Matchprortning av block

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

myxoxe
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 november 2015, 14:56
Ort: Vallåkra

Matchprortning av block

Inlägg av myxoxe »

Tjena, undrar bara hur man vet vilka cylindrar man behöver matchportna blocket till och vilka som passar "bolt-on"
tack på förhand :) :D
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Allt går köra utan att porta, om man kan leva med att inte få ut all effekt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Måhända att man inte måste matchporta.
Men om man har en cylinder större än t.ex. 80cc till de vanligaste motorerna (AM6, EBS050, D50BO), krävs det inte då att man fräser ut blocket så att inte vevstaken tar i? Eller beror det på slaglängden?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jo, det stämmer nog att man behöver fräsa ur för att cylindern ens ska gå ner. Men trimmar man på den nivån är man ju i en annan liga än den normala garagetrimmaren, hänger man på en så stor cylinder byter man ju normalt sett samtidigt till en långslagig vev och då passar man på att slipa till det som ser ut att må bra av att slipas om.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar