Servicepunkter MXU 50

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Qotano
Elmoped

Servicepunkter MXU 50

Inlägg av Qotano »

Tja!
Nu skiter jag i serviceschemat som finns i boken och tänkte fråga efter eran erfarenhet.

Kedjan
Hur ofta ska jag spraya den med kedjeolja? Och måste den då rengöras helt och hållet eller räcker det med att spraya på bara? Och vad bör jag använda för rengöringsmedel när jag gör rent den?

Växellådsolja
Hur ofta ska jag byta den? En flaska kostar 80kr på biltema och det är inte farligt dyrt.

Bensinfilter
Vissa byter ju när det blir problem. Men jag vill byta innan problemet uppstår, vad brukar det vara för intervall på sånna?

Tändstift
Finns det nåt speciellt miltal man kan gå efter?

Luftfilter
Hur ofta ska man rengöra den?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Kedjan: Beror lite på, men när jag körde moppe dagligen smorde jag kedjan en gång i veckan. Kör man t.ex. i regn kan det skölja bort olja och då skadar det inte med att smörja oftare. Med lite sunt förnuft och lite koll på kedjan kan du nog hitta ett intervall som passar dig.
Det skadar inte att rengöra kedjan då och då, men jag har aldrig brytt mig om det. Bytte kedja på bruksmoppen 2004 innan jag började använda den, nu är kedjan förvisso slutkörd men den används fortfarande så smått - det behövs bara olja för att man ska kunna komma riktigt långt med normal körning, gillar man att leka i lerkärren finns det naturligtvis större anledning att rengöra kedjan.

Växellådsolja: Byte en gång om året är mer än tillräckligt för de flesta. Normalt bytesintervall är väl 500 eller 1000 mil (i kombination med en tidsperiod, ett eller två år), och ganska få kör moppe så mycket att man kommer upp i miltalet innan tidsperioden passerat.

Bensinfilter: Vill man ha ett bytesintervall på på det bör det vara mer än tillräckligt att byta en gång om året. Om man inte samlar på torrt gräsklipp och sant i tanken naturligtvis, men då är det tankrengöring man behöver göra.

Tändstift: På en korrekt inställd motor kan tändstift hålla LÄNGE. Dåligt inställd eller fel värmetal på stiftet, då går det ta livet av ett nytt stift efter 75 meters körning. 500 mil kan vara en bra intervall om allt står rätt till, står det inte rätt till kommer man nog inte 500 mil utan att byta stift.

Luftfilter: Serviceschemat brukar säga nått i stil med 500 mil, men å andra sidan brukar det betyda varje service den lämnas in på (och en tillverkare som kräver extraservice för enbart luftfiltret blir nog inte populär). Det skadar inte att rengöra oftare, särskilt inte om man kör i mycket damm, men å andra sidan behöver man inte överdriva heller - en originalluftburk är konstruerad för att hålla det mesta skräpet borta från luftfiltret och brukar göra det ganska bra, ett öppet filter behöver tvättas MYCKET oftare.

För att sammanfatta så är det egentligen bara kedjesmörjningen som behöver göras särskilt ofta, om du inte kör väldigt mycket skulle det antagligen passa fint att bunta ihop alla andra nämnda punkter till att göra en ordentlig genomgång en gång om året.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar