Dubbla kylare

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
VetInte
Elmoped

Dubbla kylare

Inlägg av VetInte »

Håller på att bygga dubbla kylare på min beta med en derbikylare som nr 2 undrar då om det blir bäst att dra till övre delan av kylaren och sen till cylinder eller tvärtom? Seriekopplas :)
Senast redigerad av VetInte den 8 februari 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
jesper01
Elmoped

Inlägg av jesper01 »

Ja det är de tycker jag då
Har själv gjord så
Gilera stalker 06

Moppe setup
Cylinder:orginal
Rör: kapad plugg och blindtarm
5.5grams vikter
20% hårdare kopplings
68 i munstycke
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Värme stiger, kyla sjunker. Kallt vatten in nere på cylindern, värms upp och släpps ut högst upp. Varmt vatten in uppe på kylare, kyls av och sjunker neråt.
Visst, man har en pump för att få kylvätskan att cirkulera i alla "moderna motorer", men det är alltid en fördel att bygga grejerna så man får hjälp av naturlagarna, istället för att försöka motarbeta dom.

Tittar vi bakåt i historien har det funnits många motorer helt utan pump för kylningen, man har låtit värmeskillnaden skapa en automatisk cirkulation (termosifon), det fungerar på "klena" motorer som inte behöver så mycket kylning. Ett exempel jag kommer på på rak arm är Saab 92 från 50-talet, dom hade en 750cc 2-cylindrig tvåtaktsmotor på 25-28hk.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

sätt 3 vägskoppling på slangarna så slangen från toppen går upp till båda kylarna i den övre anslutningen och båda anslutningarna går ner till motorn. paralellkoppling alltså.

sätter man i serie måste man lufta och ha sig. bara problem.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Skriv svar