Passar röret?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Passar röret?

Inlägg av Fräkäri »

Vad är det som bestämmer om ett rör passar till en moppe? Är det motorn eller bara sättet man fäster det. Hur som helst, skulle ett Doppler er1 system passa på en original Aprilia SX?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Låt säga att du har en cylinder som har en avgasanslutning på 28 mm.
Då får du inte på ett rör med en 30-32 mm anslutning.
Har du däremot en cylinder med 32 mm anslutning så kan du med hjälp av en adapter få in ett rör som är 28/30 mm (endast ett exempel).

Sedan så spelar det även roll om röret får plats på mopeden samt hur röret är uppbyggt, vilken cylinder den är anpassad för osv...

Du kan exempelvis inte använda ett rör som är avsett från en Yamaha Aerox, eller en gammal Piaggio Ciao för den delen, och sätta på en Aprilia Sx.
Givetvis kan du modifiera om det så att det passar med lite olika fästen.
Men den kommer garanterat att gå skit, varför då? - Jo, för att när man bygger ett rör så utgår man ifrån en viss cylinder. Så programmet man använder sig av räknar ut cylinderns olika areor och så skriver man ut en mall/flera mallar på hur röret ska byggas, då har detta rör speciella "durationer" som gör så att avgaserna rör sig igenom röret på ett optimalt sätt, oftast anpassat till en viss cylinder.
Därför går olika rör olika bra till olika cylindrar...

Med det sagt, visst kan du få på ett rör som är till för en annan moped.
Okej att du får göra ett eller flera nya fästen till röret, men du vill inte modifiera det, dvs kapa och svetsa om då du ändrar rörets durationer. - Då kommer röret inte längre vara så bra, om du inte verkligen vet vad du sysslar med dvs.

Hoppas du är någorlunda nöjd med svaret på din första fråga! :)

Ang. Doppler er1. En sådan har jag på min gamla moped, Peugeot Spx 103.
Finns ett till som heter Doppler er1 som är till Derbi, om det är till ebs050 eller d50b0 har jag ingen aning om.
Men jag tror inte att det skulle bli en så bra effektkurva eller ens effektskillnad om du sätter på det röret på din moped med AM6 motor.
Du får nog mer effekt genom att plugga ur originalröret, eller ännu bättre: Köper ett effektrör som är avsett för din moped :P
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Fräkäri »

Ah okej. Då förstår jag. Jag hade hoppats att Dopplern hade dugit för jag har sökt efter ett tyst rör som inte sticker ut så mycket. Orginalröret vill jag inte röra och ett nytt rör kostar lite för mycket. Vet du om nåt basic rör som inte sticker ut så mycket?
Skriv svar