Skurit motorn vad gör jag sedan?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Vallemedskitmoppen
Elmoped

Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Vallemedskitmoppen »

Tjenare! En vacker dag bestämde jag mig för att åka milen utan extra iblandad olja i bränslet. En jävligt dum ide, rekommenderas inte. Dagen därpå skar sig motorn rejält. När jag öppnade upp motorn för att kolla hade cylindern stora repor på sig och det låg metallspån i motorn. Dessutom saknades en stor bit av cylindern. Jag försökte fånga upp så många metallbitar jag kunde få upp ur vevhuset utan att ha skruvat isär hela motorn, hittade några men inte tillräckligt många för att bli den stora bit av cylindern som saknades.
(Bifogar bildadress)
[file:///C:/Users/Valdemar/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/DWFVUH6V/20250811_125027[1].heic]
Hoppas ni kan se bilden:)
Då är min fråga då, kan ens en sådan stor metalbit från cylindern få plats i vevhuset, måste jag skruva isär hela motorn totalt?
Om metalbiten kan få plats i motorn, finns det andra sätt att rengöra i vevhuset än att skruva isär hela motorn? Motorn i fråga är av modellen EBE050 eller en EBS050.
Tack på förhand-Valdemar
JAGILLARRIEJU
Elmoped

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Nja, bästa valet e att skruva isär motorn eller bara köp en ny.
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Veven och dess lager smörjs på samma sätt som cylindern, alltså via oljan i bensinen. Så det är rätt stor sannolikhet att något av det också tagit stryk när den skar. Dessutom kan minsta lilla saker som kommer ner i veven också ta skada på den. Så antagligen behövs allt bytas. Vet man att det kommit ner saker i vevhuset medans den körts kan man räkna med att den veven har gjort sitt. Så antagligen behövs det klyvas.
Vallemedskitmoppen
Elmoped

Inlägg av Vallemedskitmoppen »

Tack för svar:)
Din förklaring om att veven antagligen är obrukbar känns som om det kan stämma. När jag tänker vidare lite så undrar jag om det helt enkelt skulle gå att byta motor till en bättre D50B0 motor som sitter på de nyare Gilera SMT modellerna efter 2006. Tror ni att det skulle gå att byta från den nuvarande EBE050-eller EBS050-motorn till den nyare D50B0 och att den skulle kunna passa. Plånkan tackar gärna nej till en ny moppe.
Har en Gilera SMT 45 2005 om folket undrar.
Tack alla som skriver!
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Om jag minns rätt skiljer det sig från dem två motorerna. Verkar som dem har olika motorfästen https://www.twostroke.se/motor-pa-Derbi-Senda

Så att byta kan bli knepigt om den nya motorn du ska köpa har andra mått än din nuvarande. Sen ska du veta att det är inte super svårt att byta vev parti och cylinder själv. Det tar lite tid och tålamod men är man någorlunda bra på att mecka kan man lösa det så länge man gör allt rätt. Har gjort det ett flertal gånger och det viktiga är bara att man ser till att ta mycket bilder så man vet hur allting satt innan man tog isär den. En hel motorrenovering kan du också komma undan med under några tusenlappar och då kommer den gå för resten av din ägarskap med mest trolighet.
JAGILLARRIEJU
Elmoped

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Vallemedskitmoppen skrev: 11 augusti 2025, 22:42 Tack för svar:)
Din förklaring om att veven antagligen är obrukbar känns som om det kan stämma. När jag tänker vidare lite så undrar jag om det helt enkelt skulle gå att byta motor till en bättre D50B0 motor som sitter på de nyare Gilera SMT modellerna efter 2006. Tror ni att det skulle gå att byta från den nuvarande EBE050-eller EBS050-motorn till den nyare D50B0 och att den skulle kunna passa. Plånkan tackar gärna nej till en ny moppe.

Ebe050 är bättre o starkare håller längre det vill säga om man använder olja.
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
Skriv svar