Slipa motor blocket för större cylinder och vev?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Pimplarn
Elmoped

Slipa motor blocket för större cylinder och vev?

Inlägg av Pimplarn »

Tänkte börja på ett Hyper projekt nu i vinter, men jag har inte så mycket kunskap av att slipa motorblocket, jag är medveten om att jag kommer behöva slipa ur för cylindern, men hur mycket? Finns där någon bättre guide än Rexxys? Samt behöver man slipa ur för en http://www.twostroke.se/product.asp?product=29246 ?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Verkar inte som det, står endast att det kommer behövas en spacer mellan block och cylinder så att kolven inte slår i toppen. :)
Pimplarn
Elmoped

Inlägg av Pimplarn »

Tänkte köpa detta cylinderkit http://www.twostroke.se/product.asp?product=30809 Men där medföljer ingen spacer, Vart skaffar man de då?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Letar upp en passande eller tillverkar en egen.
Kan du räkna ut så du får ordentliga mått och göra en mall så kan någon annan fräsa ut en åt dig. Osäker på vad det kan kosta dock.
Obs: Inte helt säker men det kan ju räcka med ett par cylinderfotspackningar så att den har en squish på 0.8mm fast jag är inte helt säker så vänta tills någon annan som är mer kunnig när det kommer till detta svarar :P
Pimplarn
Elmoped

Inlägg av Pimplarn »

Borde ju finnas någon med svar iallafall :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Cylindern är byggd för 45mm slag, så till den ska du inte behöva någon spacer.

Det är om du sätter i en 45mm vev med en vanlig cylinder gjord för original slag (de är väl 40mm...) som det behövs en spacer, annars slår kolven i topplocket helt enkelt. Men de finns väl lösa spacers i TS-shoppen att köpa annars

Slipa blocket är inga konstigheter heller. Det behöver helt enkelt "filas" bort lite material för cylinderkjolen. Det går att göra med dremel om man har lite känsla, annars kan du lämna in blocket till en mekanisk verkstad så kan dom fräsa upp det lite.

Ytterligare en grej som kan vara bra att tänka på är att matchporta blocket mot cylindern, men det är också relativt enkelt med en dremel och kräver ingen större kunskap, men det finns potentiellt mycket effekt att tjäna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar