Koppling tar "hårt" på AM6

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Krazy-K
Elmoped

Koppling tar "hårt" på AM6

Inlägg av Krazy-K »

Jag har köpt en Aprilia MX50 där kopplingen tar för "hårt".
Det händer inget för det plötslig "hoppar till" och griper direkt, blir en del kjärringstopp av detta.
Samtidigt känns det som första växeln skrapar lite när jag kopplar i, nästan smäller i växeln.

Jag tänkte på lameller, men efter läst lite känns det mer som en justeringsgrej.
Kopplingen är annars smooth och lätt, känns som den ska vara.

Nån som kan detta?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Om kopplingen kopplar ur som den ska när du trycker in handtaget, och inte slirar när du kör så borde det inte vara något fel på kopplingen. Kan måhända vara så att du har race-lameller och hårda fjädrar, men på en sådan liten koppling borde det inte bli så extremt ändå.

Jag skulle snarare gissa på att det är fel olja i växellådan. När det är våtkoppling så måste man ha en speciell olja med "lsd-tillsats", finns någon fin benämning för just våtkoppling som jag inte kommer ihåg just nu. Kan vara så att tidigare ägare hävt i vanlig motorolja och då kan det bli strul med kopplingen. För vissa märks det inget, för vissa märks det enormt.

På bilar med lamelldiff brukar det bli ett helvete om man slår i fel olja
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Krazy-K
Elmoped

Inlägg av Krazy-K »

Fel olja, kan det vara så enkelt? :shock:

Nej, den slirar inte, den fungerar som den ska, fast den är "av eller på", nästan inget emellan, och då nästan hela vägen ut innan den tar.

Vilka lameller som står i vet jag inte, men nån har gjort nåt med denna motorn, för den går som et sant lite helvete. Jag kan lite om tuning på dessa maskiner, men inget syns från utsidan i alla fall, så nåt inuti är garanterad modifierad. Kan gott tänka mig att det finns nån racingdel nån stans. Och fjädrarna känns rätt hårda om jag provar pressa kopplingen manuellt nere på motorn. Man kan säga jag fick en överraskning då vi fick hem den och började blåsa på lite, den drar mina 105 kilo direkt upp i 80-85 km/t. Vad min son får den upp i vill jag inte veta!

Jag fyllde på lite standard Statoil 75w-90 (vilket står i manualen) då den behövde mer olja i lådan, men det kanske är fel då?

Ni får gärna komma med förslag på vilken olja jag borde använda, ni som kan detta. Jag tänkte byta olja i alla fall, jag vet inte när det var gjort senast, så då passar det ju fint att testa nåt som kanske funkar bättre.
teddylou
Elmoped

Inlägg av teddylou »

Det är väl AM6 motor på den moppen?
Isåfall är jag ganska säker på att det ska vara 10w40, helst helsyntet.
Krazy-K
Elmoped

Inlägg av Krazy-K »

Det är en AM6 ja, 2005/2006-modell.

Jag ser många använder 10W-40 (JASO) som du skriver, tex denna:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16965

Men boken säger 75W-90 (API GL-4) och då blev jag osäker, så hur gör jag?
tobbe69:an
Elmoped

Inlägg av tobbe69:an »

skulle nog använda 10w40 har jag gjort i alla mina år på AM6 motorer
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Krazy-K
Elmoped

Inlägg av Krazy-K »

Det var så enkelt, byta olja :D

Gick inom lokala KTM-förhandlaren och köpte Motorex Racing Gear 10W-40, kopplingen blev som ny direkt.

Hjärtlig tack för goda råd!
Skriv svar