Derbi Urpluggat

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Vilgot00
Elmoped

Derbi Urpluggat

Inlägg av Vilgot00 »

Tjenare ska köpa en Derbi Senda DRD Racing och undrar hur fort den går med urpluggat, nytt drev eller tagit bort strypningar (om de finns några)
(Länk) http://www.blocket.se/skaraborg/Derbi_S ... ?ca=13&w=1
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Urpluggad med original drev så går den nog mellan 60-80 km/h beroende på hur bra du ställer in förgasaren, vet inte vad för slags drev du hade tänkt dig men orkar den närmre 80 med original drev så lär du nog kunna få upp den omkring 90 med andra drev. :p
Vilgot00
Elmoped

Inlägg av Vilgot00 »

Ah fan va nice! Men vet du vad det är för mm på förgasaren på denna modell? Och villken storlek på drev rekommenderar du?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Kan ha fel men jag har för mig att det är en 16 eller 17.5 mm förgasare på den. Jättesvårt att säga, nu vet jag ju inte ens originaldrev osv.
Men börja med att köpa den och sedan se ifall den klarar av en annan drevning till att börja med :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Lite osäker på om det där verkligen är en racing, den har ju alu-sving men små bromsar. Kan vara 14 eller 17,5. Drd:er har normalt 17,5, xtreme 14 men iom att det här är något nytt muppigt modellnamn dom hittat på vettefan.

I kröken sitter det en plugg, en katalysator och tillhörande kammare, blindrör och sedan en massa ljuddämpning. Vill du "plugga ur" måste du ha svets, annars går det inte. Köp ett trimmrör istället. Med trimrör, 12/53 eller 13/53 drevning, plocka ev. luftstrypningen i förgasaren så gör den minst 80 om du ställer in förgasaren rätt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Vilgot00
Elmoped

Inlägg av Vilgot00 »

Hmm..Tror inte det är någon fejk modell eftersom den existerar på Derbi.com och är i en äkta affär, får tyvärr inte skaffa trim överhuvud taget då ryker mitt huvud, Men är osäker på vad det är för förgasare i :/ Du vet inte någon som har en sådan modell som jag ska köpa som kan kolla de?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du har nog rätt, dom har snålat in lite helt enkelt.

Men de är antagligen 17,5 mm förgasare i så fall. Men oavsett, trim är i princip lönlöst om du inte kan byta till ett trimmrör. Det brukar sitta en plugg i mynningen på avgassystemet på drd:er, men den gör inte mycket skillnad, kanske 5km/h mer.
Live slow - Die whenever
Vilgot00
Elmoped

Inlägg av Vilgot00 »

Va?? Varför är de lönlöst? De finns väl strypningar i röret eller`?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja hela röret är en strypning. Du måste kapa upp hela jävla röret, plocka ur katalysatorn och all dämpning, och svetsa ihop de igen. Då har du gjort mopeden minst lika olaglig som om du skulle sätta på ett trimrör, plus att du har förstört originalröret som kostar runt 5k
Live slow - Die whenever
Vilgot00
Elmoped

Inlägg av Vilgot00 »

Ah fan då, villken moppe rekommenderar du att köpa om man inte ska köpa något trim till men moppen har ändå stor förgasare och går gött med dragen plugg, munsycke??
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Varför välja moppe efter hur "fort den går" urpluggad?
Spelar ingen roll om den 'endast' är urpluggad eller om du nu en grym hyper setup, den räknas som trimmad vilket fall som helst!
Vilgot00
Elmoped

Inlägg av Vilgot00 »

För jag får inte trimma för mina föräldrar om du hade läst..
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Men tar du bort en strypning så räknas den ju som trimmad så förstår inte riktigt problemet. Någon av dina föräldrar lär ju höra att den är urpluggad eller så testkör de den bara...
Skriv svar