Den gör bara 70km/h som max och det är väl rätt så lite för 70cc?
Behöver man dreva den mer eller? vet att den läcker lite från topplocket med det borde man inte förlora så mycket km på tycker jag
G-son skrev:Dåså, då är det lämpligt att börja med tändningen. Med trimmet går motorn mycket bättre med mer förtändning än originalinställningen.
Vet du någon bra tutorial hur man kan ändra så man får mer förtändning?
har aldrig ändrat tändningen och kompisarna har aldrig pysslat med något sånt heller.
När jag klyvde motorn för några månader sedan så tror jag det var ritat på tändningen så jag antar att någon har varit där och pillat innan
Har du klyvt motorn vet du uppenbarligen hur du plockar av vändsterkåpan och svänghjulet. När du kommit så långt justerar man tändningen genom att lossa de tre skruvar som håller tändplattan (10mm sexkantsskalle), vrider tändplattan till den nya inställningen man önskar, drar åt skruvarna och sätter på svänghjulet igen.
Eftersom svänghjulet roterar moturs när motorn går får man vrida tändplattan medurs för att öka förtändningen. Har man en originaltändplatta (som skruvhålen inte filats upp extra mycket på) kan man många gånger göra det så enkelt att man bara vrider plattan maximalt medurs, den inställningen man får då brukar fungera rätt bra. Nackdelen med den strategin är att vissa som sagt filat upp hålen för att kunna justera mer, och det säljs även "trimtändplattor" med längre skruvhål.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
mt5or brukar inte gå så mycket fortare än 70 med det du skrev. kanske max 80 med andra drev och rätt inställd förgasare osv.
sen beror det ju på vilken 70cc cyllinder du har.
Men ta och fixa det läckande topplocket och testa gå ner 5-10 storlekar/upp 5-10 storlekar i munstycke och se om den går bättre, sen slänger du på 16 drev fram så lär den gå lite bättre.