Hur mycket mer låter moppen om man filar på pluggen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Killen som vet nada
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 maj 2016, 18:10

Hur mycket mer låter moppen om man filar på pluggen?

Inlägg av Killen som vet nada »

Har en Derbi Senda drd xtreme 2015 och tänkte fila lite på pluggen så den går bättre. Undrar hur mycket mer den låter, en kompis drog sin plugg på en gilera och den lät inte något mer, vissa säger att den låter mer och vissa säger att den inte låter mer, är lite förvirrad!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Klart den låter mer! Beror givetvis på hur mycket du filar. De allra flesta tar ju bara bort den helt, att fila på pluggen kan ju ta timmar innan du ens ser något resultat...
william W
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 juni 2016, 13:42
Ort: Nyköping

Inlägg av william W »

Jag kapade halva pluggen igår på min aprilia sx50 2016 och det lät knappt någon skillnad.
:)))
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Har du tagit bort strypningen vid insuget då? Mestadels den som brukar göra så att den låter mer.
Killen som vet nada
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 maj 2016, 18:10

Inlägg av Killen som vet nada »

Har inte rört strypningen vid insuget. Min kompis moppe puttrar mer men låter inte mer, det mest logiska måste vara att det händer samma sak för min moppe?!
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Ofta låter det lite vassare och puttrar mer men ljudnivån är typ samma utom att den varvar ju mer och därför låter högre när du kör fullgas.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Lucasosterberg skrev:Ofta låter det lite vassare och puttrar mer men ljudnivån är typ samma utom att den varvar ju mer och därför låter högre när du kör fullgas.
+1 samma ljuddämpare ju. bara nytt register som motorn jobbar i
Killen som vet nada
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 maj 2016, 18:10

Inlägg av Killen som vet nada »

Tänkte fila upp pluggen igår men visade sig att pluggen inte satt vid cylindern, tänkte bara fråga för att vara säker om den då istället sitter vid kröken?
Skriv svar