70cc Rieju mrt 2016 överhettning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Naeon
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juni 2016, 21:21

70cc Rieju mrt 2016 överhettning

Inlägg av Naeon »

Har en Rieju mrt 2016 med 70cc airsal cylinder sen urpluggad och munstycke 102 men den kan bli "överhettad" röda lampan börjar lysa en kort stund. Något jag kan göra för att den ska gå kallare eller om ens lampan funkar rätt efter cylinder bytet
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vet inte om det är lampan eller givaren det är fel på men vad gäller cylinderbytet...
Storlek 102 i munstycket säger inte mig någonting, likadana motorer kan ha olika stora munstycken även med samma setup, detsamma gäller toppfart...
Om vi nu säger att det är förgasaren som är felinställd som gör att den går snålt och alltså blir så varm så lampan lyser så gör du så här när du ställer in förgasaren: Du börjar med ett stort munstycke, ett som du nästan redan vet är för stort, den kommer då självklart att blöddra då det är för stort.
Du arbetar dig nedåt med cirka 2-5 storlekar tills den inte blöddrar längre och så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.
Hellre något för stort än för litet, så slipper den skära...

Ett till tips är att kolla färgen på tändstiftet.
Du drar järnet i cirka 30-40 sekunder på full gas och så drar du in kopplingen och stänger av tändningen och stannar fort som bara den och skruvar ut tändstiftet och kollar hur det ser ut, är det 'oboybrunt' så är den rätt bra inställd.

Är den däremot lite svart eller vitaktig så behöver förgasaren ställas in!
Svart - för stort huvudmunstycke
Vitt - för litet huvudmunstycke.

OBS: Du ska alltså inte bara gasa upp den, växla ner och släppa gasen utan fullgas 30-40 sek, in med koppling, stäng av tändningen och skruva ur stiftet.
Naeon
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juni 2016, 21:21

Inlägg av Naeon »

Om det bara är munstycket så blir det ju simpelt men tänkte om lampan ens funkade rätt efter bytet
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Kör du fortfarande med separat oljesmörjning efter du satt i större munstycke (antar att det är typ 15-30 storlekar) så får motorn för lite 2t olja och därav blir det varmt. Om så är fallet, köp en stor dunk som du blandar i och tanka hemma.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Som Lucas sa så kan det vara smart att blanda själv direkt i tanken med cirka 3%.
Dock så går det ju att ställa in så att oljepumpen ger mer olja men det är ingenting jag har gjort själv men förhoppningsvis så finns det säkert någon bra guide på hur du gör det :p
Skriv svar