så svårt, gör en rund bricka med några hål i
Den kommer bli piggare men endå inte göra mer än ~60-64
Har en motorhispania ryz -05 urpluggad med dreven 12/53.
Har inte en aning om vad det är för munstycken på den. Den går bra och varvar fint på växel 1-4 men på 5an och 6an orkar den inte, den varvar inte som den ska. Den gör ungefär 65 kmH på mätarn på 4an. Men när jag petar i 5an sjunker den i hastighet och i varv... Antar att det är dreven men det kan ju också vara munstyckena.
Någon som vet vad orginal dreven och munstyckena är på den? AM6 motor såklart ;D
Vart sitter cdi boxen på den? Eller finns det nån?
jacke MH enduro skrev:om man har en helt oginal moppe och sätter på 12-53 drevning, hur kommer den bete sig då?
Samt om man har en moppe med urpluggat avgasrör, hur beter den sig med 12-53 drevning då?
Motohispania ryz pro enduro 08
Testa? Vad är det för originaldrev?
jag har 11-63 orginal. Ska man ha mer kugg där bak och mer där fram för att den ska bli starkare?
starkare å starkare av vad jag själv har provat fram till är att om man har jätte låg drevning så accar den inge fortare än en med lite tyngre drevning ( visst den är starkare men den styrkan behövs inte om man inte får den i acc)
anledningen till att man inte får nå mer acc är att den varvar ut alldeles för fort
så en moped med tex 11-52 accar snabbare och går mycket fortare än en med 11-63
men ska du ha starkare moped ändå så ska du ha mindre fram och mer bak även om din drevning redan är på extremfallet till för lätt
jacke MH enduro skrev:okej, men tror du ett urpluggat orginal rör med typ 11-52 drevning blir bra då?
eller måste jag byta till 12 fram?
det är inte lönt att bara byta 1 grej när man byter något i driv paketet eftersom att tex kedjan är nött då kommer du slita ut ditt nya bak drev till samma skick som din gamla var på ungefär 5 mil
och jag vet inte riktigt hur det kommer bli för dig med strypt ecu men det borde duga
om din moped nu inte har gått så långt och kedjan å dreven är i bra skick så blir det väll bra om du bara byter ett drev
Tjena! Har en original Derbi med 12/65. Ska skaffa Gianelli 2T/Thrower och 12/48 drev
Jag undrar om det är "dåligt/farligt" att köra med för stor kedja? Jag orkar inte köpa en ny kedja och korta av. Det kostar pengar och jag har knappt verktyg.. Nå, vad säger ni? Köra med lång kedja eller i värsta fall korta av?
vonLidl skrev:Tjena! Har en original Derbi med 12/65. Ska skaffa Gianelli 2T/Thrower och 12/48 drev
Jag undrar om det är "dåligt/farligt" att köra med för stor kedja? Jag orkar inte köpa en ny kedja och korta av. Det kostar pengar och jag har knappt verktyg.. Nå, vad säger ni? Köra med lång kedja eller i värsta fall korta av?
Farligt och farligt. Den kan ju slira och hoppa, ligga på svingen m.m.
Du bör ju korta av den om den är för lång. Inte så svårt.
vonLidl skrev:Tjena! Har en original Derbi med 12/65. Ska skaffa Gianelli 2T/Thrower och 12/48 drev
Jag undrar om det är "dåligt/farligt" att köra med för stor kedja? Jag orkar inte köpa en ny kedja och korta av. Det kostar pengar och jag har knappt verktyg.. Nå, vad säger ni? Köra med lång kedja eller i värsta fall korta av?
Farligt och farligt. Den kan ju slira och hoppa, ligga på svingen m.m.
Du bör ju korta av den om den är för lång. Inte så svårt.
Satsa på att korta av den, kan bli en dyrare historia om du inte gör det.