honda mt5 slö

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

honda mt5 slö

Inlägg av Valdemar »

Har en mt5 med denna setupen.

70cc noname
20mm förgasare keihin
13-45 drev


Den gör bara 70km/h som max och det är väl rätt så lite för 70cc?
Behöver man dreva den mer eller? vet att den läcker lite från topplocket med det borde man inte förlora så mycket km på tycker jag
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Köp ett trimrör.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det bör sitta fler trimbitar på den för att den ens ska gå så fort. Kolla noggrannare vad det faktiskt är du har.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

yamaha270 skrev:Köp ett trimrör.
Sorry glömde skriva det också.
Har trimkrök luhao
och ljuddämpare jamarcol.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Topplock? Reedventil? Luftfilter/luftgummin?

Är tändningen inställd för att funka med trimmet, eller är den originalinställd?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

G-son skrev:Topplock? Reedventil? Luftfilter/luftgummin?

Är tändningen inställd för att funka med trimmet, eller är den originalinställd?
Kom på nu att det är rätt mycket som jag glömt

högkompstopplock som läcker lite.
Det är också fiberreeds.
och just nu öppet luftfilter men ska nog fixa sportluft.

Tändningen har jag aldrig rört så det vet jag inget om
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Dåså, då är det lämpligt att börja med tändningen. Med trimmet går motorn mycket bättre med mer förtändning än originalinställningen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

G-son skrev:Dåså, då är det lämpligt att börja med tändningen. Med trimmet går motorn mycket bättre med mer förtändning än originalinställningen.
Vet du någon bra tutorial hur man kan ändra så man får mer förtändning?
har aldrig ändrat tändningen och kompisarna har aldrig pysslat med något sånt heller.

När jag klyvde motorn för några månader sedan så tror jag det var ritat på tändningen så jag antar att någon har varit där och pillat innan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har du klyvt motorn vet du uppenbarligen hur du plockar av vändsterkåpan och svänghjulet. När du kommit så långt justerar man tändningen genom att lossa de tre skruvar som håller tändplattan (10mm sexkantsskalle), vrider tändplattan till den nya inställningen man önskar, drar åt skruvarna och sätter på svänghjulet igen.

Eftersom svänghjulet roterar moturs när motorn går får man vrida tändplattan medurs för att öka förtändningen. Har man en originaltändplatta (som skruvhålen inte filats upp extra mycket på) kan man många gånger göra det så enkelt att man bara vrider plattan maximalt medurs, den inställningen man får då brukar fungera rätt bra. Nackdelen med den strategin är att vissa som sagt filat upp hålen för att kunna justera mer, och det säljs även "trimtändplattor" med längre skruvhål.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Börja med att fixa det läckande topplocket det kan hjälpa till att få mopeden att gå bättre.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Toppen måste fixas då det försvinner komp och den blir mycket svagare och orkar inte lika bra.

Drevningen är ju väldigt liten då 12-45 är original och du har ökat 1 kugg fram. 15 borde vara lugnt iallafall fram.

Men fixa först toppen, sedan tändningen. och sen eventuellt bestycka förgasaren rätt med om detta inte är gjort.

Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

euroman skrev:Toppen måste fixas då det försvinner komp och den blir mycket svagare och orkar inte lika bra.

Drevningen är ju väldigt liten då 12-45 är original och du har ökat 1 kugg fram. 15 borde vara lugnt iallafall fram.

Men fixa först toppen, sedan tändningen. och sen eventuellt bestycka förgasaren rätt med om detta inte är gjort.

Mvh
Martin
Yes får börja sen när man orkar :)

Sandpapprade lite på toppen lite för några månader sedan men det var för lite för att det skulle bli rakt men få ta lite mer snart.

Iaf tack för tipsen gubbs!
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

mt5or brukar inte gå så mycket fortare än 70 med det du skrev. kanske max 80 med andra drev och rätt inställd förgasare osv.
sen beror det ju på vilken 70cc cyllinder du har.
Men ta och fixa det läckande topplocket och testa gå ner 5-10 storlekar/upp 5-10 storlekar i munstycke och se om den går bättre, sen slänger du på 16 drev fram så lär den gå lite bättre.
Skriv svar