Sida 1 av 1
Derbi Senda sm drevning
Postat: 12 april 2015, 21:29
av derbiifelix
Tjenare, jag har på senaste tiden velat ändra drevningen på min Derbi Senda som har ett metrakit thrower rör. Eftersom jag börjat märka att köra med 12-65 drevning är nästan löjligt hur snabba växlarna är,man vill nästan hoppa över första växeln eftersom det är så ryckigt.

och själva frågan är då: vad är mest värt o skaffa för drevning? skaffa sig större fram drev eller mindre bak? och har ni själv något bra tips på en drevning som har ett riktigt bra acc med en hyfsat bra topp hastighet ändå?
man vill liksom kunna fortfarande ha en möjlighet att kunna öva på bakan också

Postat: 12 april 2015, 21:35
av Hampu
Byt inte bara ett drev, då blir det fel längd på kedjan.
Postat: 12 april 2015, 21:36
av derbiifelix
går det inte bara o ställa in kedjan då?

Postat: 13 april 2015, 00:05
av teast97
Jag skulle byta till ett mindre bak drev. Typ i storleken 52 eller 53.
Dock så kommer kedjan vara alldeles för lång när du bytt till ett mindre bakdrev så du får lov att korta av kedjan.
Mycket enkelt om du har till exempel en kedjeknäckare. Om du inte har något verktyg kan du ju bara ta fram vinkelslipen och slipa bort pinnhuvuderna
Re: Derbi Senda sm drevning
Postat: 13 april 2015, 11:49
av Olivert
derbiifelix skrev:Tjenare, jag har på senaste tiden velat ändra drevningen på min Derbi Senda som har ett metrakit thrower rör. Eftersom jag börjat märka att köra med 12-65 drevning är nästan löjligt hur snabba växlarna är,man vill nästan hoppa över första växeln eftersom det är så ryckigt.

och själva frågan är då: vad är mest värt o skaffa för drevning? skaffa sig större fram drev eller mindre bak? och har ni själv något bra tips på en drevning som har ett riktigt bra acc med en hyfsat bra topp hastighet ändå?
man vill liksom kunna fortfarande ha en möjlighet att kunna öva på bakan också

Jag hade rekommenderat 12/52, då är det både bra axx och bra toppfart.
Jag har det på min moppe och min gör runt 90-95 med bara TK-rör och perfekt inställd förgasare.
Postat: 13 april 2015, 13:07
av KC
12/53 el 11/53 skulle jag säga.
Postat: 13 april 2015, 15:16
av kaya@telia.com
Jag skulle också ha 12/52. och det är jätte lätt o kapa kedjan göra bra som han sa.
teast97 skrev:Dock så kommer kedjan vara alldeles för lång när du bytt till ett mindre bakdrev så du får lov att korta av kedjan.
Mycket enkelt om du har till exempel en kedjeknäckare. Om du inte har något verktyg kan du ju bara ta fram vinkelslipen och slipa bort pinnhuvuderna
Postat: 13 april 2015, 16:38
av derbiifelix
okej får bestämma mig om det blir 52 eller 53 bak
men tack för alla fina svar iallafall!

Postat: 13 april 2015, 16:44
av TheFlyingFin
Med 12/52 kunde jag ännu i 4:an gasa upp den med lite trixxande med effektbandet

Bara ett Hebo rör =)
Postat: 13 april 2015, 18:22
av derbiifelix
ah, då lär det fungera fint med thrower rör också

Postat: 13 april 2015, 18:22
av derbiifelix
men @theflyingfin vad toppade din då?
Postat: 13 april 2015, 19:50
av TheFlyingFin
derbiifelix skrev:men @theflyingfin vad toppade din då?
Snabbaste jag sett på gps var 82, men körde med strypt cdi upp till 10000 rpm, så ungefär halva effekbandet uteblev.