Växlar jag fel på crossmoped?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

samasi
Elmoped

Växlar jag fel på crossmoped?

Inlägg av samasi »

Hej, jag köpte för en vecka sedan en Rieju smx/rrxsm 2006, och tänkte övningsköra lite på den innan jag har kortet. Problemet är att jag inte kan få den att åka :? Den startar bra på första kicken och går bra på tomgång, men så fort jag dra in kopplingen och petar till ettan så dör den. Jag har försökt att direkt gasa när jag växlar till ettan, men den bara hoppar fram lite och dör ändå. Jag såg säljaren starta och köra den helt okej, så undrar vad jag gör fel. Är det jag eller moppen som det är något fel på? :) (Första gången jag lägger upp så vet inte om det är rätt tråd)
Sal Braman
Elmoped

Re: Växlar jag fel på crossmoped?

Inlägg av Sal Braman »

Det är inte alltid som kopplingen tar helt och hållet på en cross, speciellt vid kallstarter blir det uppenbart när växlen läggs i för då får motorn ett motstånd som den inte pallar.

På min RRX är det samma historia, men lättaste är att varva den ordentligt precis innan du växlar (med koppling i såklart) och när växlen väl är i borde den hållas vid liv med lite gas. Sen bara släpper du koppling långsamt och ger gas som vanligt.

Om den däremot hoppar frammåt även när du ger lite gas och koppling är något fel med kopplingen, samma sak ifall den börjar att dra iväg även fast du har kopplingen inne. Antingen är kopplingsspelet i vajern fel eller så är det något med själva kopplingen.
Skriv svar