Oljepumpen

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Oljepumpen

Inlägg av MiniRindiz »

Hej!
Jag är en väldig nybörjare vad det gäller mopeder och har några frågor. Det kanske verkar som en ganska idiotisk fråga men jag har ingen aning.. Om man nu tar bort oljepumpen, samt olje ''behållaren'', vad gör man med vajern som gick till oljepumpen? alltså den som sitter ihop med den vajern som går till förgasaren (throttlen, stavning?). skaffar man en ny som inte har den där lilla extra saken som går till oljepumpen, eller hur gör man? :?: :?:
Mvh
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

det bästa är att skaffa ny vajer men du kan ta bort den delen av vajern som går till oljepumpen
MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Inlägg av MiniRindiz »

carl allstrin skrev:det bästa är att skaffa ny vajer men du kan ta bort den delen av vajern som går till oljepumpen
Okej.. Har en till fråga bara, vad ska man göra med den olje ''ventilen'' på förgasaren? ska jag bara låta den vara eller?
MhRyz50
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 februari 2015, 23:32

Inlägg av MhRyz50 »

Bara att plugga igen den rackarn.
MiniRindiz
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 mars 2015, 20:30
Ort: Norrhult

Inlägg av MiniRindiz »

MhRyz50 skrev:Bara att plugga igen den rackarn.
sorry för dumma frågor men hur gör jag det? :/
MhRyz50
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 februari 2015, 23:32

Inlägg av MhRyz50 »

Finns flera möjligheter.
Antingen viker du oljeslangen och sätter ett buntband runt slangen(stripe)

Eller så kapar du till en slang som är 2-3cm lång och fyller den halvägs med lim.
sen sätter du dit den på förgasaren. OBS låt givetvis limmet torka innan du sätter den på ventilen;)