Sida 1 av 2

Blanda oljan direkt - problem!

Postat: 21 november 2008, 21:37
av derbi_senda93
Hej!

det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satan :roll: gick inte att varva över 5000 varv :shock: så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten :P har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa! :cry: har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips? :D

Postat: 21 november 2008, 21:45
av jeppa
blanda mindre olja

Postat: 21 november 2008, 21:57
av beckvall
min vill ej gå över 5000 på 5-6 växel på blandat i tanken :? har ej någon ide :? om du får reda på vad det är ska kan du vara snäll och säga den plz 8)

Postat: 21 november 2008, 22:00
av derbi_senda93
jeppa skrev:blanda mindre olja
men jag blandade exakt 2% utav 3,5 liter bensin. borde inte ha mindre :roll:
beckwall skrev:min vill ej gå över 5000 på 5-6 växel på blandat i tanken har ej någon ide om du får reda på vad det är ska kan du vara snäll och säga den plz
min vill inte gå över 5000 varv på någon växel :roll: visst kan jag de :D

Postat: 21 november 2008, 22:41
av bensinskalle
du får helt enkelt byta ner i munstycke om det är så, men de borde faktiskt inte bli såhär....

Ja kan tänka mig att motorn får för lite bensin möjligen, eftersom en del av bensinen ersätts av oljan men eftersom stiftet ä svart så är de nåt annat...

Testa sänk nålen ett snäpp, de gjorde polaren på sin cross och då gick den finemang ;) som ett skott, och innan sket den tändstift så de kan vara värt ett försök.

Postat: 21 november 2008, 22:51
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:du får helt enkelt byta ner i munstycke om det är så, men de borde faktiskt inte bli såhär....

Ja kan tänka mig att motorn får för lite bensin möjligen, eftersom en del av bensinen ersätts av oljan men eftersom stiftet ä svart så är de nåt annat...

Testa sänk nålen ett snäpp, de gjorde polaren på sin cross och då gick den finemang ;) som ett skott, och innan sket den tändstift så de kan vara värt ett försök.
ska ta bussen och köpa ett med 6-8 storlekar mindre imorn så får vi se hur den reagerar på det :P bara att dom är ganska dyra där jag köper, 60 spänn för ett munstycke!! :roll:

Postat: 21 november 2008, 23:23
av jeppa
Derbi_senda93 skrev:
ska ta bussen och köpa ett med 6-8 storlekar mindre imorn så får vi se hur den reagerar på det :P bara att dom är ganska dyra där jag köper, 60 spänn för ett munstycke!! :roll:
Sjukt dyrt

Postat: 21 november 2008, 23:42
av derbi_senda93
aaa.

Postat: 22 november 2008, 13:08
av derbi_senda93
någon som tycker jag ska byta ner mig i munstycke? för tändstiftet va svart som natten! :P det läcker också bensin från flottörskålen så det kanske också beror på att jag har för stort munstycke? :roll:

Postat: 22 november 2008, 13:11
av kallepalle
innan du köper nyy munstycke, så prova sänka nålen. onödigt å köpa munstycken utan anledning om dom kostar 60 spänn styck där du köper...

Postat: 22 november 2008, 13:18
av Tomaz
munstycke kostar 60:- där jag köper också, så jävla dyrt är de! om tändstiftet är svart borde det ju bli bättre om du byter till mindre munstycke, men är inte helt säker :roll:

Postat: 22 november 2008, 13:42
av derbi_senda93
kallepalle skrev:innan du köper nyy munstycke, så prova sänka nålen. onödigt å köpa munstycken utan anledning om dom kostar 60 spänn styck där du köper...
det verkade så jobbigt å pilligt när jag kollade på guiden för att höja/sänka nålen. jag köper hellre ett munstycke för 60 spänn och prövar än att hålla på och pilla med nålen å trotteln så att nånting går fel då jag kan inte kan detta. :wink:
DerbiSM skrev:munstycke kostar 60:- där jag köper också, så jävla dyrt är de! om tändstiftet är svart borde det ju bli bättre om du byter till mindre munstycke, men är inte helt säker :roll:
det är svindyrt för en liten "skruv" :lol: men asså innan jag började blanda direkt i bensinen så gick den skitbra och tändstiftet såg bra ut också så jag får väl iaf testa att byta ner mig en gång och se :roll:

Postat: 22 november 2008, 13:45
av dirt
blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning :D 2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst :wink:

Postat: 22 november 2008, 13:49
av derbi_senda93
dirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning :D 2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst :wink:
till 5,8 liter bensin (som min tank rymmer) skulle jag ha 12cl olja och då skulle det vara 2% och då räknade jag ut att jag skulle ha 7cl till 3,5 liter bensin, det också 2% :roll:

Postat: 22 november 2008, 13:57
av dirt
om stiftet blir svart så har du för fet blandning, om stiftet är brunt så har men rätt blandning, du måste alltså köra på en mer mager blandning :wink: ta loss stiftet och torka av det sedan borsta av det med en stålborste så de blir helt rent, sedan kan du testa med en magrare blandning och kolla sedan stiftets färg

Postat: 22 november 2008, 13:57
av chifen
dirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning :D 2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst :wink:
2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fet ;) 7cl olja stämmer bra att du ska ha, men vad kör du på för olja? Har du skakat det ordenligt?

Postat: 22 november 2008, 14:01
av derbi_senda93
chifen skrev:
dirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning :D 2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst :wink:
2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fet ;) 7cl olja stämmer bra att du ska ha, men vad kör du på för olja? Har du skakat det ordenligt?
kör på statiols syntetiska olja. menar du skakat om i tanken efter jag hällde i oljan? :D

Postat: 22 november 2008, 14:02
av chifen
Derbi_senda93 skrev:
chifen skrev:
dirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning :D 2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst :wink:
2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fet ;) 7cl olja stämmer bra att du ska ha, men vad kör du på för olja? Har du skakat det ordenligt?
kör på statiols syntetiska olja. menar du skakat om i tanken efter jag hällde i oljan? :D
Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra alls :) måste skakas så det blandas riktigt ;)

Postat: 22 november 2008, 14:06
av derbi_senda93
chifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra alls :) måste skakas så det blandas riktigt ;)
jag skakade efter jag fyllde på oljan på macken :roll: kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer :wink:

Postat: 22 november 2008, 14:11
av chifen
Derbi_senda93 skrev:
chifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra alls :) måste skakas så det blandas riktigt ;)
jag skakade efter jag fyllde på oljan på macken :roll: kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer :wink:
kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugnt ;) 2% ska absolut inte vara för mycket, ska vara helt lugnt att köra på 3% också.

Postat: 22 november 2008, 14:18
av derbi_senda93
chifen skrev:
Derbi_senda93 skrev:
chifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra alls :) måste skakas så det blandas riktigt ;)
jag skakade efter jag fyllde på oljan på macken :roll: kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer :wink:
kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugnt ;) 2% ska absolut inte vara för mycket, ska vara helt lugnt att köra på 3% också.
okej, men jag ska iaf prova att skaka mycket mer sen när jag går ut :D men när man blandar i dunk, 2%, hur mycket behöver man skaka och hur länge?

Postat: 22 november 2008, 14:26
av chifen
Derbi_senda93 skrev:
chifen skrev:
Derbi_senda93 skrev: jag skakade efter jag fyllde på oljan på macken :roll: kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer :wink:
kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugnt ;) 2% ska absolut inte vara för mycket, ska vara helt lugnt att köra på 3% också.
okej, men jag ska iaf prova att skaka mycket mer sen när jag går ut :D men när man blandar i dunk, 2%, hur mycket behöver man skaka och hur länge?
Jör 5 liter bensin och 1dl olja så har du 2% olja, satsa på hel syntet som inte sotar så mycket :) Castrol helsyntet är att rekomendera. Skaka lite bara, inget överdrivet, räcker med runt 30sekunders vilt skakande :P

Postat: 22 november 2008, 14:35
av derbi_senda93
chifen skrev:Jör 5 liter bensin och 1dl olja så har du 2% olja, satsa på hel syntet som inte sotar så mycket :) Castrol helsyntet är att rekomendera. Skaka lite bara, inget överdrivet, räcker med runt 30sekunders vilt skakande :P
va kostar castrols då? :D och vart köper man den?

Postat: 22 november 2008, 18:05
av Tomaz
men varför började du blanda själv om den gick bra innan? det är oftast bara när man trimmar man blandar själv, och du har väll bara dragit luftpluggen,annars helt orginal, elr? :) MvH/

Postat: 22 november 2008, 20:04
av derbi_senda93
DerbiSM skrev:men varför började du blanda själv om den gick bra innan? det är oftast bara när man trimmar man blandar själv, och du har väll bara dragit luftpluggen,annars helt orginal, elr? :) MvH/
jag började blanda själv för att den fick alldeles för mycket olja innan så att den höll på och värmenypa efter 5-10 min :roll: plus att det kom en jävla massa rök där bak, väldigt mycket kan jag säga :P
så jag ville att den skulle få den perfekta mängden.

Asså när jag skrev att den gick bra innan menade jag att tändstiftet såg bra ut :P och jag fixade det nu så den går bra, får lite för lite bensin bara men annars va den piggare än nånsin :D spann på snön/isen på minsta lilla gas :wink:

Postat: 22 november 2008, 21:23
av Tomaz
Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:men varför började du blanda själv om den gick bra innan? det är oftast bara när man trimmar man blandar själv, och du har väll bara dragit luftpluggen,annars helt orginal, elr? :) MvH/
jag började blanda själv för att den fick alldeles för mycket olja innan så att den höll på och värmenypa efter 5-10 min :roll: plus att det kom en jävla massa rök där bak, väldigt mycket kan jag säga :P
så jag ville att den skulle få den perfekta mängden.

Asså när jag skrev att den gick bra innan menade jag att tändstiftet såg bra ut :P och jag fixade det nu så den går bra, får lite för lite bensin bara men annars va den piggare än nånsin :D spann på snön/isen på minsta lilla gas :wink:
okej, så den är fixad? gött! :P

Postat: 22 november 2008, 21:44
av derbi_senda93
DerbiSM skrev:okej, så den är fixad? gött! :P
japp :D<3 gick ut och lyfte upp bensintanken och skakade i nån minut och sen startade den på första kicken :D men sen när jag körde iväg märkte jag den inte fick tillräckligt med bensin :( den dog när jag hade choken avaktiverad XD och den dog på mer än 1/4 gas :shock: och precis då, 1 kilometer från mitt hus, ute på stora vägen kommer polisen också :wink: hade inte lamporna på heller för det finns ju två hack man kan vrida nyckeln, ett med lamporna på och ett utan och jag hade inte lamporna på för skulle jag sätta på de så sänks ju tomgången och då skulle den dö. (provade innan jag åkte. och att skruva på tomgångsskruven gick inte heller :roll:) så jag förklarade som det va till dom så dom sa bara okej, hoppas du fixar det och kör försiktigt sen åkte dom :D dom frågade iförsig om eu-kortet med det hade jag hemma så jag sa att jag bara skulle testaköra den ut till stora vägen så :P

sen när jag kom hem skruvade jag bara in luftskruven kanske 1-1,5 varv så gick den prima ballerina :D<3 fast den får fortfarande för lite bensin, tändstiftet är typ jätteljusbrunt :P eller som det alltid varit, ena halvan vitt och andra ljusbrunt XD så imorn när det är ljust ute ska jag ställa in luftskruven så den får perfekt blandning :D lång text jag vet :P

Postat: 22 november 2008, 21:48
av Tomaz
hehe okeyy,, vilken tur du hade att polisen inte gav böter elr nått 8) men tkr du ska byta till lite större munstycke, du har 64 nu, elr? testa 68 elr 66 typ..elr så ger du den mindre luft :lol:

Postat: 22 november 2008, 21:55
av derbi_senda93
DerbiSM skrev:hehe okeyy,, vilken tur du hade att polisen inte gav böter elr nått 8) men tkr du ska byta till lite större munstycke, du har 64 nu, elr? testa 68 elr 66 typ..elr så ger du den mindre luft :lol:
aa :P ändå så körde jag på cykelvägen eftersom jag inte hade lamporna på så tjejpolisen sa att det va bra att jag körde på cykelvägen för skulle jag kört på vägen skulle inte bilisterna sett mig :wink: jaa jag ska ett större munstycke på rasten på måndag :D hade ett 72 munstycke som satt i när jag köpte den som jag hade i plånboken men när jag skulle ta upp ett mynt tappade jag ut munstycket och hittade det aldrig :cry: annars kunde jag ju bara bytt till det och provat. jag har 64 nu ja :D

Postat: 22 november 2008, 22:23
av derbi_senda93
SNÄLLA TA BORT TRÅDEN, LÅS DEN INTE BARA UTAN TA BORT DEN HELT. ÄNDÅ LÖST PROBLEMET MEN DEN JÄVLA INSATS!! :evil:

Re: Blanda oljan direkt - problem!

Postat: 23 november 2008, 00:25
av xtream 03
Derbi_senda93 skrev:Hej!

det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satan :roll: gick inte att varva över 5000 varv :shock: så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten :P har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa! :cry: har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips? :D
om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!! :wink:

Re: Blanda oljan direkt - problem!

Postat: 23 november 2008, 00:47
av derbi_senda93
xtream 03 skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satan :roll: gick inte att varva över 5000 varv :shock: så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten :P har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa! :cry: har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips? :D
om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!! :wink:
för att den fick för mycket olja, alldeles för mycket. och jag vet inte hur man reglerade mängden och så kom det en jävla massa rök från avgasröret. plus att oljanivän sjönk lika snabbt som man dricker upp en 1-liters cola! :P det sprutade typ ut olja ur avgasröret så jag ville blanda själv för att få rätt mängd. sen det där med att det läcker från förgasaren var för att packningen inte kom rätt. jag tog loss den och klämde in den i spåret på själva flottörlocket och då läckte det bara pyttelite :P

Postat: 23 november 2008, 00:53
av derbi_senda93
tack för att ni tagit bort de äckliga inläggen av insats! :D

Re: Blanda oljan direkt - problem!

Postat: 23 november 2008, 15:28
av xtream 03
Derbi_senda93 skrev:
xtream 03 skrev:
Derbi_senda93 skrev:Hej!

det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satan :roll: gick inte att varva över 5000 varv :shock: så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten :P har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa! :cry: har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips? :D
om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!! :wink:
för att den fick för mycket olja, alldeles för mycket. och jag vet inte hur man reglerade mängden och så kom det en jävla massa rök från avgasröret. plus att oljanivän sjönk lika snabbt som man dricker upp en 1-liters cola! :P det sprutade typ ut olja ur avgasröret så jag ville blanda själv för att få rätt mängd. sen det där med att det läcker från förgasaren var för att packningen inte kom rätt. jag tog loss den och klämde in den i spåret på själva flottörlocket och då läckte det bara pyttelite :P
Ok visste inte att det satt någon packning imellan förgasaren och flotölocket för min har aldrig lossnat men om ja tänker efter så borde det ju det!! :shock: och man systerar oljan nere vid olje "pumpen" man ska kunna gasa en bit innan den ska släppa in någon olja ska komma in!
:wink:

Postat: 23 november 2008, 15:36
av Tomaz
sitter det nån packning där ens?? :? när jag bytte munstycke så satt det ingen packning där elr den lossna iaf inte.. och min läcker ingenting därifrån :lol: men jag vet inte kanske ska sitta nån packning där...