Hejsan jag har en honda x8r-s Jag har fått väldigt konstigt axx efter än 10 minuter den behöver typ än 3-4 meter på sig så sticker den,den blir mycke segare för den smyger liksom fram innan den sticker men när den e kall blir de inte så för då behöver den kanske en halv meter på sig bara innan den sticker jag kan liksom stegra me den då. Jag kom även på att det blev såhär efter att jg maxxat den i en lång och ganska brant backe så den verkligen blivit utvarvad.
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Nej jag är absolut säker på att kopplingen slirar eller remmen
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Men för att förgasaren är fel inställd!
Här har du en guide hur du ställer in förgasaren:
Hur du hittar rätt munstycke:
OBS! Det finns inget "rätt och fel" när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gassvar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.
VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga.
Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem.
Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste alternativet.
Alternativ 1. Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt(orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet.
Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning
Vitt stift: Den får för lite bensin.
Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.
Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts).
Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång.
När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).
Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala. Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle
Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.
VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.
Hur du ställer in luftskruven:
Börja med att värma upp motorn, Mycket viktigt!
Kör omkring i minst 5 minuter och stäng sedan av moppen
Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv
Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör
men gör det inte
Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt
medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven
När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv
Nu kan du slå av motorn
Nu ska vi finjustera tomgången och "Cruising rpm"
Starta motorn igen, kolla varvräknarn och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu.
Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det)
om varvet "hänger sig" innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning
skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv..
om allt lyckades och förgasaren är korrekt inställd (detta förutsätter att man har rätt munstycke också) så kommer motorn gå mycket renare och lättare när du cruisar fram, den kommer också låta betydligt bättre när du står och varvar vid rödlysena.
//Holma
Okej nu blir jag säkert dumförklarad men jag orkade inte göra allt de där för jag tänkte att då lämnar jag in den isåfall. Men de jag gjorde var att höja nålen tanken va att jag skulle sänka den men allt mixa ihop sig i huvudet så de blev fel. Men iaf när jag höjde nålen kunde jag gå upp på bakan när den va varm:Jippi:) Men sen dör den då vid 50 och tappar andan. (den gör 55 annars helt perfekt). Så då ska jag allså fiffla med huvudmunstycket för att den inte ska tappa andan om jag har förstått rätt. Men hur mycket mer drar den sen då om jag gör de den drar 0.5l nu.
Men nu har jag sänkt nålen och inte provkört så jag ska göra de imorrn så får vi se hur de går.
Så vad jag förstog så fick den inte för mycke bensin då?
okej nu med sänkt nål de gick inte alls liksom .Men när jag satte tebax den så bööar den på nåt annat sätt men håller jag inte full gas typ 4mm mindre då går den upp i 52 fast den gjorde 55 innan så den e alltså på samma sätt som innan men den går upp i 50 då sen om man släpper gasen kan man fortsätta sen.
om den går bra när den är kall och dåligt när den blir varm då är det för att choken ger mer bensin när den är kall för att lättare kunna starta och den håller i tills den blir varm och då får den mindre bensin och går konstigt, och sen som du sa när du höjde nålen gick den bättre för att den får MER bensin simpelt svar: STÖRRE MUNSTYCKE
rrx_pojken skrev:om den går bra när den är kall och dåligt när den blir varm då är det för att choken ger mer bensin när den är kall för att lättare kunna starta och den håller i tills den blir varm och då får den mindre bensin och går konstigt, och sen som du sa när du höjde nålen gick den bättre för att den får MER bensin simpelt svar: STÖRRE MUNSTYCKE
Det beror på om man har automat eller manuell choke.
Glömde säga det!
Manuell: Mindre bensin!
Automat: Mer bensin!
//Holma