Oljepumpen

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Oljepumpen

Inlägg av MiniRindiz »

Hej!
Jag är en väldig nybörjare vad det gäller mopeder och har några frågor. Det kanske verkar som en ganska idiotisk fråga men jag har ingen aning.. Om man nu tar bort oljepumpen, samt olje ''behållaren'', vad gör man med vajern som gick till oljepumpen? alltså den som sitter ihop med den vajern som går till förgasaren (throttlen, stavning?). skaffar man en ny som inte har den där lilla extra saken som går till oljepumpen, eller hur gör man? :?: :?:
Mvh
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

det bästa är att skaffa ny vajer men du kan ta bort den delen av vajern som går till oljepumpen
MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Inlägg av MiniRindiz »

carl allstrin skrev:det bästa är att skaffa ny vajer men du kan ta bort den delen av vajern som går till oljepumpen
Okej.. Har en till fråga bara, vad ska man göra med den olje ''ventilen'' på förgasaren? ska jag bara låta den vara eller?
MhRyz50
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 februari 2015, 23:32

Inlägg av MhRyz50 »

Bara att plugga igen den rackarn.
MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Inlägg av MiniRindiz »

MhRyz50 skrev:Bara att plugga igen den rackarn.
sorry för dumma frågor men hur gör jag det? :/
MhRyz50
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 februari 2015, 23:32

Inlägg av MhRyz50 »

Finns flera möjligheter.
Antingen viker du oljeslangen och sätter ett buntband runt slangen(stripe)

Eller så kapar du till en slang som är 2-3cm lång och fyller den halvägs med lim.
sen sätter du dit den på förgasaren. OBS låt givetvis limmet torka innan du sätter den på ventilen;)


Eller så tar du en liten slang på 2-3cm och värmer i ena änden så att den smälter ihop.

Eller så gör du en liten snygg gummihatt och sätter på förgasaren



Huvudsaken är att du pluggar igen den så att den inte kan suga luft den vägen.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Tror nog att enklaste lösningen är att plugga med en ganska lång skruv som du "skruvar" in i slangen :)
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Inlägg av MiniRindiz »

Tack för svaren :D
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

Inlägg av kaya@telia.com »

Du kan ju annars bara koppla bort vajern från oljepumpen o sen låta den hänga där. Spelar inte så mycket roll om du gör så eller köper en ny utan delning. men de e ju billigare o ba låta den va :wink:
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

kaya@telia.com skrev:Du kan ju annars bara koppla bort vajern från oljepumpen o sen låta den hänga där. Spelar inte så mycket roll om du gör så eller köper en ny utan delning. men de e ju billigare o ba låta den va :wink:
Vajern börjar kännas VÄLDIGT underlig om man gör det =/ Motståndet försvinner helt eftersom utväxlingen torde bli fe då den är anpassad för motstånd i två ändar av vajern.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar