Sida 1 av 1

Derbi Senda Xtreme 04 projekt

Postat: 20 mars 2016, 22:57
av PolarDeer
Oskars Derbi Senda projekt

Inledning
Nu har jag tänkt göra en projekt tråd :D då min Derbi är slut :? och så tycker jag att forumet är allt för dött.
Jag är inte den bästa på att mecka och det går nästan alltid skit för mig men man får ju hoppas att den funkar i slutändan.
Antagligen kommer setup och utseende ändra en massa då jag ändrar mig mycket och jag har inte så mycket cash :roll:

Historia bakom Derbin
Jag fick Derbin på min födelsedag av min älskade mor eftersom jag var väldigt intresserad i motorer. Vi fick den för 5000 kr.
jag gjorde inte så mycket förutom att ställa in luften på förgasaren , då jag inte ville att den skulle sluta funka då den gick och startade i alla väder. Den hade för stort munstycke när jag fick den så den gick skit och jag fixade det aldrig om jag får vara ärlig.
Den var också oljig överallt vilket inte störde mig så mycket men när man hade kört ett tag blev det riktigt skitigt.
Jag körde runt och väckte granarna :wink: tills första dagen på jullovet då den var med i ett dragrace och då gick växelföraren slut (tror jag)
den fastnade i 1:an ganska långt hemifrån.
Då var det bara att ringa morsan och lämna mopen.
Det tog ett tag innan jag fick hem den men den startade fortfarande men fortfarande bara en växel. Så här är den i dagsläget.

Så här såg den ut när jag fick den
Bild
Bild
brorsans moped åt vänster
Setup
[spoiler]Setupen i dagsläge
Bild
-Airsal 50cc sport

-Gianelli 2t

-14 mm orginalförgasare

-mallosi carbon membran

-orginal vev

Blivande setup
-någon 70 eller 80cc (vet inte vilken).

-avstämd pipa

-21 mm förgasare (vet inte vilken)

-förstärkt vev

sorry att jag inte kunde vara så specifik då jag inte vet vad jag kommer ha råd med XD.[/spoiler]

To do list
[spoiler]-fixa elen (alla lampor är slut)
Bild
Här är anledningen :/
-renovera motorn

-byta till 70cc eller 80cc

-bygga avstämt rör

-lacka kåporna

-lacka svingen (kanske ramen)

-sätta på crossplata

-installera koso XR-S 01 mätare

-byta förgasare

-ställa in förgasare och få derbin att gå bra.[/spoiler]

Första upaten
[spoiler]Motorn är borta från ramen och hela mopen skall tvättas. motorn är riktigt skitig och samma med ramen och röret :? . jag hittade grus i cylindern :evil: som sagt det går alltid skit för mig.
Ett tips när ni tar av motorn, vrid och vänd motorn så ni får ut all olja. Jag fick olja över hella bordet :(.
Jag satt också fögen i bensinbad jag hade tappat bort den när jag skulle fota min setup XD så jag tog reservdels förgasaren för bilden.
jag har också råkat ta sönder kopplingskorgen :( (bild kommer imorn). Det här blev mest en skriftlig update.

Bild
[/spoiler]
Update 2
[spoiler]jag har varit väldigt dålig på att updatera för jag har varit så otroligt trött.
jag funderar på om jag ska prova fixa kopplingskorgs helvetet med kemisk metal.
Kan någon ge mig tips på hur jag ska få bort kopplings korgen?
Jag har också börjat fundera på metrakit sp3 70cc, är den värt pengarna?
Här är kopplings korgen.
Bild[/spoiler]

Postat: 21 mars 2016, 10:25
av Olleaberg
Följer!

Jag har också dragit ur motorn på min DRD Racing 05a, men eftersom jag har digatal mätare går nån jävla sladd från svänghjulet till moppen så måste ha moppen vid bordet 24/7 :evil:

Postat: 21 mars 2016, 18:44
av PolarDeer
kan du inte bara ta av mätaren från derbin?

Postat: 21 mars 2016, 19:08
av MotorAndMoore
Nice projekt Det brukar också gå åt he*** när jag meckar

Postat: 21 mars 2016, 19:55
av PolarDeer
tack kölby, tur att man inte är ensam om det :)

Postat: 21 mars 2016, 19:57
av PolarDeer
skulle ni kunna rekomendera några 70 och 80cc cylindrar jag kan inte gå högre än 2500 men gärna under 2000.

Postat: 21 mars 2016, 20:52
av 2Tkungen
Du kan köpa airsal 70cc på rinab.nu för 1295kr. Det är en bra cylinder och den har även delad avgasport.
http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... Gilera.htm

Postat: 21 mars 2016, 22:35
av PolarDeer
2Tkungen skrev:Du kan köpa airsal 70cc på rinab.nu för 1295kr. Det är en bra cylinder och den har även delad avgasport.
http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... Gilera.htm
Jag tycker airsal 70cc verkar lite klen :wink: ,Men det är altid ett alternativ om jag får problem med pengar.

Postat: 22 mars 2016, 00:25
av 2Tkungen
Om du tycker att den är "klen" så finns ju airsal 80 som det är rätt bra tryck i 8)
http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... Gilera.htm

Postat: 22 mars 2016, 19:35
av PolarDeer
ni som har gjort avstämda pipor kan ni hjälpa mig lite med programen?

Postat: 23 mars 2016, 04:29
av LennartTuning
tycker att du snarare ska satsa på ett trimrör än att göra ett eget. om du inte har erfarenhet av svetsning o räkna durationer.

dock säger jag inte att du inte kulle klara av det men det kan bli rätt mycke arbete och det blir rätt fel.

jag skulle rekomendera ett metrakit SP/PR rör- dom är välbeprövade.

annars funkar ditt 2t helt okey till en tam airsal. Sp är nästan som 2t fast drar lite längre(varvar lite mer)

Postat: 23 mars 2016, 09:39
av Olleaberg
Nä, den sitter i en stor kabelhärva men nu ska motorn på igen ändå :P
:)

Postat: 23 mars 2016, 10:59
av myxoxe
följer! :)

Postat: 23 mars 2016, 13:42
av PolarDeer
LennartTuning skrev:tycker att du snarare ska satsa på ett trimrör än att göra ett eget. om du inte har erfarenhet av svetsning o räkna durationer.

dock säger jag inte att du inte kulle klara av det men det kan bli rätt mycke arbete och det blir rätt fel.

jag skulle rekomendera ett metrakit SP/PR rör- dom är välbeprövade.

annars funkar ditt 2t helt okey till en tam airsal. Sp är nästan som 2t fast drar lite längre(varvar lite mer)

Jag tänker nog faktiskt försöka då jag får göra det i metalslöjden och jag har en okej erfarenhet med svetsning, dock är en så tunn plåt svår att svetsa.

Men jag får ju försöka. Man måste testa sig fram annars lär man sig ju aldrig :wink: . Dessutom har jag inte råd med ett rör om jag ska köpa 70cc.